menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Effect bodemverbetaars bij gazon op zand

Ga naar meest recente reactie

arjanvande19

Tekst aangepast

Arjanvande19

UPDATE: Foto's werken weer

Het leek me slim dit te delen. Ik heb als test, na vele adviezen gelezen te hebben, verschillende grondverbeteraars aan mijn zandtuin toegevoegd en daar gras op gezaaid. Andere gedeelten heb ik gelaten zodat ik ook gras van minimaal 1 jaar oud had om mee te vergelijken. Om zo te weten te komen wat nou echt werkt, en wat niet.

Alles bleef lekker groen zolang er regen dan wel sproeiwater bij kwam (uiteraard ).
Dit is bijvoorbeeld hoe het er uitzag op 6 juli 2020:

De week van 3-9 augustus was ik op vakantie. Voor zover mij bekend heeft het niet geregend en zijn er flink hoge temperaturen behaald, 30+. Een mooie testperiode dus.

Eenmaal thuis zag je al dat bepaalde delen het zwaar hadden gehad. In onderstaande foto herken je een soort vierkant in het gras, gelijk aan de (op verschillende manieren) verbeterde gedeeltes.


Half uur lang gesproeid, maar het bleek al te laat, nu 5 dagen later:

Ik wilde ook weer niet teveel sproeien ivm waterverbruik, en het voordeel is dat de effecten van de verschillende bodemverbeteraars steeds duidelijker worden.

Hieronder zie je welke verbeteraars ik heb toegevoegd, en wanneer het gezaaid is.

Wat direct opvalt is dat de grond met de combinatie tuinturfachtig spul (Vivimus is 60% turf) + Terracottem universal het groenst is gebleven, waarbij mijn verwachting is dat de Terracottem de grootste invloed heeft gehad. Zeoliet toevoegen (wat geloof ik ook 40-60% van het eigen gewicht in water opslaat) lijkt weinig uitgehaald te hebben.

Daarnaast is het groenste gras zeer recent gezaaid, en heeft dus niet de kans gehad goed te wortelen. Het veel beter gewortelde gras ernaast (ik schat +10cm diep) zonder verbeteraar, heeft het het eerst laten afweten.

Goed om te weten is dat de basisgrondsoort zand is. Zoals te zien bovenin de foto's, ik heb voor die veredelde zandbak enkel de steentjes er uit hoeven filteren. De grassoort is Barenbrug Water Saver.


Hier nog even hoe duidelijk het verschil is:

Rechts van de rand is dus gras dat meer dan 10cm geworteld was, maar zonder bodemverbeteraar.
vrijdag 14 augustus 2020 - 12:01
tpetri11

Tpetri11

Ik zie geen foto's helaas. Een leuk experiment, en wacht op de foto's.
vrijdag 14 augustus 2020 - 14:55
arjanvande19

Tekst aangepast

Arjanvande19

Bedankt, blijkbaar werkten ze alleen bij mij en nu (ik heb het gefikst volgens mij)?
vrijdag 14 augustus 2020 - 15:17
Carib

Carib

Ik zie ze wel
vrijdag 14 augustus 2020 - 16:13
pplakke

Pplakke

Dat is wel indrukwekkend met die terracottem. Spijtig dat het zo duur is. Ik zie bijna 200 euro voor zak 20 kg. Voor groter gazon onbetaalbaar. Voor kleintje kan het wonderen doen. Goede test voor wie met de droogte nog graag een groen gazon wil. Om te zien wat helpt.
vrijdag 14 augustus 2020 - 20:01
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Geweldig experiment! Ik ben dit ook aan het bekijken, vermiculiet zou goedkoper zijn, wordt ook als isolatie gebruikt, maar ik vind het niet in de buurt en weinig ervaringen. Hier ook zandgrond, dus dit zou ideaal zijn in hethuidige klimaat!
zaterdag 30 januari 2021 - 16:35
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Dit is idd een leuk topic! Heb ook watersaver gras en moet zeggen na 3 jaar is het volgens mij zeker nog niet diep genoeg geworteld om zienbaar resultaat mee te hebben. Op sommige plaatsen heb ik van dat dikker gras maar op de meeste plaatsen staat het er nog vrij dun door...dit jaar ga ik extra fosfor bemesten voor betere wortelgeoei. Hopelijk elk jaar beter en beter zeker
zaterdag 30 januari 2021 - 20:07
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Kent iemand de verschillen tss aquaperls, stockosorb en terracottem? Ik vind de tds enkel van stockosorb, van terracottem moet je speciaal aanvragen...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 31 januari 2021 - 08:09
arjanvande19

Arjanvande19

@Droge_zandgrond nee, ik heb me bij de keuze voor terracottem o.a. laten leiden door onderstaande studie maar die test terracottem helaas niet tegen soortgelijke andere commerciële, samengestelde producten.

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/275/107/RUG01-002275107_2016_0001_AC.pdf
zondag 31 januari 2021 - 09:45
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt, die studie had ik ook gelezen, de cases op de website zijn ook ongelooflijk, van een woestenij naar een oase! Ik kom uit de luierindustrie, daar gebruiken ze ook eenzelfde variant in de luiers om de urine op te slaan...misschien de luiers in de woestijn droppen, op termijn komt daar de natuur misschien ook terug...

//sarcastisch//
zondag 31 januari 2021 - 13:47
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ik las dat de stockosorb van evonik wel na 2 a 3 jaar verdwijnt, als dat klopt is dat wel een substantieel nadeel tov terracottem...

Ik sta op het punt 5 kg te kopen om eens te proberen bij een aanplanting van pyracantha, ook op ebay heb je generisch sap producten, niet zeker of het even goed is als die terracottem...waarom wordt dit eigenlijk niet meer gebruikt?

https://www.ebay.de/itm/10kg-Wasserspeicher-Granulat-Hydrogel-Wassergel-Pflanzen-Graser-Blumenerde/333597751301?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20180213162448%26meid%3Dc6ce2326c9b24d2aa2df185f4bf52e59%26pid%3D100930%26rk%3D5%26rkt%3D12%26sd%3D252583517163%26itm%3D333597751301%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2332490%26algv%3DDefaultOrganic&_trksid=p2332490.c100930.m5375
zondag 31 januari 2021 - 16:36
daanvanril13

Daanvanril13

nu ik dit lees en zie ben ik wel blij dat ik 3 zakken terracottem turf heb ingewerkt met de frees!
Maar tijdens de hete zomers wordt het hier nog steeds stro...
zondag 31 januari 2021 - 19:13
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Uiteindelijk als de droogte te lang duurt krijg je idd opnieuw stro, alleen een stuk later, op zich zie ik het eerder als een hulpmiddel om nieuwe aanplantingen die gevoeliger zijn voor droogte een goede start te geven. Het groene gazon zal vrees ik iets van het verleden worden zonder jaarlijks compost, turf en mest en veeeel water te geven...
zondag 31 januari 2021 - 20:27
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Uiteindelijk de TDS gekregen van de Terracottem. Bestaat blijkbaar voor 50% uit vulkanisch gesteente (waarschijnlijk een mengeling van vermiculiet, ... wie zal het zeggen), 40% uit polymeren en dan nog 10% uit meststof, NPK 4,5 - 1 - 5,5 en gezonde mineralen erbij...

De absorptie is 'maar' 45 keer zijn eigen gewicht. Kan wel kloppen, als er 40% SAP in zit heeft dat SAP een absorptie van 112 keer zijn eigen gewicht. Gaat dus ook 8 jaar mee, wat best wel lang is.

Puur op basis van de specificaties zou ik toch eerder terracottem nemen ivm de concurrentie...mooi totaalpakket!

Uiteindelijk gekozen voor een experiment, ik heb die pure waterkristallen gekocht in Duitsland, heb nog 200L vermiculiet gekocht (een 20KG) en twijfel alleen nog voor de meststoffen. Volgens mij zijn koemestkorrels het dichts bij de NPK die ze vermelden...

Voor de prijs moet je het experiment trouwens niet doen volgens mij, 10kg watergel was incl verzending 83 EUR, vermiculiet 45 EUR, de meststoffen zullen maar een 10 euro zijn, maar dan zit ik toch aan 140-150 EUR voor een 22KG, maar uiteraard niet met de garantie dat het even goed werkt als een product als Terracottem dat al decennia lang getest is, uit meer dan 40 ingrediënten bestaat en industrieel gemaakt wordt...ben wel benieuwd

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 1 februari 2021 - 15:15
arjanvande19

Arjanvande19

Succes, leuk, ik ben benieuwd naar je resultaten. Een tip, vergelijk de aanbevolen dosis met die van terracottem. Ik heb me er redelijk aan gehouden in de volle grond maar eigenwijs een stuk meer gedaan in potten. Eenmaal uitgezet komt het teveel aan kristallen gewoon naar de oppervlakte door de druk en zit je met pap aan de oppervlakte. Overigens geldt de 8 jaar alleen voor het meest duurzame onderdeel van de terracottem, dus dat is waarschijnlijk het vulkanische gedeelte en niet de kristallen.
dinsdag 2 februari 2021 - 09:21
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

ah ok, bedankt, goede tip! Ik ga ook een deel aan m'n zus geven, ze gaat testen op haar tomatenplanten, ben benieuwd naar de resultaten! goede tip om de dosis niet te overdrijven zodat de kristallen niet omhoog komen (of de planten...). Nog een paar weken en het is lente
dinsdag 2 februari 2021 - 10:04
PeterC

PeterC

(...) misschien de luiers in de woestijn droppen, op termijn komt daar de natuur misschien ook terug...

Denk niet dat er in de woestijn geen leven is.
dinsdag 2 februari 2021 - 19:55
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Kwam toevallig op dit topic terecht, de parels die ik gekocht hadden,onvoorstelbaar tevreden mee. Tijdens de droge zomer vorig jaar is de aanplant zonder de parels uitgedroogd (tijdens mijn verlof). De aanplant met parels heeft nergens last van.

Ik had nog 4 kg over, deze heb ik gebruikt om nu in Januari mijn beukenhaag aan te planten (erg droge grond, én onder een boom voor een stuk); ik ben benieuwd hoe dit zal lopen. Voor het geld vind ik het wel de beste investering die ik al gedaan heb, zeker in mijn toch extreme droge zandgrond. Naar dosering toe, ik heb ook vrij stevig gedoseerd maar enkel gedoseerd in de 'lagere' grondlaag, de bovenste 10cm zitten er geen parels. Kwestie van de aanplant toch te stimuleren om in de diepte te gaan, en te voorkomen dat ze naar de oppervlakte komen.

Ik voeg nu ook wel paardenmest toe, mulchlaag, maar het is toch een werk van jaren om je grond echt structureel te verbeteren, de parels vergaan (degradatie, het is petrochemisch dus verteren doen ze niet) ook na een 5tal jaar, dus ik hoop tegen dan mijn bodem ook voldoende verbeterd te hebben.

Ook voor het gazon lijkt het mij een korte termijn oplossing, ook bentoniet zal uit zandgrond gefilterd worden. Uiteindelijk, hoe rijk je grond ook is, zelfs met parels is het water op een bepaald moment op en moet je nu eenmaal bewateren om je gazon groen te houden...
donderdag 16 februari 2023 - 09:59
dries944

Dries944

Hoe meer organische stof in de de bodem zit hoe meer water de bodem kan vasthouden dus bodemverbetering is het beste wat je kan doen tegen droge periodes.
Kan gebeuren met dierenmest,compost,blad,enz.

Maar zoals je zegt is het water op een bepaald moment op en daar heeft gras het snelste last van. Klaver maakt het eerste jaar gemakkelijk penwortels van ruim 30 cm lang. Zelf gezien. Dus dit kan een waardig alternatief zijn voor gras of een mix van beide.
donderdag 16 februari 2023 - 21:02
PeterC

PeterC

Wij hebben onze gazon in het voorjaar 2020 laten heraanleggen.
We hebben hier arme, droge zandgrond. Op Geopunt wordt ons bodemtype aangeduid als X: "duin". En we zitten hier niet in de duinen aan zee, verre van, 160km er verre van.
Het is al de derde keer dat we onze gazon hebben laten heraanleggen. De eerste gazon is eraan gegaan onder de vereende inspanningen van engerlingen, kraaien en eksters. De tweede door de aanhoudende droogte in de zomer van 2019.
De tuinaannemer raadde ons aan deze keer Terracottem toe te voegen. Volgens hem werkt dat echt en dat zou vermijden dat we daar over een jaar of 5 weer staan voor een heraanleg.
OK, gedaan. Niet zo goedkoop: 2€/m².

En ik moet zeggen dat ik de ervaring van Arjan kan bevestigen.
Deze zomer was weer erg warm en droog maar het gras hield zich goed. Begon na verloop van tijd natuurlijk te verdrogen. Eén keer overvloedig gesproeid (met grondwater) en herstelde vlot en daarna niets problemen. Is mooi groen de winter in gegaan.
vrijdag 17 februari 2023 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon