menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bramen bestrijden

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Het perceel achter onze tuin staat vol met bramen, die zich uiteraard niets aantrekken van perceelgrenzen. Het is eigendom van een lieve buur, die helaas slecht te been is en dat stuk noodgedwongen heeft laten verwilderen.

Ik gebruik regelmatig de karton + mulch methode om een stuk grond onkruid vrij te krijgen. Heeft iemand ervaring met het toepassen van die methode op bramen?

Andere tips om bramen milieuvriendelijk in toom te houden?

Vorige winter heb ik ze over een strook van zo'n 5 x 18 m2 zoveel mogelijk uitgetrokken en degene waar dat niet bij lukte gesnoeid tot onder de plaats waar de wortels begonnen te splitsen, maar dat heeft maar deels geholpen. Waarschijnlijk ook, omdat er constant nieuwe aanvoer is vanuit de rest van dat perceel.

Ik zag ooit op BBC een reportage waar een of ander groot varkensras werd losgelaten in een stuk bos dat ook overwoekerd was door bramen. Tussen die struiken werd dan lekkers uitgestrooid. De varkens ploegden heel dat stuk om om bij dat lekkers te kunnen. Heel effectief, maar hier helaas niet toepasbaar.
maandag 19 oktober 2020 - 23:53
pplakke

Pplakke

Ik wrik ze met de spade los. Maar zijn dan losse exemplaren. Wat ik aan de draad doe waar ze van de buren komen. Dat is de uitlopers omdraaien terug naar de buren. En op die manier kunnen ze bij mij niet wortelen. Maar het blijft een bezigheid. Achter ons is een bosje en daar spuit de boer elk jaar de bramen dood, maar dan keren ze nog snel terug. Zijn heel sterke planten. Vermoed dat een bosmaaier met mes nog het handigste is in jou situatie. Al is het eigenlijk de buur zijn verantwoordelijkheid om het bij te houden.
Foto van het bos vol bramen.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 21 oktober 2020 - 05:25
Esem

Esem

Ik denk ook dat de enige manier is om van de bramen verlost te geraken, en deze verwijderen met spade of spitvork.
En de wortels af te voeren naar het containerpark.
Eerst alles bovengronds verwijderen en daarna de wortels.
Veel sux6.
Gr E,
woensdag 21 oktober 2020 - 11:38
PeterC

PeterC

Ik denk het ook. Met de bramen op het naburige terrein zullen ze altijd blijven terugkeren, dus dat wordt wel een regelmatig weerkerend werkje.
Op het stuk grond waar wij nu wonen, gebouwd hebben, stonden er ook redelijk wat. Het was een verwilderde aanplanting van Oostenrijkse dennen, de aanplanting stamt ergens uit de jaren 50, waar in de loop van de tijd een aantal loofbomen en hulsten een plaats hadden veroverd en ook de nodige braambessen.
De Oostenrijkse dennen hebben we allemaal laten rooien, buiten de zone voorzien voor de woning en een stuk gazon hebben we de loofbomen in goede conditie laten staan, behalve de Amerikaanse vogelkers wat ook lastige klanten zijn om ze definitief kwijt te geraken, en de bramen. Met wortel en al grondig verwijderd.
Gedurende de eerste jaren kwam er altijd nog wel ergens één terug te voorschijn. Met wortel en al eruit en de volhouder wint. Nu en dat al jaren zijn er geen meer.
woensdag 21 oktober 2020 - 20:29
leerling

Leerling

De bramen op ons perceel zijn meestal nog klein genoeg om ze vrij vlot te verwijderen. Dat is een keer of drie per jaar eeen uurtje werk.

Op het perceel van onze buur groeien netels, bramen, amerikaanse vogelkers en robinia. De netels worden meer dan 2 m hoog, maar hinderen nauwelijks. De bramen en vogelkers irriteren me, maar het is vooral de robinia waar ik een hekel aan heb.

In de late winter/vroege voorjaar, wanneer de netels bovengronds grotendeels afgestorven zijn, verwijder ik zoveel mogelijk van de jonge robinia's. (Uittrekken, snoeien en overblijvende stompjes beschadigen in de hoop dat schimmels de rest doen.) De meeste jonge boompjes die dit jaar zijn uitgekomen, vermoedelijk uit wortelopslag, zijn op 1 jaar tijd al ruim 3m hoog opgeschoten. Die uit zaad zijn gekiemd zijn meestal heel wat kleiner (+/- 1m) en nog gemakkelijk te verwijderen.
Maar dat verwijderen wordt elk jaar moeilijker en arbeidsintensiever omdat die bramen eerst weg moeten. Vandaar dat ik een betere manier zoek om die in toom te houden.
Elke braamplant manueel uitspitten is voor mij onbegonnen werk. Gif (laten) spuiten wil ik niet doen.

En ja, ik weet dat het eigenlijk de taak is van mijn buur. Het is een lieve buur en sommige mensen hebben nu eenmaal andere dingen aan hun hoofd.

@Pplakke
We hebben een elektrische bosmaaier met draad. Ik heb die alleen nog niet gebruikt, omdat ik niet weet of bramen ook kunnen wortelen uit stukjes die op de grond blijven liggen. Het hele stuk kortmaaien en dan nog bijeenrijven is vrijwel ondoenbaar.

@PeterC
Toen we hier pas woonden was Amerikaanse vogelkers ook een een groot probleem. Zonder me te verplaatsen, kon ik op een lapje grond van nog geen 1m2 honderden van die zaailingen verwijderen. Tegenwoordig zijn het er voor heel de tuin misschien nog een 20-tal per jaar (ondanks nieuwe aanvoer).
Ook voor die planten is het dus gewoon een kwestie van volhouden. Ze wieden gelukkig gemakkelijk.
zondag 25 oktober 2020 - 21:32
pplakke

Pplakke

Als je dit kortmaait in een droge periode met liefst nog wat wind. Is er denk ik weinig kans dat de gemaaide stukjes gaan wortelen, de wortels in de grond gaan natuurlijk terug uit lopen, maar eventueel kan je ze uitsteken, of stuk vijver rubber kopen en dit er opleggen na maaien tot het dood is en steeds verleggen tot je alles hebt en kost minder kracht dan uitsteken. Nu met bosmaaier met draad gaat dit niet gaan. Bramen zijn daar te houterig voor moet met mes. Maar kan je vrij goedkoop huren bosmaaier met mes. Er bestaat denk ik ook een exemplaar te koop dat electrisch met draad is maar waar ook een mes op kan. Misschien is dat wel het overwegen waard, aangezien het afdekken afhankelijk van de groote tijd duurt en sommige stukken dus nog eens gemaaid zullen moeten.
maandag 26 oktober 2020 - 04:58
PeterC

PeterC

De bramen en vogelkers irriteren me, maar het is vooral de robinia waar ik een hekel aan heb.

Met robinia bedoel je toch de gewone, wilde acacia met de witte bloesem?
Waarom heb je daar zo een hekel aan?

Wij hebben er 3 staan die er al stonden toen we het stuk kochten.
De oudste, de grootste, is een flinke boom met een stamomtrek van zeker een meter.
Die komt met zijn kroon tot boven ons terras en zorgt voor schaduw in de zomer.
De witte bloesem in het voorjaar is zeer geliefd bij bijen want het is er dan een continu gezoem.
Er zit ook weinig ongedierte in de boom, geen bladluizen bijvoorbeeld, waardoor hij na het voorjaar, als de bloesem is afgevallen en gedurende heel de zomer een probleemloze schaduwboom vormt.

Als de bloesem afvalt is het hier wel witte sneeuw en nu in het najaar zijn ze volop hun bladeren aan het verliezen en er staan er veel op.
maandag 26 oktober 2020 - 19:51
leerling

Leerling

@PeterC
Robinia pseudoacacia is de wetenschappelijke naam en je beschrijving klopt.
't Is een invasieve exoot, die hier duidelijk zijn invasieve karakter laat zien.

Toen we hier kwamen wonen stond het hele terrein vol met kleine(re) en grote(re) bomen. De grote hebben we laten verwijderen nadat we een aantal keer afgebroken takken op de grond vonden die dikker waren dan mijn arm. De rest hebben we zelf opgeruimd, maar nieuwe aanvoer blijft een probleem. (Zie foto.)

Wieden van zaailingen is niet zo'n probleem. Wieden van scheuten uit wortelopslag is lastiger. De stekels zijn heel venijnig en blijkbaar zit er heel wat voeding in die wortelopslag, want de scheuten blijven maar komen. Op eigen terrein lukt dat nog wel. Op het terrein van de buur niet echt, omdat ik daar - door de netels en de bramen - alleen in de winter/vroege voorjaar wat jonge bomen kan weghalen.

Ik weet dat Robinia pseudoacacia heel geliefd is door bijen. Het klinkt mooi. We willen toch allemaal onze bijen een handje helpen?
Maar als bijen massaal aangetrokken worden door exoten, krijgen onze inheemse bloemen/bloesems veel minder bezoek. Het leidt helaas tot achteruitgang van onze biodiversiteit.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 26 oktober 2020 - 23:14
PeterC

PeterC

Ja, het is geen inheemse soort. Komt ergens uit de Afrikaanse savanna als ik het goed heb, wat ook wellicht de reden is waarom de soort het hier op onze arme en droge zandbodem best naar zijn zin heeft. Maar woekeren doet de soort hier niet. En het beeld dat je toont op je foto herken ik ook niet. Hier zie ik meer dat er op korte tijd zaailingen van snel een 10cm hoogte ontstaan, hier en daar één. In het gazon kortwiekt de robotmaaier die en na korte tijd verdwijnen ze. Langs de rand van het gazon of ergens in een hoekje is er één die wat groter wordt. Zo staat er nog een éénjarige zaailing achteraan vlak tegen de haag. Nu na één seizoen ongeveer 30cm hoog. Die zal ik verwijderen als ik binnenkort wat bladeren opruim.
Ik heb ook begrepen dat tijdens de periode waarin de acacia bloeit er voor bijen niet zo veel alternatieven zijn en dat de acacia daarom een niet zo ongewenste gast is.
dinsdag 27 oktober 2020 - 21:29
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik heb ook begrepen dat tijdens de periode waarin de acacia bloeit er voor bijen niet zo veel alternatieven zijn

Geen idee waar je dat gevonden hebt, maar als je nectarrijke invasieve exoten hun gang laat gaan, krijg je na een tijd uiteraard vanzelf gelijk.

Hier bloeit Robinia pseudoacacia in mei/juni. Niet meteen een hongerperiode voor bijen. Kijk maar eens op https://mybiodiversitygarden.wordpress.com/2015/06/28/de-wilde-plantentuin-in-juni/ of op https://www.wildebloemen.info
dinsdag 27 oktober 2020 - 22:32
PeterC

PeterC

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb. Maar het viel me toen op en daarom heb ik het onthouden. Maar misschien is het niet correct.
donderdag 29 oktober 2020 - 20:35
PeterC

PeterC

Om hier op terug te komen:

Een kennis is imker.
Ik bracht de acacia (robinia) ter sprake.
Hij direct enthousiast: een geweldige boom voor bijen.
Toen bracht ik aan dat de bijen dan misschien andere planten die tegelijkertijd bloeien negeren en voor de grote buit aan de acacia gaan.

Daar is volgens hem niets van aan.
Hij zegt me dat ze de bijen die stuifmeel en nectar verzamelen niet voor niets werksters noemen.
Die zijn constant actief met verzamelen en ze pakken alles mee wat ze te pakken kunnen krijgen. Welke plant ook.
Is er meer aanbod dan werken ze harder en gaan ze tot 's nachts door.
Het is niet zo dat ze redeneren van: hier is wel een plantje in bloei maar daar verderop staat er een acacia met meer aanbod, dus dit plantje slaan we over en we gaan naar de acacia.
Dat is wat hij me zegt.
zaterdag 7 november 2020 - 18:30
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Dat zou mooi zijn, PeterC, maar het klopt niet met wat ik elders vind.
Lees er o.a. https://en.wikipedia.org/wiki/Flower_constancy en de wetenschappelijke artikels waar ze naar verwijzen maar op na.

Ik heb ooit tijdens een werkvakantie in Wales met The National Trust invasieve exoten helpen bestrijden. Tijdens een van die dagen hebben we in een groot grasland langs een rivier Impatiens glandulifera gewied. (Ze maaien die zoveel mogelijk machinaal, maar de grond was daar te drassig voor machines.) De voornaamste reden om die plant te bestrijden was de achteruitgang van de biodiversiteit, omdat bevruchters in de periode dat die Impatiens glandulifera in bloei staat, de andere bloemen veel minder bezoeken.
zaterdag 7 november 2020 - 22:19
eddydefauw17

Eddydefauw17

In een natuurgebied in Zwijnaarde doen we testen voor het bestrijden van bramen . Door 2 à 3 jaar lang ongeveer 6 keer per jaar het terrein te maaien blijven de bramen weg de wortels sterven daardoor af.
woensdag 3 januari 2024 - 06:27
Eryngium

Eryngium

Misschien is dees wel interessant voor een natuurlijke manier van bestrijden. https://youtu.be/g9yiclBCxMo?si=MWyaNFhXNkV8qbhG
vrijdag 2 februari 2024 - 07:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon