menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Irrigatie met veel uitdagingen

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste tuinliefhebbers,

Eerst even wat context voor de beeldvorming…

Mijn vrouw en ik hebben een paar jaar geleden een prachtig gelegen woning in de Kempen gekocht.
Het huis is nu zo goed als af en nu wordt het tijd om onze focus te gaan richten op de omliggende tuin. Ik heb overal nieuwe grijze borders, kiezel en terrassen geplaatst en parallel hieraan zijn er ook Rozen, Rododendrons en Vlinderstruiken (aan)geplant.

Maar nu loop ik tegen de volgende uitdaging aan:
1. Het grondwater bevat enorm veel ijzer en dit is blijkbaar volgens de experts in mijn woonomgeving niet te vermijden (zelf met een ont ijzer-installatie);
2. De grond is vrij zuur en arm door de vele dennenbomen.

Als ik de tuin-irrigatie aanzet, dan sproei ik door de waterdruk de rozenbladeren kapot.
Gebruik ik een druppelslang dan raak ik zeker niet alles omdat het best grote oppervlakten zijn. Sproei ik het water vanuit een hoger gelegen punt (om alles te raken), dan wordt alle bestrating, kiezel, borders direct roestbruin (niet meer te verwijderen). Een beetje wind en de muren zijn bruin/geel...

Ik zit dus echt met een dilemma. Heeft iemand misschien goede tips?
Ik zie door de bomen het bos niet meer (leuke woordspeling )

Met vriendelijke groeten,

Hans

PS.
Helaas kan ik maar een foto tegelijkertijd op deze website toevoegen. Beetje raar....

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 29 augustus 2020 - 19:31
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Nog een foto...

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 29 augustus 2020 - 19:31
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Nog een foto..

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 29 augustus 2020 - 19:32
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Laatste foto...

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 29 augustus 2020 - 19:33
leerling

Leerling

Ik zie een huis en een tuinhuis. Is er geen hemelwaterput of de mogelijkheid om er een te plaatsen?
zaterdag 29 augustus 2020 - 22:00
Tuinprins

Tuinprins

Als ik de tuin-irrigatie aanzet, dan sproei ik door de waterdruk de rozenbladeren kapot.


Wat moet ik me bij 'tuin-irrigatie' voorstellen? Zijn dat sproeiers? Of is dat een druppelslang?
Als je bladeren kapot sproeit dan staat de druk te hoog.

Rhododendrons zijn met de hete en droge zomers van de afgelopen jaren in onze contreien moeilijke planten geworden. Zonder water geven redden ze het niet. Beter had je voor planten gekozen die beter tegen droogte kunnen (bijv. Prunus lusitanica). Nu je ze eenmaal hebt staan: gras rond de planten weghalen en de plantenplek voorzien van een mulchlaag van fijn schors, compost, verteerde bladeren etc. (GEEN grind!) In ieder geval zorgen voor een druppelslang en wanneer nodig de planten van water voorzien. Het druppelsysteem niet op een automatisch programma zetten maar altijd handmatig controleren of de planten water nodig hebben. Als Rhododendrons te nat komen te staan krijgen ze last van een vorm van wortelrot (phytophthora) waardoor ze gaan kwijnen en vaak ook afsterven.


Volgens mij zijn er wel professionele ontijzeringsinstallaties die grondwater waarin tamelijk veel ijzer zit kunnen zuiveren. Dat zijn een soort van silo's van een meter of 3 à 4 hoog die gevuld zijn met fijn grind. Hier wordt het water onder grote druk doorheen gejaagd en door de ruimte tussen de individuele grinddeeltjes waar zich lucht bevindt oxideren de ijzerdeeltjes. Om de zoveel tijd moet zo'n silo worden gespoeld om de ijzerdeeltjes kwijt te raken. Professionele ontijzeringsinstallaties vergen ruimte en kosten een lieve duit (afgaande op je huis is daar geen gebrek aan tenzij het nu op is ....!). Misschien verstandig op je hier is goed over te laten informeren.


Gegroet, de tuinprins
zondag 30 augustus 2020 - 06:55
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hoi Leerling en Tuinprins,

Dank je wel voor jullie reactie.
Ik ben bang dat ik water te kort kom als ik een hemelwaterput laat installeren.
De grond is van zichzelf al best droog en mijn tuin is circa 1500 m2 groot.
Dat is best fors al zeg ik het zelf...

Van bovenaf gezien bestaat mijn tuin uit verschillende zones:
1. De oprit: Dit bloemenperk loopt van smal (0 cm) naar 300 cm breed (rozen, enz);
2. De voortuin heeft gras en een aanpalend bloemperk (2de foto);
3. Het grasveld in de achtertuin, naast het zwembad (laatste foto);
4. Achter het zwembad. Hier staan naaldbomen (laatste foto);
5. En een bloemenperk tegen de achterzijde van de woning aan.

Mijn probleem is denk ik (los van het ijzer in het water) dat ik per toepassingsgebied een andere bewateringsmethode nodig heb.
Is het misschien een optie als ik een keer een schets upload (plattegrond), zodat iemand mij advies kan geven? Ik denk dan aan het type bewatering (i.e. slang of sproeier, et cetera), het debiet, het aantal groepen en het type pomp?

Het geheel heeft nu een disbalans. Ik denk dat dit ook de reden is dat de sproeiers de bladeren van de bloemen wegsproeien (rozen bijvoorbeeld).

En als klap op de vuurpijl begin ik ook aardig uit mijn budget te lopen, waardoor een ontijzeringsinstallatie of tuinarchitect geen optie meer is.

Wel een goede tip over de Rhododendrons trouwens . Ik ga deze tip zeker volgen.
Thanks!!!!
Met vriendelijke groeten,

Hans
maandag 31 augustus 2020 - 19:18
tpetri11

Tpetri11

Dit is een problematische tuin. U zegt zelf dat er een disbalans is, en die is er zeker. De planten die u gekozen heeft kunnen op termijn niet overleven, ook niet met een watergeef systeem. U heeft twee opties. Of investeren in een grootschalige grondverbetering, wat inhoudt dat tientallen kubieke meters grond vervangen moeten worden, of weer een balans vinden met de grond en de omgeving, door planten aan te planten doe op deze arme grond zonder veel steun zelfstandig kunnen groeien.
maandag 31 augustus 2020 - 20:41
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Het is hier hele droge zandgrond. (Hoogste punt van de straat, steile val van twee meter achter de tuin, straten in de wijk heraangelegd waarbij ze de grond maanden lang hebben bemaald zodat het op 3 meter diepte, waar de riolering gelegd is, kurkdroog was.)

We hebben er dit jaar voor gezorgd dat hagen, struiken en bomen een goede mulchlaag hadden en hebben ook'onkruiden' ingezet als bodembedekker en schaduwwerpers om uitdroging te voorkomen. (Stinkende gouwe, bosaardbeien, oregano, kruipende ereprijs, postelein...)

Onze tuin is zowat een derde kleiner dan de jouwe, maar de uitspraak indachtig dat 1 grote boom net zo verkoelend werkt als 10 airco's (https://www.thedailygreen.nl/een-boom-werkt-net-zo-verkoelend-als-10-aircos-feit-of-fabel/) hebben we er ondertussen wel voor meer schaduwrijke plekken gezorgd.

Een aantal struiken hebben we deze hittegolf een 3-tal keer goed water gegeven. (Water uit onze hemelwaterput - net iets milieuvriendelijker.) Eerst met de hand een ondiep gleufje rond de plant gemaakt, zodat het water niet de verkeerde kant uitliep, dan 's avonds (om verdamping te vermijden) *langzaam* tot 5 gieters water gegeven, zodat het water goed ter plaatse de grond kon indringen.
De meeste planten hebben hun plan moeten trekken. Rozen, beukenhaag, kruisbes, vlinderstruik, taxus, zuurbes, specerijstruikje, hazelnoot, amandelboompje, hulst ... ze zijn er nog allemaal. De meeste met geen tot weinig schade.
Sommige hebben ongetwijfeld baat gehad bij de mulchlaag.
Een paar jonge planten hebben we met schermen uit de volle zon gezet.

Aan het einde van de hittegolf was het gras verdord. Dahlia, akoniet, stinkende gouwe ... zagen eruit of ze in het vuur hadden gelegen. Sommige hagen hebben blaadjes die deels bruin zijn geworden.

Maar na een week met koelere temperaturen en regen is het gras weer groen. De akoniet en stinkende gouwe schieten terug op, in de dahlia staat weer een bloem.
Zelfs de jonge haagbeuk en de sleedoorn, vorige herfst geplant en toen 1 keer goed water gegeven, doen het nog altijd prima. (1 sleedoorn had bitter weinig wortel en leek al voor de hittegolf verloren, maar zelfs daar staan aan de voet alweer jonge blaadjes.)

Jouw tuin hoeft helemaal geen problematische tuin te zijn. Werk gewoon met de natuur mee en kies planten die het goed doen bij wat jouw tuin te bieden heeft aan grondsoort, vochtigheid, hoeveelheid zonlicht. Zorg met wat hoge planten voor schaduw.
Scheelt heel veel werk en frustratie.
Arme, zure, droge zandgrond is een rijkdom voor heel wat planten.

Ik weet niet of je de plantengids hier al gevonden hebt: https://www.tuinadvies.be/plantengids. Die kan je al een heel eind verder helpen.
Net zoals je favoriete zoekmachine.
dinsdag 1 september 2020 - 00:12
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hartelijk dank voor de zeer uitgebreide reacties.
Ik zal toch eens terug naar de tekentafel moeten en kijken of ik de tuin beter in balans gebracht krijg. Daarnaast zal ik de bloemen/plantengids eens raadplegen.

Een grote tuin hebben is een.... Maar het goed onderhouden is toch even heel wat anders.

Nogmaals mijn hartelijk dank voor het advies!!


Met vriendelijke groeten,

Hans
woensdag 9 september 2020 - 15:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon