menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Winterharde groenblijvende bloeiende klimplant

Ga naar meest recente reactie

Terwaan

Terwaan

Hallo,
We willen een groenblijvende winterharde en liefst bloeiende klimplant zetten tegen de draadafrastering met de buren. We denken onder andere aan Toscaanse jasmijn .
We vrezen een beetje dat de geur te overheersend gaat zijn als het over meerdere meters is aangeplant.
Heeft iemand ervaring? Of suggesties van goede combinaties?
vrijdag 11 september 2020 - 20:01
Tuinprins

Tuinprins

Toscaanse jasmijn moet zonnig, beschut en warm staan om het goed te doen. Als de standplaats niet aan die eisen voldoet dan moet je je afvragen of je daar Toscaanse jasmijn moet planten. Een afscheiding met kwijnende planten is immers ook niet mooi om te zien. Verder zou ik Toscaanse jasmijn nooit in het najaar planten maar altijd in het voorjaar. Als we een stevige winter krijgen dan hebben pas geplante exemplaren te lijden (Toscaanse jasmijn is niet 100% winterhard).

Ik vraag mij af of Toscaanse jasmijn als afscheiding echt werkt. Planten zullen waarschijnlijk geen dichte afscheiding vormen zoals klimop dat doet (of je moet daar echt zeer lang op wachten).

Wat betreft geur: kan overheersend zijn maar hoe je dat ervaart is persoonsgebonden. Sommige mensen krijgen hoofdpijn van de geur, de meeste hebben daar geen last van.

Het arsenaal van bloeiende wintergroene en winterharde klimplanten is voor de Lage Landen helaas tamelijk beperkt. Regelmatig lees ik op internet suggesties als de wintergroene Clematis armandii maar ik zie daar zelden mooie exemplaren van bij mensen in de tuin. Met het aanvaarden van de beperkingen van ons klimaat kom je waarschijnlijk verder dan een lijst van matig winterharde klimplanten.


Gegroet, de tuinprins


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 12 september 2020 - 06:14
Plantadvies

Plantadvies

Ik vind de geur heerlijk, maar inderdaad kan deze voor de ander te erg zijn. Heb je na het lezen van deze berichten toch de voorkeur om hem te kopen, let dan ook op de grondsoort. Deze dient niet te nat te zijn. De Toscaanse jasmijn is o.a. daardoor nog gevoeliger voor de vorst.
zaterdag 12 september 2020 - 08:13
leerling

Leerling

Hedera voldoet aan die beschrijving als je hem niet te veel snoeit.

We hebben er tegen de gevel groeien. Hij gonst van de bijen. In de winter komen vogels de bessen eten en in het voorjaar nestelt er een meesje.
zaterdag 12 september 2020 - 21:18
c j de k

C j de k

Lonicera henryi heb ik nog niet voorbij zien komen, is een leuk alternatief lijkt me
zondag 13 september 2020 - 11:44
Terwaan

Terwaan

Bedankt voor de reacties. De standplaats is zonnig met zandgrond en redelijk dicht bij zee, dus minder gevoelig aan nachtvorst dan in het binnenland.
zondag 13 september 2020 - 13:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon