menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinaanleg vragen

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Hoi allemaal,

Zo'n anderhalf jaar geleden hebben we gras gezaaid. Vanaf het begin kwam het gras al moeilijk op, maar na veel zwoegen (vooral heel veel onkruid verwijderen) stond er toch een aardig gazonnetje. Het onkruid is echter altijd een probleem gebleven. Helaas heeft de verbouwing veel roet in het eten gegooid: een kapot gazon met veel onkruid was het gevolg.

Nu de verbouwing achter de rug is, willen we de tuin gaan aanpakken. Een nieuw hekwerk is al geplaatst, en binnenkort gaan we de paden aanleggen. Om deze reden heb ik besloten niet te veel meer te investeren in ons huidige gazon. Naar mijn mening was dit al niet meer te herstellen. Het gazon is dus nu uitgedroogd, en er zit redelijk wat onkruid doorheen (dit leeft helaas nog wel). Een van deze onkruiden is heermoes. Ook de structuur van de grond is erg hard: met een schep kom je er amper doorheen..

Nu was mijn idee om eerst de paden opnieuw aan te leggen, en vervolgens het gazon aan te pakken. Mijn vraag is echter: hoe kan ik dit het beste doen?

Zelf dacht ik aan het volgende:
- paden en terras aanleggen;
- gazon en vooral de onkruiden kapot spuiten, zodat onkruid niet meer terug komt;
- omspitten;
- grondverbeteraars zoals lavagruis en kalk toevoegen (ik heb namelijk het idee dat onze grond - voornamelijk klei - erg arm is. Zuur is deze ook een beetje);
- vervolgens grasmatten leggen.

Klopt deze volgorde een beetje? Of vergeet ik iets? Graag hoor ik jullie tips, zodat mijn volgende gazon wel een succes wordt!

Alvast bedankt!
donderdag 13 augustus 2020 - 20:51
Tuinprins

Tuinprins

Klei is in de regel kalkrijk en dus niet 'zuur'. Kalk toevoegen aan kleigrond lijkt mij overbodig.

Belangrijk is dat je ook wat humus (in de vorm van compost, goed verteerde stalmest etc.) in de grond brengt. Dit verbetert de structuur van de grond en houdt wat meer water vast.

Goede waterdoorlatendheid van de grond is belangrijk. Kleigrond heeft de neiging om in een regenrijke winter tamelijk nat te worden. Zorg dat het water goed de grond kan intrekken. Indien er zware machines over de grond zijn gereden dan is het gewenst om de grond met een minigraver los te maken ander trekt het water niet goed de grond in.

Heermoes is een zeer hardnekkig onkruid. De meeste middelen die in het verleden verkocht werden voor de bestrijding ervan, mogen vandaag de dag niet meer verkocht worden wegens milieubezwaren (althans in NL, weet niet exact hoe de situatie in België is). Misschien kan een hovenier je verder helpen. Bestrijding lijkt mij belangrijk want voor je het weet staan je nieuwe paden en gazon er vol mee.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 14 augustus 2020 - 14:06
dries944

Dries944

Mijn ervaring met heermoes:
Voor ik m'n grasmatten heb gelegd heb ik ook alle heermoes bestreden. Het product 'edialux hardnekkige onkruiden' werkte goed aangezien round up totaal geen effect had op de plant.
Weet niet of je dit product nog kunt krijgen,was op deze site gekocht.
Maar dit onkruid is zo hardnekkig dat het sowieso terug komt. De wortels gaan meters diep de grond in waarbij de plant mineralen zoekt in de diepere lagen aangezien dit onkruid meestal op arme gronden gedijt.
In het gras lijkt dit mee te vallen aangezien dit regelmatig wordt gemaaid. In de borders valt dit veel meer op en moet je heel regelmatig schoffelen of uitrekken. Lavagruis of meel zou ook helpen tegen dit onkruid omdat je de grond verrijkt met mineralen en sporenelementen.
Dus sowieso veel compost en lavagruis door de grond werken lijkt mij een must.
Ik heb leren leven met deze plant en schoffel deze regelmatig om deze ter plekke te laten verteren aangezien de plant veel mineralen bevat.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 14 augustus 2020 - 15:06
tpetri11

Tpetri11

Ik zou het gazon als laatste aanleggen. Je moet immers voor het inrichten van de rest van de tuin vaak over je gazonnetje lopen en dat is in het begin niet goed. En wacht dan tot er een regenperiode is , dan is het resultaat nog veel beter.
Lava en kalk hebben geen zin op klei, compost of turf of bladaarde daarertegen wel, ze geven lucht in de bodem. Zelf zand is goed.
Ik zou oppassen met onkruidbestrijdingsmiddelen, ze blijven soms jarenlang in de grond zitten, en er wil dan niks groeien. Als je tuin niet te groot is is met de hand eruittrekken toch het beste.
vrijdag 14 augustus 2020 - 15:07
Jordyvd

Jordyvd

Dank voor alle reacties! Helaas is de tuin te groot om het met de hand te doen. Ik wilde daarom Imex Glyfosaat 3 proberen. Dit heeft dezelfde hoeveelheid glyfosaat als de oude Roundup. Ik weet dat het troep is, maar wellicht is dit het enige wat helpt.

Is het omfrezen beter dan omspitten? Gezien ik lucht in de grond moet aanbrengen? Of is dit niet handig ivm het leggen van grasmatten?
vrijdag 14 augustus 2020 - 23:40
Tuinprins

Tuinprins

Glyfosaat (in de oude 'krachtige' variant) heeft geen blijvend effectieve werking bij de bestrijding van heermoes. Het loof mag dan bovengronds afsterven maar het dood de wortels niet echt. Naar verloop van tijd zie je toch weer nieuwe uitlopers verschijnen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 15 augustus 2020 - 06:18
deHaan

DeHaan

Als er heermoes is, is spuiten met MCPA een oplossing, maar voor je de heermoes kwijt bent ben je zo 2 jaar verder en ondertussen kan je niet met de tuin verder.

Met een kraantje de grond ongeveer een meter diep omspitten.
Waar terrassen en paden komen hoeft dit niet, daar kan je gelijk uitgraven en de grond afvoeren of gebruiken.
Gelijk met het omspitten zand aanvoeren waar de paden en terrassen moeten komen.
In dezelfde werkgang zou je de tegels al in de buurt kunnen zetten.
Als de paden en terrassen er liggen kan je de grond egaliseren, dan compost licht doorwerken.
Planten en gras erin en bijna klaar, want nu komt het moeilijkste, namelijk het onderhoud.
Schoffelen/wieden/opbinden/maaien/bemesten en ik zal ongetwijfeld wat vergeten
zaterdag 15 augustus 2020 - 09:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon