menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat doen met gemaaid gras

Ga naar meest recente reactie

Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Beste tuiniers

Wij hebben een klein stadstuintje met een gazon. Ik maai het gazon iedere week met een kooimaaier. Het gemaaide gras hark ik nadien bijeen, zodat het gemaaide gras het gazon niet verstikt. Wanneer ik dit doe met een riek, lijk ik mijn gazon bijna te verticuteren. Ik heb het gevoel dat ik er mijn gazon steeds mee beschadig (het is een jong gazon sinds mei dit jaar). Het gazon is namelijk nog niet zo dik en het lijkt alsof ik het steeds verder uitdun wanneer ik het gras bijeenhark met de riek. Ik vroeg me af hoe andere mensen dit doen die gebruik maken van een kooimaaier?

Alvast bedankt!
zondag 20 september 2020 - 20:05
dries944

Dries944

Waarom gebruik je geen kooimaaier met mulchfuctie, dan hoef je het gras niet bijeen te harken.
Ben ook aan het overwegen om zo één aan te schaffen. Je hebt geen afval,het is goed voor het bodemleven en je hoeft minder te mesten. Enigste nadeel is vaker afrijden.
zondag 20 september 2020 - 21:18
leerling

Leerling

Mulchen i.p.v. maaien is inderdaad het meest logische.

Als je struiken/hagen/bomen/vaste planten ... hebt, kan je het grasmaaisel ook gebruiken als mulch onder die planten. Dat scheelt een hoop in wieden, helpt in droge periodes verdamping te verminderen, en het bodemleven helpt het ook daar om te zetten tot humus.
In onze vorige tuin gebruikten we het ook onder de aardbeiplanten, zodat de aardbeien niet in het zand kwamen te liggen, en op de paadjes tussen de bedden van de moestuin.

Een laag van zo'n 2 tot 3 cm is ideaal. Als je ze dikker legt, riskeer je dat het gras gaat rotten en gisten. (Geeft stank en mogelijk ook broeikasgassen.)
maandag 21 september 2020 - 00:01
Plantadvies

Plantadvies

Je kunt het afgemaaide gras met een bezem zachtjes tot hoopjes vegen.
maandag 21 september 2020 - 05:58
leerling

Leerling

Kan je geen opvangmand aan die kooimaaier hangen?

Om overtollig grasmaaisel bijeen te vegen, gebruikt men veelal en gras/ bladhark. Is dat wat je bedoelt met 'riek'?
maandag 21 september 2020 - 08:18
pplakke

Pplakke

Met een bladhark gaat dit beter gaan dan met een riek. Persoonlijk maai ik soms gras van 2 maanden met zitmaaier zonder bak. En laat dit gewoon liggen, gras kan best wel wat verdragen.
maandag 21 september 2020 - 15:41
dries944

Dries944

2 maanden? Hoe lang is da gras dan? Dan heb je wel een krachtige machine nodig hiervoor
dinsdag 22 september 2020 - 18:37
pplakke

Pplakke

Het is vooral tijdens droge zomers dat ik het hoog laat. Ik heb een simplicity coronet zitmaaier, en als ik de bak er af laat. Dan kan die dat aan. Met bak ook maar dan zit ik met heel veel bakken gras. En ook voel je dat het vlotter afvoert zonder bak. Er staan op youtube veel filmpjes over hoog gras maaien onder thick grass. En die maaien nog veel hoger gras, is iets stedelijke dat wekelijks maaien.
dinsdag 22 september 2020 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon