menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticuteren van doorgezaaid gras

Ga naar meest recente reactie

Houdoeken

Houdoeken

Hallo!

Een vraag over verticuteren en doorzaaien.
Ik lees overal dat je pas na 3 jaar gras mag verticuteren ivm het tere wortelgestel.
Geldt dat ook voor "doorgezaaid" gras bij een oudere grasmat? Idealiter wil je volgens mij 2x per jaar verticuteren en je gras voeden en doorzaaien, maar is dat dan ook niet schadelijk voor de nieuwe jonge grasplantkes die dan nog niet 3 jaar of ouder zijn?

Hoop op duidelijkheid van de kenners

Houdoeken
donderdag 24 september 2020 - 07:24
Henk-Willem

Henk-Willem

Waarom zou je 2 keer per jaar willen verticuteren? Dat schaadt je grasmat alleen maar onnodig . Welk probleem probeer je op te lossen?
vrijdag 25 september 2020 - 19:23
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Ik heb nog nooit geverticuteerd. Maar denk als je nu dit doet tot een diepte dat je net de grond ook wat loswerkt om goed te kunnen doorzaaien. En dan ergens einde lente opnieuw maar minder diep dat je enkel vilt er uit trekt maar niet tot in de grond gaat. Dat het dan geen kwaad kan voor het doorgezaaide gras. Maar of het nodig is 2 maal per jaar, ik doe het nooit, dat is waarschijnlijk een persoonlijke voorkeur.
zaterdag 26 september 2020 - 04:51
Houdoeken

Houdoeken

Waarom zou je 2 keer per jaar willen verticuteren? Dat schaadt je grasmat alleen maar onnodig . Welk probleem probeer je op te lossen?


Ik was in de veronderstelling dat tweemaal per jaar de norm was om je gazon gezond en sterk te houden, maar dat is een misvatting blijkt nu?

Ik heb sinds kort een groot gazon dat niet veel aandacht heeft gehad en en heel veel mosgroei/onkruid had.
Dat heb ik flink geverticuteerd, doorgezaaid en gevoed.
Ik vond het al zo tegenstrijdig om jonge plantjes en hun wortelgestel te moeten verstoren door te verticuteren.
Dus vandaar mij vraag.

Ik heb nog nooit geverticuteerd. Maar denk als je nu dit doet tot een diepte dat je net de grond ook wat loswerkt om goed te kunnen doorzaaien. En dan ergens einde lente opnieuw maar minder diep dat je enkel vilt er uit trekt maar niet tot in de grond gaat. Dat het dan geen kwaad kan voor het doorgezaaide gras. Maar of het nodig is 2 maal per jaar, ik doe het nooit, dat is waarschijnlijk een persoonlijke voorkeur


Bedankt voor je reactie
zaterdag 26 september 2020 - 08:02
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Dank voor je toelichting. De meningen over de noodzaak van verticuteren lopen nogal uiteen. Ik zou inderdaad het jonge gras niet verticuteren, nog te kwetsbaar en echt alleen verticuteren als renovatiehulpmiddel. Een gezonde grasmat hoef je mijn inziens niet te verticuteren. Mosproblemen los je er alleen maar tijdelijk mee op, je zult de de oorzaak van mosgroei moeten aanpakken. Verticuteren trekt de grasmat open waardoor mos en onkruid juist meer kans krijgt. Compost strooien doet wonderen, dat trekt wormen en ander bodemleven aan die uiteindelijk het werk voor je doen (wormen beluchten de grond, trekken blad de grond in, leveren gratis wormenmest, bacteriën en schimmels verteren het overtollige maaisel, afgevallen blad etc.)!
zaterdag 26 september 2020 - 12:30
baron

Baron

Beste,
Al jaaaaaren verticuleer ik 1 x per jaar en dit in het late voorjaar, dit omdat ik de grasmat meestal mulch, Het fijngemaakt gras is een bemesting op zich.
enkel geef ik in oktober najaar mestkorrels om de winter door te komen en een goeie start te geven in het voorjaar.
groeten,baron
zaterdag 26 september 2020 - 15:59
PeterC

PeterC

Een gezonde grasmat hoef je mijn inziens niet te verticuteren. Mosproblemen los je er alleen maar tijdelijk mee op, je zult de de oorzaak van mosgroei moeten aanpakken. Verticuteren trekt de grasmat open waardoor mos en onkruid juist meer kans krijgt.


Ik heb geen goede ervaringen met verticuteren. Het levert een berg afval op en uiteindelijk na enkele weken is de grasmat toch zoals ze voordien was. Ik doe dat niet meer.
zaterdag 3 oktober 2020 - 17:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon