menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid bestrijden

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Volop bezig met het aanleggen van een totaal nieuwe border.
Daarmee rijst direct de vraag: wat met het onkruid in het voorjaar?
Ik heb altijd geschoffeld en vraag me nu af of ik het anders (makkelijker) zou aanpakken.
Ik was eerst van plan om boomschors te leggen als mulchlaag maar begin nu weer te twijfelen aangezien je veel voor- én nadelen leest...
Ik zit zoiezo in zandgrond dus een mulchlaag leggen om de grond mooi vochtig te houden zou ondertussen zijn meegenomen. Meer nog de grond vochtig houden is eigenlijk een must...
Alleen denk ik ook al dat het een heel gedoe moet zijn om dan de planten deftig te gaan bemesten met die schors.
M.a.w. ik wou hier even horen hoe mensen (liefst ook met droge zandgrond) dit alles aanpakken?
Heb jullie mulchlaag, en zo ja welke? Bestrijden jullie het onkruid anders (ecologisch!)?
Hoe beschermen jullie matig winterharde planten tegen het eventuele vriesweer? Bedekken jullie de grond met muclh of...?
Héél veel vragen dus
woensdag 14 oktober 2020 - 00:31
Tuinprins

Tuinprins

Ik mulch delen van de tuin al 20 jaar met de fijn geknipte afgestorven plantendelen van het afgelopen jaar. Het helpt het onkruid goed onderdrukken en doet de grond minder snel uitdrogen. Nadeel: meer slakken omdat die eitjes leggen onder de mulchlaag en daar ook beschutting vinden voor felle zon.

Overigens helpt mulchen maar beperkt om uitdroging tegen te gaan, het is geen wondermiddel. Als je flinke struiken of bomen in de tuin hebt staan dan zie dat de grond in de zomer (zeker de zomers die we de afgelopen 3 jaar hebben gehad) redelijk snel uitdroogt, ook als je mulcht.

Belangrijk is dat je het vochtvasthoudend vermogen van de grond verbetert. Dit kan door toevoeging van compost of potgrond. Mulchen kan nooit kwaad. Schors staat optisch meestal mooi maar zelf houd ik niet van die groffe schors, heb een voorkeur voor iets wat in het vak bekend staat als 'bark'. Je vindt dat tegenwoordig vaak bij planten in pot zodat de kweker minder last van onkruid heeft. Is volgens mij vaak niet bij de gewone tuincentra verkrijgbaar.

Als je droge zandgrond hebt dan is het ook een optie om dingen aan te planten die prima met droogte overweg kunnen. Op het internet zijn hier talloze lijstjes van te vinden. Wel kijken of deze planten bestand zijn tegen vocht in de winter want lang niet alle droogte-bestendige planten verdragen (veel) winterse nattigheid. Soms moet je experimenteren en er tegen kunnen dat planten het niet doen. Zo heb ik dit voorjaar Jeruzalem salie (Phlomis fruticosa) geplant om te kijken of die ook met onze natte winters overweg kan. Kijken waar het schip strandt ...

Belangrijk bij nieuw aangelegde borders is dat je de eerste 2 jaren waakzaam bent en regelmatig wiedt. Onkruid groeit bijna overal en altijd dus een gewaarschuwde tuinier telt voor twee. Ook het eerste jaar regelmatig water geven: nieuw geplante planten zijn nog maar beperkt vast- en uitgeworteld en droogte kan dan funest zijn.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 14 oktober 2020 - 20:28
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Ok bedankt voor je uitleg. Plantenkeuze zal volgens mij niet direct een groot probleem vormen want daar maakte ik wel mijn huiswerk (hoop ik )
Volgend plantenlijstje samengesteld:

- perovskia blue spire
- scabiosa caucasica stäfa
- veronica hybride first lady
- rudbeckia subtomentosa little henry
- stipa tenuissima
- agasache hybride blue boa
- stachys byzantina cotton boll
- salvia guarantica blue enigma
- arenaria monana mont blanc
- achillea hybride velour
- calamintha nepeta blue cloud
- veronica spicata dark maetje
- hemerocallis stella de oro
- anemone hybrida ruffled swan
- matteuccia orientalis
- choisya ternaa aztec pearl

Hoop dat mijn keuzes goed zullen uitdraaien . Nu nog een keuze maken qua mulch, als ik er al neem. Compost maak ik eigenlijk zelf niet dus die zou ik wel moeten kopen.

Mag ik ook even vragen hoe, hoeveel en met wat jullie de planten/grond voeden?
Ik gebruik meestal voor alles de universele 'roze korrel'. Maar ik ben nooit zeker over hoeveel keer voeding en zo te geven. Hoe houden jullie dus jullie planten zoveel mogelijk in topconditie
Koemest in korrel hoor ik ook dikwijls de revue passeren...
woensdag 14 oktober 2020 - 23:24
Wannus

Wannus

Om te mulchen gebruik ik eigen houthaksel van gesnoeide takken , na een jaar dan wel bijwerpen , het verteerd sneller wat ook goed is voor de grond , Boomschors niet ! Afgevallen blad is ook een juweel voor de tuin . Ik composteer ze en werp ze door de hakselaar voor een sneller proces . Half verteerd blad gebruik ik ook tussen struiken en planten ,ook een goede winterbescherming . Ik gebruik ook eigen compost en koemestkorrels , een drie tal keer per jaar .Koemestkorrels is prima om regenwormen aan te lokken . Kom je regenwormen tegen bij het planten of verplanten dan mag je aannemen dat de bodem behoorlijk goed is !
donderdag 15 oktober 2020 - 07:38
Jipka

Jipka

Hmm OK... En het afgevallen blad composter je ? Ik dacht er even aan om overal afgevallen blad direct tussen te leggen... Zeker met de winter op komst. Of 'verstikt' dit de bodem?
Ik plant alles normaal dit weekend. Kan ik voor het planten nog iets doen om de bodem op te waarderen? Want is nu natuurlijk nog de moment nu er nog niets staat. Compost heb ik zelf dus wel niet...
donderdag 15 oktober 2020 - 13:40
dries944

Dries944

Het blad tussen de planten leggen is zeker goed,het beschermd de bodem tegen vorst en de slagregen. En de planten zullen het apprecieren zolang je ze niet bedekt met blad. Verbeterd ook de bodemstructuur juist zoals compost. Enig nadeel is dat de bladeren snel wegwaaien van de éne kant naar de andere kant van de tuin.
Ik gebruik hier jaarlijks compost als mulch, een kleine 5 cm is ideaal.
Laat dit aanvoeren in bulk,is het goedkoopst. Compost kost niet veel ma het transport is de grootste kost.
donderdag 15 oktober 2020 - 21:25
leerling

Leerling

Hier hebben we hele droge zandgrond. Hoogste punt van de straat. Ook 's winters is hier niet het minste gevaar dat planten natte voeten zouden krijgen.

Wanneer ik nieuwe planten plant, maak ik - waar mogelijk - een ruim en diep plantgat en meng de grond met ruim 1/3de compost (van eigen makelij) en bentoniet (kleikorrels).
Wanneer de plant in de grond staat, maak ik een grachtje rond de plant, ongeveer halverwege de voet van de plant en het uiteinde van de wortels. Bedoeling is dat water (van de gieter of uit de hemel), daar dan even wordt vastgehouden en hopelijk daar de grond in gaat i.p.v. in de omtrek weg te lopen.

De planten krijgen na aanplanting 1 keer goed water en dan minstens 2 maanden niets meer. Bedoeling is dat het water de aarde goed tegen de wortels duwt, die wortels daar dan genoeg voeding en vocht vinden om zich te vestigen en te ontwikkelen, en dat ontwikkelen vooral in de diepte gaan doen. Als je ze water blijft geven, gaan ze eerder oppervlakkig wortelen en zijn ze dus extra gevoelig voor droogte.

Hagen, struiken en sommige bomen, krijgen minstens jaarlijks een mulchlaag van grasmaaisel en/of het plantaardig strooisel (een mengelings van stro, vlas en hout) dat we gebruiken als kattenzand (minus de harde uitwerpselen).

Andere planten moeten grotendeels hun plan trekken.
Halen ze het niet, dan is dat meestal omdat het niet de juiste plant op de juiste plaats is. En dan is het zoeken of ik ze een betere plaats kan geven, of ik er genoeg van hou om ze extra te vertroetelen (en te overwegen of ik dat over 30 jaar ook nog zou kunnen). Zo niet, dan is het uitkijken naar een andere plant die we mooi vinden en die dit wel een prima standplaats vindt.

Vorige herfst heb ik op een stuk grond dat zowat de hele dag door in de zon staat een jonge haagbeuk geplant (met opnieuw zo'n grachtje ervoor en achter) en de grond erlangs meteen bedekt met plantaardig strooisels. In de lente heb ik er jonge scheutjes van bosaardbeitjes bij geplant.
Tijdens de hittegolf vreesde ik dat zowel de haag als de bosaardbeitjes zouden sneuvelen. De haag heeft 1 keer water gekregen. Zowel de haag als de bosaardbeitjes hebben hun eerste jaar goed doorstaan. Heel dat stuk is dichtgegroeid.

Een aantal planten heb ik gekregen van mensen die me dierbaar zijn en/of die ondertussen overleden zijn. Die hebben ook emotionele waarde en krijgen indien nodig dus extra aandacht bv. in de vorm van een jaarlijkse compost + bentoniet gift of tijdens hittegolven af en toe extra - en dan vooral veel - water.

Als je water geeft, graaf dan met je vinger eens wat grond weg om na te gaan hoe diep dat water de grond is ingedrongen. Als het niet tot bij de wortels geraakt, heeft het weinig zin.

In tegenstelling tot de ervaring van Tuinprins, heb ik de indruk dat de schaduw die bomen en (hogere) struiken werpen hier andere planten helpt om de droogte te doorstaan.

Onkruid bestrijden is hier wat afhankelijk van de plaats.
Een combinatie van de karton+mulch methode voor plaatsen die ik onkruidvrij wil maken zonder dat ik daar meteen andere planten wil.
Mulchen rond struiken/hagen/bomen zoals hierboven beschreven.
'Onkruiden' inzetten als bodembedekkers. Stinkende gouwe, witte en paarse dove netel, dagkoekoeksbloem, postelein, zennegroen, brunel, kruipende ereprijs ... Het wisselt wat per seizoen, waardoor bijen en andere insecten altijd wel wat te eten vinden.
Ook eetbare planten en kruiden als nieuwzeelandse spinazie, courgette, pompoen, kruipende tijm, wollige tijm, wilde marjolein, bosaardbei ... doen het prima tot redelijk als bodembedekker.
Knieënwerk doet de rest. (Of soms niet. Ik heb dit voorjaar een perkje met allerlei kruiden helemaal terug vrij gemaakt, omdat kweekgras er te hard woekerde. Gelukkig zijn die wortels gemakkelijk te herkennen, zodat ik de kruiden na die grote schoonmaak weer terug kon planten.)

Matig winterharde planten staan hier grotendeels beschut tegen een muur of tegen struiken/hagen die de wind temperen. Verder snoei ik zo'n planten nooit voor de ergste vorst het land uit is. De hogere plantdelen zorgen dikwijls voor een microklimaatje dat net genoeg is om de onderste scheutjes/botjes te beschermen. Een mulchlaag doet vaak de rest. Een deken van herfstbladeren is ideaal. Als het heel zwaar vriest is het bovengronds afdekken en/of afwachten of de plant weer uitloopt.

Onze tuin is een vrij wilde tuin. Hij zal nooit in wat voor tuinprijzen dan ook vallen. Maar ik geniet ervan. Ik kom er massa's leven tegen. Van hazelwormen tot spinnen die hun ei meedragen, tot mierenleeuwen en egels. Plantjes die ik nog niet ken laat ik staan om te zien wat ze worden. Soms stop ik met wieden, omdat ik beestjes zie wegvluchten die ik niet zo meteen een andere thuis kan geven. Soms kijkt 'ons' roodborstje op nog geen meter afstand toe of dat wieden lekker hapjes bereikbaar maakt.
Onze buitenpoes komt me van het kniekussen duwen en een aai vragen. De zon streelt mijn rug, de wind waait door mijn haren. En af en toe word ik nat tot op mijn vel.
Onze tuin is voor mij keihard genieten.
dinsdag 20 oktober 2020 - 02:09
PeterC

PeterC

Hier hebben we ook hele droge zandgrond. Wij zitten niet op het hoogste punt van de straat maar ook hier is er 's winters geen kans dat planten natte voeten zouden krijgen.
We hebben hier in de straat gescheiden waterafvoer. Hemelwater wordt afgevoerd met een open gracht aan de overkant van de straat. We wonen hier nu 15 jaar en ik heb nog nooit water zien staan in die gracht, zelfs niet na de hevigste stortbui, zo doorlatend is de bodem hier.

Zo een bodem vraagt planten die daarop kunnen gedijen. En je moet je er ook bij neerleggen dat sommige planten, ook al zou je die graag in je tuin hebben, het nooit gaan halen. Een voorbeeld zijn Hortensia's. Mijn vrouw zou er zeer graag hebben en we hebben enkele soorten geprobeerd, maar lukt niet. Ze gaan niet kapot maar groeien doen ze ook niet.

Wat betreft onkruid: geen probleem mee. Buiten de hagen snoeien (en het gras maaien maar dat doet de maairobot) heb ik eigenlijk geen werk in de tuin. Dat is bewust want ik ben heel graag in mijn tuin, maar ik werk er niet graag in.

Licht blokkeren is de beste manier om onkruiden te vermijden. De hagen laat ik matchen met de maairobot. De breedte van de hagen is zo dat de robot er gedeeltelijk onder maait. Wat er nog overblijft onder de haag is te donker om nog iets te laten groeien.
Rondom rond het huis staan er nogal wat bomen en achteraan onder die bomen een brede border met Rhododendrons, taxussen, seringen, Spirea. De bomen nemen al een flink deel van het licht weg en de struiken eronder blokkeren de rest. Daar groeit niets meer onder.

Nadeel is wel dat we buiten de Rhododendrons en de rode wilde kastanjes in het voorjaar geen planten hebben met bloemen. Dit jaar nog eens een poging gedaan met floksen vooraan de border zodat die toch in de ochtend nog zon kregen maar die kwijnden weg.
dinsdag 20 oktober 2020 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon