menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

CurieuzeNeuzen

Ga naar meest recente reactie

daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Tijdens de zomer geniet jij graag van je tuin. Maar geniet jouw tuin nog van de zomer?
Word 1 van de 5.000 Curieuze­Neuzen en meet de hitte en droogte in jouw tuin!
Je hebt het vast al gemerkt. Onze zomers worden steeds warmer en droger en dat heeft ook invloed op jouw tuin. Het gazon krijgt het moeilijk, de bomen snakken naar water. Hoe hou je de tuin koel en aangenaam tijdens een hittegolf? En hoe wapenen we het gras en de planten beter tegen de droogte?

Dat onderzoeken we met CurieuzeNeuzen in de Tuin, het grootste burgeronderzoek naar hitte en droogte ooit. Met een netwerk van 5.000 meetpunten brengen we een half jaar lang de hitte en droogte in kaart in heel Vlaanderen. En daar hebben we ook jouw tuin bij nodig!

Elk meetpunt krijgt een slimme sensor die de temperatuur en het vochtgehalte van de bodem meet. Via het Internet Of Things zendt deze sensor dagelijks data door naar de Universiteit Antwerpen. Via een persoonlijk dashboard krijg je dagelijks een update van de meting. Zo volg je live welke invloed droogte en hitte hebben op jouw tuin.

Groot, klein, stedelijk of landelijk gelegen: elke tuin kan meedoen. Wetenschappers gaan aan de slag met de data om de effecten van hitte en droogte beter te begrijpen en te voorspellen. Plaats ook een sensor in het gras en word burgerwetenschapper in dit internationaal uniek onderzoek.

Inschrijven kan tot en met 14 februari!

Is er iemand die zich heeft ingeschreven? Lijkt me leuk om dit te volgen en om jouw gegevens te delen van bodemtype, vochtgehalte, temperatuur...
dinsdag 26 januari 2021 - 20:06
Dany

Dany

Ik heb mij zojuist ingeschreven
dinsdag 26 januari 2021 - 22:22
PeterC

PeterC

Dat onderzoeken we met CurieuzeNeuzen in de Tuin,

Daan, wie zijn "we"?
Die sensor maar je het over hebt, steekt die uit boven de grond? En als dat het geval is, is dat meer of minder dan 5cm?
Als de sensor meer dan 5cm uitsteekt dan is dat niet verenigbaar met onze robotmaaier.
Nog een vraag. Wij hebben hier een droge zandige bodem. Bij langdurige droogte sproei ik onze gazon met grondwater. Zijn eventuele metingen dan nog bruikbaar voor het onderzoek?
woensdag 27 januari 2021 - 17:44
WiPe

WiPe

Robotmaaiers zijn uitgesloten. 'We' is de universiteit Antwerpen. Meer info op https://curieuzeneuzen.be
woensdag 27 januari 2021 - 18:27
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Mijn excuses ik had de website erop gezet maar had problemen met de link bij het plaatsen van deze topic. Met dank aan WiPe om deze even mee te delen
woensdag 27 januari 2021 - 19:17
PeterC

PeterC

@Wipe

Tja, dan valt onze gazon af.
donderdag 28 januari 2021 - 17:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon