menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag vijver verwijderen

Ga naar meest recente reactie

openmind99

Openmind99

Hallo,

Ik heb een huis gekocht waarvan de tuin een beetje een warboel is. Er zit een grote vijver in de gevuld is met aarde en grote en kleine stenen. Mijn vraag is nu moet ik dat er volledig uithalen (plastic) of kan ik gewoon de zijkanten afsnijden en er aarde en gras op laten groeien?
maandag 17 augustus 2020 - 13:26
pplakke

Pplakke

Het beste is dat die stenen en plastic er uit is. Maar als ze hem vol gedumpt hebben tot boven voor verkoop. En je moet alles gaan afvoeren. Dan word het veel werk. Eventueel met een lange ijzeren stok een paar gaten prikken zo dat het water weg kan onderaan. Dat is ook een optie.
maandag 17 augustus 2020 - 14:15
openmind99

Openmind99

okay als ik het grootste deel van het plastic lans de zijkanten wegsnij en gaten prik in het platic en dan aarde erover?
maandag 17 augustus 2020 - 15:38
pplakke

Pplakke

Mijn vijver zaten stuk of 6 zakken lava in en wat aarde rond vijver planten. Was niet veel op zich en ik heb alles verwijderd ook de rubber. Als je groot stuk plastic kan afsnijden. Dan zou ik toch proberen even de waarschijnlijk lava te scheppen en de plastic te verwijderen. Is altijd het beste, ik weet natuurlijk ook niet hoe veel het exact is.

Maar als je groot stuk plastic kan wegsnijden is de vijver niet tot boven gedempt geweest. De lava kan desnoods terug gemengd worden met de aarde om te vullen nadien als je ertegen op ziet dit weg te voeren. Maar een grote plastic zou nooit ideaal zijn zeker in de winter zou het kans op rottende planten wortels kunnen geven.
maandag 17 augustus 2020 - 20:06
deHaan

DeHaan

Haal in ieder geval het plastic eruit, dit blijft problemen geven met de waterhuishouding
maandag 17 augustus 2020 - 21:17
leerling

Leerling

Eens met de anderen die reageerden.

Als de vijver nog intact is, zou je er terug een vijver van kunnen maken. Water in de tuin brengt verkoeling. Het lokt ook veel dieren die je tuin verlevendigen en gewoon prettig zijn om naar te kijken.

Als je geen vijver wil, zou je ook kunnen overwegen om op die plaats een moerastuintje te maken.

Als je er gewone tuinplanten wil laten groeien dan moet die plastic eruit. Planten gaan aan de zijkanten niet diep genoeg kunnen wortelen. Tenzij je hele grote gaten kan maken in de wanden en de bodem, gaat water niet voldoende kunnen wegsijpelen in de bodem.

Plastic in de grond is een bron van vervuiling. Ik zou dat niet wegmoffelen in mijn tuin, maar grondig (laten) verwijderen.

Hopelijk wist je van die herrie toen je het huis kocht. Zo niet zou ik eens horen bij mijn notaris of dit onder 'verborgen gebrek' valt.
maandag 17 augustus 2020 - 23:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon