menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduw beplanting

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Hallo ik wil aan de noordkant van een liguster haag onder een magnolia boom een schaduwtuintje/bostuinje maken. Ik heb al veel opgezocht overwelke planten je der kan zetten maar vroeg me af of jullie misschien nog leuke planten kennen die goed op zo een plek zou kunnen groeien.

Groetjes eryngium
dinsdag 9 februari 2021 - 18:14
LT

LT

In de winter is de magnolia kaal. Daar onder zou je bosanemoontjes kunnen zetten. De wilde en of cultivars. Ook sneeuwklokjes zullen het daar goed doen.
https://www.tuinadvies.nl/plantengids/348/anemone-nemorosa
dinsdag 9 februari 2021 - 19:46
Eryngium

Eryngium

Ik had ook gedacht aan sneeuwklokjes en helleborus en die bosanemoontjes zijn ook wel leuk. Toen ik aan het zoeken was vond ik veel lente bloeiende planten maar niet veel zomer en herfst bloeiers
dinsdag 9 februari 2021 - 20:24
Tuinprins

Tuinprins

Probleem met genoemde plek is dat het er in de zomer gortdroog wordt (zeker als we de zomers blijven houden van de afgelopen drie jaar. De meeste schaduwplanten die in de herfst bloeien willen in de zomer niet te droog staan. Je keuze is daarom beperkt. Bij mij staan de sneeuwklokjes onder een 3 meter hoge Viburnum plicatum en die houden het daar uit. Een andere optie is Epimedium sulphureum. De eerste jaren bij droogte water geven, als ze goed vaststaan dan kunnen ze tegen droge schaduw.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 februari 2021 - 11:43
Eryngium

Eryngium

Ik had gedacht voor het snoei afval van de liguster haag te ver hakselen en te gebruiken als mulch onder de magnolia. Om zo het vocht verlies in de bodem te beperken. Zou dat een probleem kunnen geven voor de bloembollen?
woensdag 10 februari 2021 - 17:59
Tuinprins

Tuinprins

Nee, dat kan maar dan wel goed fijn gehakseld.

Zoals ik al eerder hier een paar maal op dit forum heb geschreven: mulchen helpt om de grond minder snel te laten uitdrogen maar als het echt droog wordt zoals afgelopen 3 zomers dan helpt mulchen ook niet meer. In het wortelbereik van bomen en struiken wordt het dan gortdroog en er zijn maar weinig planten die het daar uit houden (tenzij je daar zeer regelmatig goed water geeft). Sneeuwklokjes hebben een groeicyclus waarbij zomerse droogte wordt verdragen dus die kunnen op genoemde plek worden geplant.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 februari 2021 - 06:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon