menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waarmee afgegraven tuin vullen?

Brolaf

Brolaf

Hallo,

De afgelopen tijd hebben wij eindelijk de tijd gehad om de voortuin aan te pakken. Hij was volledig betegeld en inmiddels hebben we alleen nog een pad naar de voordeur. Al het ophoogzand is afgegraven en gebruikt onder ons nieuwe pad. Nu hebben we nog 20m2 over die tuin moet worden met een kleine boom en vooral veel bloemen. De ‘tuin’ ligt nu ongeveer 15cm lager dan het pad en bestaat uit klei. Met wat voor grond kan ik de boel het beste ophogen, zodat ik van het voorjaar kan gaan zaaien en planten? En hoe pak ik dat het beste aan? Ik zat eraan te denken de klei om te spitten (hoe diep?) en te mengen met de nieuwe grond (wat voor?).

Ik hoor graag jullie adviezen!

Groetjes,
Brolaf

zaterdag 21 november 2020 - 20:04
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Het hangt er denk ik een beetje vanaf hoe de kleigrond er nu aan toe is. Als het een keiharde gebarsten laag is in de zomer en nu een natte dichtgeslempte smurrie dan is grondverbetering absoluut noodzakelijk. Het probleem is dat spitten vaak averechts werkt omdat je dan het hele bodemleven letterlijk op z'n kop zet met nog meer problemen tot gevolg. Ik zou als het niet te nat is goede teelaarde gemengd met compost of organische mest (bijv. verteerde stalmest) gebruiken om op te hogen en te vermengen met de bovenste laag van de klei.
zondag 22 november 2020 - 12:09
c j de k

C j de k

IK weet natuurlijk niet wat de waterhuishouding is daar, maar als het aan de natte kant is zou ik zeker een aantal gaten boren en deze volgooien met grind. En als je gaat ophogen ga dan zeker 5 cm hoger om te beginnen dan het peil wat je voor ogen hebt. Zakken doet het vanzelf.
zondag 22 november 2020 - 19:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon