menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graszoden aanleggen : zelf?

Petatje

Petatje

Hallo
Vier vraagjes:
1/ Ik wil een robotmaaier kopen maar opdat hij de grasboorden tegen het terras kan afrijden, moest ik de aarde laten ophogen. (zodat ik de boorden niet zelf hoef te trimmen maar dat de robotmaaier dat voor mij doet) De nieuwe aarde is aangevoerd, maar toch stel ik mij de vraag tot op welke hoogte t.o.v. mijn terrastegels de aarde moet aangebracht worden. Het is de bedoeling dat er grasmatten komen!
2/ Is het zelf leggen van grasmatten haalbaar? (ben alleenstaande vrouw, wel redelijk handige Henriette, maar toch, schijnt dat die grasmatten redelijk zwaar wegen...) Of heeft iemand een tip? (laten leggen door tuinaannemer toch vrij duur)
3/ Voor de vochtigheid werden "turfbalen" toegevoegd aan de aarde... heb dit niet zien gebeuren en weet ook niet hoe dit eruit ziet. Is dit voldoende? Ik zag hier al iets passeren van "vochtparels"?
4/ Is het normaal dat bij nieuw aangeleverde aarde er toch een aantal steenbrokjes tussen zitten??
Dankjewel voor jullie reacties!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 16 februari 2021 - 11:17
PeterC

PeterC

Wat je eerste vraag betreft:
Je moet ervoor zorgen dat de grasmat ongeveer op dezelfde hoogte komt als de tegels, niveauverschil kleiner dan + of - 1cm.
Dus even nakijken hoe dik de grasmatten zijn en tot zoveel onder het niveau van de tegels vul je aarde aan.
Wij hebben een gezaaide gazon. De aarde werd aangevuld en aangedamd gewoon gelijk met het niveau van de tegels, in ons geval klinkers.
De robot maait de boord mee, maar dat betekent nog niet dat je nooit geen werk meer hebt met de afboording van je gazon. De graszode kan niet naar boven groeien maar wel in de breedte en groeit langzaam maar zeker over je tegels. Dus één keer per seizoen zal je de boord moeten afsteken.
donderdag 18 februari 2021 - 18:28
Bas/zantedeschia

Bas/zantedeschia

Op zich goed te doen hoor. Steekkarretje of kruiwagen scheelt al een hoop sjouw werk. Eenmaal op de grond is het een kwestie van uitrollen en daarna aanrollen.
vrijdag 19 februari 2021 - 12:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon