menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten bemesten

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Ik had graag mijn jonge vaste plantjes (in het najaar geplant) bemest.
Nu heb ik horen vertellen dat het best wel goed is om te bemesten met een mengeling van organische korrelmest en roze korrel. Heeft iemand daar ervaring mee en klopt dit?
Ik zou deze over mijn volledige border willen openstrooien.
Of ben ik nu nog net iets te vroeg om ze te bemesten?
woensdag 3 maart 2021 - 22:34
sophora

Sophora

Zeker geen roze korrel, wel organische meststof.
woensdag 3 maart 2021 - 22:37
Jipka

Jipka

En mag ik vragen waarom?
Ik hoorde altijd dat roze korrel een topbemesting is, toch...?
woensdag 3 maart 2021 - 22:38
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Roze korrel bevat veel stikstof. Dit leidt tot snelle , slappe groei. Als je gaat voor stevigheid en bloei dan kiezen voor een meststof met een laag stikstof gehalte. Stikstof werkt snel maar kortdurend en spoelt gemakkelijk uit. Goed voor het gazon, doorgaans minder voor vaste planten.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 maart 2021 - 07:05
Patrikc

Patrikc

Ik heb een border met een 2000-tal vaste planten, ze krijgen alleen maar een dun laagje compost, ze hebben niet veel nodig hoor.
donderdag 4 maart 2021 - 09:01
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Het hangt er helemaal vanaf wat voor soort grond je hebt. Zand of kleigrond zijn al een groot verschil.
donderdag 4 maart 2021 - 13:26
Patrikc

Patrikc

Arme zandgrond hier, vaste planten hebben echt niet veel nodig. Onkruidconcurrentie tijdig wegnemen is nog belangrijker dan bemesten, en daar helpt dat dunne laagje compost ook.
donderdag 4 maart 2021 - 17:41
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

OK bedankt voor de verhelderende antwoorden .
Ik was van plan mijn gazon binnenkort te bemesten met organische meststof maar dan bemest ik misschien beter met die roze korrels die ik nog over heb? Is wel jong gras die in het najaar werd gezaaid....

Vanaf wanneer bemesten jullie eigenlijk jullie vaste planten? Nu is het nog te vroeg veronderstel ik?
vrijdag 5 maart 2021 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon