menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker of ??

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Petatje

Hallo
Graag jullie mening/advies. Ik heb zopas mijn gevel in het wit laten schilderen en moet nog een perkje (2m x 0,8m) aanleggen. Met de regen staat de gevel nu helemaal niet mooi... vuile spetters ontsieren de pas geschilderde muur. Hoe zou ik dit best oplossen zodat de opspattende spetters niet op de muur terecht komen? (worteldoek + kiezel?? of nog een reeks klinkers tegen de witte muur of ...) (boomschors liever niet vermits de vogels alleen maar hierin pikken en de schors naast het perkje komt te liggen)
Ik zou verder opteren om groene beplanting aan te leggen. Ik twijfel tussen "festuca gautieri" of eenvoudigweg "mansoor" of "vetmuur". Maar misschien krijg ik hier nog een idee waaraan ik niet gedacht had. (momenteel rest nog 1 pachysandra)
PS : Ik denk dat het perkje wat klein is om het bolle effect van "festuca gautieri" te verkrijgen ofwel moet ik ze te niet dicht plaatsen en er witte keien tussen plaatsen?? Blijft deze festuca zo mooi fris groen??

Alvast bedankt voor jullie tips!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 4 oktober 2020 - 10:08
Wannus

Tekst aangepast

Wannus

Een tijdje geleden Leliegras (Liriope) geplant onder enkele kleine boompjes , Groenblijvend . Er wordt nogal veel gevraagd naar de naam van deze plantjes bij de eigenaar . Pachysandra zou ik uitsluiten indien te veel zon !
zondag 4 oktober 2020 - 10:50
Dany

Dany

een laagblijvende cotoneaster
zondag 4 oktober 2020 - 11:13
Petatje

Petatje

Denken jullie dat de uitleg van één of andere beplanting, ervoor kan zorgen dat de spetters op de muur achterwege blijven? Of wat moet ik doen om dit opspattend vuil te voorkomen??
zondag 4 oktober 2020 - 19:20
PeterC

PeterC

Zeker wel.
Dat leliegras lijkt me wel een mooie suggestie, ook de cotoneaster zal het wel doen, en inderdaad: pagisander is ook een goede optie maar niet als de volle zon erop komt. Onze pagisander-border heeft het vorig jaar met de hittegolf begeven.
zondag 4 oktober 2020 - 20:31
Petatje

Petatje

Denken jullie dat de aanplanting van één of andere bodembedekker, ervoor kan zorgen dat de spetters op de muur achterwege blijven? Of wat moet ik voor het aanplanten doen om dit opspattend vuil te voorkomen??
zondag 4 oktober 2020 - 21:32
Tuinprins

Tuinprins

Ja, als het een wintergroene bodembedekker is dan heb je geen (of zeer weinig) opspattend zand. Bij de meeste bodembedekkers duurt het even voordat je een dicht gesloten mat hebt hebt.

Leliegras / Liriope muscari is een goede suggestie alleen: als de plek pal in de zon ligt dan heeft de Liriope de neiging om geel blad te krijgen en persoonlijk vind ik dat lelijk. Ook zijn er talloze verhalen van Liriope muscari die niet of nauwelijks bloeien.

In Pachysandra zit een schimmelziekte, weet niet of dat een goede keuze is. Ook bij deze plant zie je dat het blad wat gelig wordt bij te veel zon (de soort 'Green Sheen' heeft hier minder last van).

Festuca ziet er 1 of 2 seizoenen mooi uit, daarna moet je de plant delen en de buitenste stukken opnieuw planten.

Als je op internet zoekt naar 'wintergroene bodembedekkers voor een zonnige standplaats' dan moet je toch wat suggesties krijgen waar je mee uit de voeten kunt.

De grond bedekken met grind is ook een mogelijkheid. Alleen niet alle bomen kunnen hier goed tegen. Ik weet niet precies wat voor 2 bomen daar staan (Carpinus==> verdraagt geen tot zeer matig (half)verharding).

Gegroet, de tuinprins
maandag 5 oktober 2020 - 06:57
Petatje

Petatje

Dank voor de reacties en het meehelpen denken! De 2 boompjes zijn "Pyrus Chanticleer".
maandag 5 oktober 2020 - 07:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon