menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Selectief herbicide

Ga naar meest recente reactie

jeroendeve12

Tekst aangepast

Jeroendeve12

Ik zoek een selectief herbicide voor mijn veld bodembedekkers. Ik heb een groot bed vinca minor en elke 2 weken een dag wieden enkel aan dit bed is echt niet doenbaar (gedurende nog 2-3 jaar; de planten staan er nog geen jaar). Ik moet een oplossing vinden.
Heeft er iemand info over een gelijkaardig product zoals Aramo of Eloge? (Heb deze namen gevonden op een forum met zelfde problematiek; deze zijn nu niet meer verkrijgbaar of kan je als niet-professioneel niet krijgen.)
Of weet iemand de samenstelling van deze producten? Via het internet kan je bv. producten vanuit andere landen bestellen; daar mag wsl alles nog?
dinsdag 25 augustus 2020 - 21:15
leerling

Leerling

Ach ja, hier mag het niet meer.
Waarom zou dat zijn?
En waarom zou je je daar wat van aan trekken?

Ik vind het heel vreemd dat Vinca minor zo'n lastpak zou zijn. Hier groeide die o.a. ook op een plaats waar ik wat anders wilde. Ik heb de plantjes zo goed mogelijk met wortel en al uitgeschept en verhuisd naar een plaats waar ik ze wel wilde. Op de oorspronkelijke plaats nooit meer wat van teruggezien.

Hoe heb je geprobeerd ze te verwijderen?

In het slechtste geval lijkt het me een zaak om met een riek zoveel mogelijk plantjes met wortel en al te verwijderen. Desnoods spit je de plaats een dikke spade diep om.
Als je tijd hebt, kan je de plaats ook afdekken met bruin karton en mulchmateriaal en het bodemleven het werk laten doen. (Zoek even op "karton en mulch" en je vindt massa's beschrijvingen van hoe het werkt en waarom het werkt.)

Een pak gezonder, zowel voor jou als voor jouw en ons bodemleven.
dinsdag 25 augustus 2020 - 22:18
jeroendeve12

Tekst aangepast

Jeroendeve12

Het gaat om het allerhande woekerende onkruid tussen mijn vinca minor (niet de vinca minor zelf; die groeit te traag). Een bed vinca minor is blijkbaar pas goed dicht na 2-3 jaar.
Heb ook al gemest en 2x lavameel gestrooid om de vinca minor rapper te doen groeien, maar het onkruid is veel te welig. Ik heb ondertussen nu ook al mulch besteld en ga dit strooien na mijn volgende wiedbeurt dit weekend. Hoop dat dit iets helpt.
Zoals het nu gaat is het niet te doen. Dus ik zou een selectief herbicide zeker kunnen gebruiken. De vraag is welk?
woensdag 26 augustus 2020 - 08:29
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ik heb in de voortuin enkele jaren geleden een groot perk met cotoneaster dammeri aangeplant. Eerste 2 jaren waren bijzonder tragisch met opkomende onkruiden maar enkele keren per seizoen op de knieën hebben er nu wel voor gezorgd dat ik een perfecte bodembedekking heb, met slechts zeer occasioneel een opkomend onkruidje. Je planten staan er nog geen jaar: wat had je dan verwacht?

Eloge is trouwens een zwak grassenmiddel.

Je doet jezelf en je omgeving een veel groter plezier om dit handmatig aan te pakken.

woensdag 26 augustus 2020 - 14:33
Tuinprins

Tuinprins

Om wat voor onkruiden gaat het eigenlijk?

In veel EU landen zijn tal van selectieve herbiciden niet meer toegestaan, dat is echt niet alleen in NL en België. Professionals kunnen een aantal van zulk soort middelen nog wel gebruiken maar moeten daar de nodige voorzorgsmaatregelen voor treffen (juiste driftreducerende spuitkoppen, voldoende afstand tot wateroppervlaktes etc.).

Een selectief herbicide kopen van buiten de EU zou ik zeker niet doen. Ten eerste weet je niet zeker of het ook echt het genoemde middel is (verpakking zegt niets) en ten tweede zijn er vanaf december 2019 nieuwe EU-regels van kracht waardoor de douane een stuk strenger controleert dan voorheen. Niet toegestane middelen worden geconfisqueert en eventueel volgt een boete.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 27 augustus 2020 - 06:53
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Waarom wied je om de 2 weken? Ik ken weinig onkruiden die op 2 weken al een rem betekenen voor de groei van Vinca minor.
Hier heb ik ook bedjes waar een week na het wieden heel wat onkruid de kop opsteekt, maar heel veel van dat jonge onkruid sneuvelt ook zonder ingrijpen.

Misschien moet je gewoon eens proberen om wat minder dikwijls te wieden en te zien wat er gebeurt wanneer je bv. 4 weken niets doet?
Als je merkt dat je bodembedekker in de problemen dreigt te komen, is het nog tijd om alvast het probleemonkruid te verwijderen.
donderdag 27 augustus 2020 - 19:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon