menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon: plekjes

Ga naar meest recente reactie

BPTBPTBPT

Tekst aangepast

BPTBPTBPT

Hallo,

Een paar maanden geleden hebben we grasmatten aangelegd en een mooi gazon. Sinds een maand of twee ontstaan er vreemde plekken. Eerst dacht ik aan uitwerpselen van een dier (kat?) maar het lijkt eigenlijk meer alsof er iets omhoog is gekomen uit de grond. Mini-molshoopjes, zeg maar. Zie foto's in de bijlage.
Dit zit nu op zeker 20 plekken op ons gazon, en het lijken er steeds meer te worden.
Wat kan het zijn? En hoe kunnen we het bestrijden? Ook tips om de plekken weer mooi te maken zijn welkom.

Extra info:
Toen we de grond klaar maakte voor de grasmatten zijn we veel meikever-larven tegengekomen onder de grond. Althans, we denken dat het dat waren: het leken op dikke, korte wormen van ca 4 cm lang en 1,5 cm dik. Geel/wit van kleur. Kan het zijn dat die nu omhoog komen? Het is dan wel geen mei, maar toch...

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 2 oktober 2020 - 12:40
PeterC

PeterC

Engerlingen duwen geen grond omhoog, zeker en vast niet. Weet ik uit ervaring met zekerheid.
Maar 4cm lange 1,5cm dikke gelige wormen, dat zijn geen engerlingen. Die zijn niet zo groot maar vooral: ze hebben een karakteristieke C-vorm.
vrijdag 2 oktober 2020 - 20:45
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@PeterC
Volgens https://www.wur.nl/upload_mm/0/b/0/b766a1d0-699f-44de-bc2b-74285fcac949_201203BeheersingvanEngerlingenMaartenPrinsen.pdf kunnen sommige soorten engerlingen 6cm worden.

(Tekst aangepast, omdat er wat mis was gegaan met de link.)
zaterdag 3 oktober 2020 - 19:31
PeterC

PeterC

Interessant studierapport.
Voor de duidelijkheid: wij hebben nu geen last meer van rozenkevers of junikevers. Dat is ooit anders geweest.
Er zijn er ook dit jaar nog wel geweest maar niet meer in die mate dat het een probleem is. En ze mogen er best zijn van mij, bovendien zijn ze een lekkernij voor vogels en vleermuizen. Ik heb ooit een lijster gezien die aan het fourageren was op het gazon, met de bek al vol wormpjes, en die bij het opvliegen van een junikever in zijn / haar omgeving alles dropte en als een gek achter die junikever aanging.

Wat ik wou zeggen is dat engerlingen, of ze nu van de meikever zijn of van de junikever of van de rozenkever, een typische gekromde C-vorm hebben.
Emelten zijn rechte larven.
Daarmee kan je het onderscheid maken.
zondag 4 oktober 2020 - 17:58
leerling

Leerling

@BPTBPTBPT
Zitten er witte korreltjes in jouw grond? Zo niet, zou ik toch eerder aan uitwerpselen denken.
Waarom denk je dat het grond is die omhoog werd geduwd?
zondag 4 oktober 2020 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon