menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mierehopen wegwerken

Ga naar meest recente reactie

Yannik

Yannik

Gegroet,
Wie heeft er ervaring met het wegwerken van mierehopen in een grasland?
Ik vind er niets over op het net. Bij mierehopen krijg ik altijd die bergen te zien, gemaakt uit dennenaalden. Bij mij zijn het eerder grote molshopen maar dan een pak steviger. Het gaat om een weide die lang onbeheerd is geweest en de mieren bouwen hun nesten aan de voet van grashalmen. Die grashalmen groeien en de mierenhoop groeit mee. De hopen zijn 20 à 30 cm hoog en breed, soms 50 cm hoog en vrij stevig.
Ik wil die weide terug +/- vlak maken om ze af en toe met maaibalk of bosmaaier kort te kunnen houden.
Nu is het alsof ik aan bergbeklimmen doe als ik er door wil wandelen. Ik heb al stukken met een bosmaaier met mulchmes gelijk gemaaid maar als het mes een hoop raakt dan krijg ik een fameuze terugslag. Ik werk de hoop dan weg door het mulchmes als frees te gebruiken maar dat is zwaar voor de rug en machine. Per vierkante meter staan er zo wel 3 à 4 hopen!
Iemand een idee hoe het kan zonder alles om te ploegen?
Als het toch ploegen wordt, wie kent de goedkoopste manier regio Hoeilaart?
zondag 28 maart 2021 - 21:00
deHaan

DeHaan

Met een loonwerker even overleggen wat je wil, dan kan hij dit zo voor je oplossen.
zondag 28 maart 2021 - 21:36
Yannik

Yannik

Ok, vroeger waren hier lokale boeren genoeg. Nu werken de overblijvers met grote loonwerkers die van ver komen. De animo om voor een stuk van 1ha af te komen is niet meer wat het was. Ze staan ook niet echt in de Gouden gids
Zoek loonwerker op in Google en ge krijgt stadboerderijen te zien.
Sinds 15 jaar is Hoeilaart niet meer een gemeente van zelfstandigen of ex-zelfstandigen maar veel meer een van rijke forenzers, veelal expats uit andere landen en die kopen in de Gamma handschoenen in extra dun en zacht leder of peperdure geurkaarsen in plaats van een motoculteur. Het gamma in de Gamma en Brico is er naar aangepast ...
Tuiniersbedrijven genoeg maar aan een aangepast tarief.
Toch bedankt voor de info natuurlijk
Ik zal is rond vragen, als iemand er eentje kent Hoeilaart/Overijse/Huldenberg/Waver...
maandag 29 maart 2021 - 10:07
PeterC

PeterC

De mierenhopen met een hark vlakken en dan het perceel regelmatig maaien waardoor de hopen niet de tijd krijgen om te groeien.
Jouw perceel is mogelijk wat groot om dat manueel te doen maar kan misschien wel met een eg met verkruimelrol.
maandag 29 maart 2021 - 19:40
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Een klein trekkertje met een sleepeg is ook een mogelijkheid.

Je kan bij dit bedrijf informeren waar een loonwerker zit.
http://www.vankeerberghen-landsrode.be/

maandag 29 maart 2021 - 21:21
leerling

Leerling

Het doet me altijd pijn aan het hart als ik zo'n dingen lees.

Mieren zijn ontzettend nuttige beestjes en molshoops grote nesten zijn al wat oudere, gevestigde kolonies.

Waarom wil je die weide vlak en kort?
vrijdag 2 april 2021 - 00:45
Yannik

Yannik

"Waarom wil je die weide vlak en kort?"

Anders wordt het een ondoordringbaar bos.

Ik wil niet heel de oppervlakte omvormen tot grasveld. Ik wil geen golfgrasvlakte.
Het terrein werd vroeger begraasd door schapen. Tijdens een incidentvolle verbouwingsperiode is de weide +/- 10 jaar onbeheerd gebleven, zonder begrazing.
De weide is nu deels verwilderd en geloof mij dat het fameus werken is om dat terug beheersbaar te krijgen zonder groot materieel.

Op een groot deel mogen er terug schapen komen. Maar zelf in de schapenweide mag er eens gemaaid worden om bos te voorkomen. Eerst komen de bramen en andere ruige pioneers. Daar komen de schapen niet door. Tussen die bramen schieten de berken, wilgen, beuken en eiken door. Bos is leuk maar zodanig beschermd dat ge het niet op uw stuk wilt. Er is volop bos rondom.

Op een deel wil ik de kinderen kunnen laten voetballen, fietsen, rennen etc.

Een klein deel mag verwilderen.
Een ander deel wil ik af en toe kunnen maaien met een maaibalk en is waarschijnlijk voor schapen voorbehouden. (Ouessant schapen denk ik, de vorige schapen waren erg gevoelig aan leverbot, 't vlieg en andere ziektes).
Een deel wil ik maaien met de zitmaaier op 7 of 10 cm, als grasveld om op te kunnen spelen.

In de talud van de spoorweg gaat de natuur zijn gang, daar ben ik duidelijk niet welkom, dat is voor de konijnen en de vossen.
maandag 5 april 2021 - 19:14
Yannik

Yannik

Iemand ervaring met een klepelmaaier? De huurbare, dan zou ik het zelf kunnen.
Weerstaan die klepels die hopen?
woensdag 7 april 2021 - 12:56
PeterC

PeterC

Volgens de uitleg op wikipedia mag dat geen probleem zijn.
Klepelmaaiers worden gebruikt om de bermen langs de wegen te maaien.
woensdag 7 april 2021 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon