menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Puin onder zwarte grond

Ga naar meest recente reactie

TuinPuin

TuinPuin

Beste leden van Tuinadvies,

Recent heb ik voor mijn achtertuin grond laten storten door een aannemer.
De achtertuin wil ik een deel gras hebben en een deel betegelt. Voor de deel dat betegeld wordt is er zand gestort. Bij de deel waar ik gras wil is er per abuis een laag puingrond gestort. Volgens de aannemer komt er nog nog 15cm zwarte grond boven op en zou het geen probleem moeten opleveren.

Ik heb vrij weinig kennis van grond en tuinen. Graag zou ik willen weten of jullie denken of ik last zal hebben van het puin dat in de grond zit?
vrijdag 13 november 2020 - 17:32
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt laten groeien, gras gaat wellicht nog net op 15 cm grond maar de meeste planten, heesters en bomen hebben uiteraard veel meer nodig. Puingrond is geen vruchtbare basis.
Ik zou de aannemer aansprakelijk stellen en verzoeken de puingrond weer af te graven en te vervangen door fatsoenlijke teelaarde.
vrijdag 13 november 2020 - 21:12
c j de k

C j de k

JA ik ben het daar helemaal mee eens Henk-Willem, die aannemer heeft een wanprestatie geleverd hier dus afgraven de boel en ga vooral geen rekening betalen voor het in orde is
zaterdag 14 november 2020 - 16:46
leerling

Leerling

Dat puin gaat geen 15 cm onder de grond blijven zitten. Het gezegde "het vriest stenen uit de grond" moet je echt wel letterlijk nemen. Voor de wetenschappelijke uitleg, zie o.a. https://aardesab.wordpress.com/2018/02/28/het-vriest-stenen-uit-de-grond-kan-dat/
zaterdag 14 november 2020 - 21:43
Roeli

Roeli

Ik woon hier nu 40 jaar en daar het vroeger op het platteland de gewoonte was om alles wat je kwijt wilde maar onder de grond te donderen pluk ik daar nog steeds de vruchten van.
Nog steeds resten van serviesgoed tot zelfs het onderstel van een kinderwagen en alles wat daar tussen zit geoogst. Maar ook puin, heel veel puin , keien, heel veel keien.
Ik bedoel maar , het blijft omhoog "vriezen". Dus laat s.v.p. die aannemer die troep zo snel mogelijk weer opruimen.
zaterdag 14 november 2020 - 22:44
TuinPuin

TuinPuin

Dank allemaal, ik ga contact opnemen met de aannemer.
zondag 15 november 2020 - 09:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon