menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nattigheid in de tuin door vele regen

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Na de vele regenval deze maand (bijna 100 l) stond er enkele dagen op enkele plekken zichtbaar water in het gras waar ook recent aangeplante bomen in staan. De zandbodem lijkt helemaal verzadigd te zijn. Gisteren een klein geultje gegraven om het water af te voeren naar de dijk. Vandaag lijkt het water weggetrokken te zijn in het gazon al dan niet door de geul. Er ligt nog een oude stenen drainagebuis naar de dijk waar constant wat water uitkomt,wel beperkt.

Mijn vraag is nu of het kwaad kan voor de bomen dat ze een tijdje last hebben van natte voeten?? Het betreft een noorse esdoorn,wimperlinde,perzisch ijzerhout en een gledisia tr. sunburst.
Bij de dijk staat ook een ligusterhaag en paar meter verder een beukenhaag.
In de dijk staat maar 5tal cm water ,dijk ligt ong 70 cm onder het maaiveld. De tuin loopt ook wat af naar de dijk toe.
zondag 31 januari 2021 - 12:12
pplakke

Pplakke

Het is overal nat nu. Tijdelijk zal dit geen kwaad kunnen, het is normaal in de winter, al is het nu sinds 2016 geleden dat het nog echt kletsnat was.

Waarschijnlijk hebben die bomen het vroeger ook overleeft. Tenzij het recente aanplant is. De ene boom kan natuurlijk beter tegen vocht dan de andere. Zo kan de taxodium met zen luchtwortels zelfs in water overleven.
maandag 1 februari 2021 - 04:24
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Die kunnen wel wat hebben. Ik zou zeker niet beginnen met geultjes graven om het water af te voeren, idealiter sijpelt dat water ter plaatse de grond in, je tuin heeft het hard nodig.

Ik heb gisteren eens een spade in de grond gestoken, eens dieper dan de verzadigde bovenste centimeters is de bodem hier verre van te nat, integendeel.
maandag 1 februari 2021 - 10:28
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hier staan de planten in de wintermaanden vaker te dobberen. Ik knijp hem ieder jaar weer. Maar ze blijven het doen.
maandag 1 februari 2021 - 10:48
lizetterey19

Lizetterey19

Wimperlinde, wie kent zo iets. Ik weet nu dat het tilia henryana is. Zo gemakkelijk voor iedereen de latijnse naam.
maandag 1 februari 2021 - 11:55
dries944

Dries944

Mja de grond ligt hier wel aan de lage kant en het achterste stuk van de tuin ligt in mogelijk overstromingsgevoelig gebied al is het wat opgehoogd enkele jaren geleden. Het zijn allemaal recente aanplanten van het jaar 2018,2019 en 2020. Als ik hier een plantgat maakt dan sijpelt het water erin. Kletsnat dus. Er komt nog een paadje waar ik de mogelijkheid heb om in de grond een drainageslang te steken, die dan zou uitmonden in de dijk al zou die nie zo diep zitten in de grond.
maandag 1 februari 2021 - 18:27
PeterC

PeterC

Mja de grond ligt hier wel aan de lage kant en het achterste stuk van de tuin ligt in mogelijk overstromingsgevoelig gebied al is het wat opgehoogd enkele jaren geleden. Het zijn allemaal recente aanplanten van het jaar 2018,2019 en 2020. Als ik hier een plantgat maakt dan sijpelt het water erin. Kletsnat dus.

Waar wij hier wonen stelt er zich nooit een probleem van teveel aan water. Ook nu is de grond niet eens drassig en staat er geen water in de gracht. Zo waterdoorlatend is de bodem hier.
Maar in de tuin van ons ouderlijk huis was dat anders. Daar kon je heel de winter lang geen spade in de grond steken of die put liep direct vol water.
Maar toch was dat een uitstekende bodem voor groenten, vruchten en bomen.
Nooit problemen gehad.
Waar je wel rekening moest mee houden was dat je in het voorjaar langer moest wachten eer je aan de bewerking van de grond kon beginnen. Maar later in het seizoen haalde je die achterstand wel in omdat de bodem ook langer vochtig bleef.
maandag 1 februari 2021 - 20:28
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Bomen zoals berken,populieren en wilgen zullen ook beter met natte grond kunnen omgaan omdat ze in zo'n grond het best floreren en ze ook van nature groeien op natte plaatsen. De beukenhaag lijkt mij de plant die hier het moeilijkste natte grond verdraagt. Het water blijft hier ook staan op plaatsen waar veel gelopen wordt,meeste in gazon dus.
Heb ergens gelezen dat bomen vooral tijdens het groeiseizoen schade oplopen door overstromingen...
Weet iemand hier meer over??
donderdag 4 februari 2021 - 21:37
daanvanril13

Daanvanril13

Beukenhaag kan er idd niet goed tegen, vriend van mij heeft heel zijn haag moeten vervangen door de kletsnate grond!
zaterdag 6 februari 2021 - 19:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon