menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost kopen

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Mag ik hier even vragen waar ik goede (onkruidvrije!) compost kan kopen in omgeving Wetteren? En met welke compost ben je best voor tussen planten? Want er zijn zoveel keuzes in compost én prijzen...
donderdag 22 oktober 2020 - 21:05
leerling

Leerling

Ik heb een paar keer losse compost gekocht op het recyclagepark om onder de grond te mengen voor nieuwe hagen en die een extra laag te geven als mulch.
Dat leek mij prima compost die heel betaalbaar was. (Prijs was iets van 7 Eur/m3.)
vrijdag 23 oktober 2020 - 21:58
Tuinprins

Tuinprins

100% zekerheid over de de kwaliteit van de compost heb je alleen als iedere lading chemisch wordt geanalyseerd. Van gestoomde compost weet je zo goed als zeker dat die onkruidvrij is. Nadeel is dat daar ook alle positieve bacteriën het loodje hebben gelegd (komen bij gebruik in de tuin wel weer langzaam terug).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 oktober 2020 - 06:51
Jipka

Jipka

@ Tuinprins: en welke compost gebruik jij? Goede ervaringen?
zaterdag 24 oktober 2020 - 08:53
Tuinprins

Tuinprins

Ik gebruik geen compost.

Bij de aanplant gebruik ik professionele potgrond die voor de consument doorgaans niet beschikbaar is.

Als mulchlaag gebruik ik de fijn geknipte delen van vaste planten en heesters. Dat verteert langzaam en wordt uiteindelijk compost.

Ik tuinier op zandgrond die van zichzelf redelijk humusrijk is. De kleur van de grond is echt zwart, en niet van die zand-en-peper kleur die je vaak bij nieuwbouwhuizen tegenkomt).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 oktober 2020 - 17:15
dries944

Dries944

Als het zwarte grond is dan bevat die wel heel veel humus, Lijkt mij de beste grond.
Zo zou het overal moeten zijn. Heb je al de film 'kiss the ground' gezien?
Gaat ook over de bodem(leven) die in staat zou zijn om massa's koolstof in op te slaan.
Tot hoe diep gaat die zwarte kleur Tuinprins?
zaterdag 24 oktober 2020 - 21:00
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Ik vrees dat ik inderdaad met het zand-en-peper probleem zit vandaar ook mijn idee om met compost te beginnen werken en zo hopelijk de grond 'op te waarderen'.
Heb er jammer genoeg de plaats niet voor om een composthoop of zo te beginnen.
Alhoewel het misschien inderdaad een idee is om als mulchlaag te werken met fijngenkipte delen van vaste planten. Dan werk jij met hakselaar veronderstel ik?
zondag 25 oktober 2020 - 08:48
Tuinprins

Tuinprins

Tot hoe diep gaat die zwarte kleur Tuinprins?


In grote delen van de tuin zit ik op 0.80--1.00 meter goede zwarte grond (dat zal veel mensen jaloers maken!).

Voortuin is opgebrachte zwarte grond en dat is ongeveer 50--60 cm.

Gegroet, de tuinprins
zondag 25 oktober 2020 - 11:58
Tuinprins

Tuinprins

Dan werk jij met hakselaar veronderstel ik


Nee, dat doe ik handmatig met mijn Felco (ja, ben al vaak voor gek verklaard ...). Mooi werkje voor Februari/Maart.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 oktober 2020 - 12:12
dries944

Dries944

Tot een meter diep zwarte grond,das wel straf. Om dat te bereiken moet je al vele jaren bezig zijn je grond te verzorgen.
Hier ook gewone grond tot 50-60 cm,alleen de bovenlaag is zwart omdat hier een laagje compost opligt, al begint dat dieper te gaan heb ik de indruk.
Onder de 60cm is het zavelgrond, die zavel,is dat eigenlijk arme grond?
zondag 25 oktober 2020 - 17:48
mmgull

Mmgull

Compost van vlaco is dat proper en veilig?

zondag 25 oktober 2020 - 17:52
dries944

Dries944

Ik heb hier compost van vlaco laten brengen,dit is groencompost.
100 procent proper is dit niet aangezien er kleine deeltjes plastic inzitten. Maar dat zal wel overal het geval zijn denk ik. Waarom zou dit niet veilig kunnen zijn? Er zijn hier strenge controles op,zie link. Bij aanplanting goed mengen met de bestaande grond.
Je hebt ook gft-compost,die is iets rijker aan voedingsstoffen dan groencompost.
https://www.vlaco.be/onafhankelijke-certificering
zondag 25 oktober 2020 - 18:25
PeterC

PeterC

Hier ook gewone grond tot 50-60 cm,alleen de bovenlaag is zwart omdat hier een laagje compost opligt, al begint dat dieper te gaan heb ik de indruk. Onder de 60cm is het zavelgrond, die zavel,is dat eigenlijk arme grond?

Hier zal het ook zoiets zijn, zandgrond die nat zwart is ongeveer een goede spade diep, misschien iets meer.
Dan hebben wij hier nog geluk want verderop in de straat die oostwaarts licht bergop gaat hebben ze nagenoeg geen zwarte laag.
Wij wonen hier op een soort oost-west gerichte heuvelrug, met in het zuiden de Dijle en in het noorden de Raambeek. Heuvelrug of ooit duin of zo in de zin van enkele meters hoger.
Ik denk dat in de loop van de tijd er maar heel weinig overstroming en afzetting door beek en rivier geweest is, vandaag de dunne humuslaag.
Eenmaal die spade diep is het hier meters diep allemaal zavel. Die zavel is voor zover mij bekend arme grond. Werd vroeger gebruikt gemengd met cement als mortel om er huizen mee te bouwen.
maandag 26 oktober 2020 - 20:04
leerling

Leerling

Ook hier zit zavel dicht onder de oppervlakte, maar toch groeien er heel wat oudere (minstens 30 jaar) hoge bomen.
Ik heb wat rondgezocht, maar veel verder dan wat wikipedia erover vertelt vind ik niet echt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zavel
Het is meestal vruchtbaar, goed te bewerken, vochthoudend en doorwortelbaar.

maandag 26 oktober 2020 - 22:25
leerling

Leerling

@Tuinprins
Als onze buren hun Felco zouden gebruiken in plaats van hun zoveelste lawaaimachine, zou ik hen vooral heel dankbaar zijn.


@Jipka
Niet te snel wanhopen in 'arme' zandgrond. Er zijn planten die het daar prima naar hun zin hebben.
maandag 26 oktober 2020 - 22:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon