menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pachysandra Onderhoud

boeleke

Tekst aangepast

Boeleke

Dag allemaal

we hebben een talud in de tuin die voor een deel enorm veel zon krijgt en voor een deel bijna geen zon krijgt (door een overhangende boom). Ik ben maar een beginnende tuinier en de voorbije jaren hebben we wel wat geprobeerd om de talud mooi te bedekken (Phlox bv.)

Maar ofwel is dat gedeelte te droog ofwel te weinig zon. Je kan dan gaan voor Klimop (maar vinden we maar niets) en hebben we dus voor de Pachysandra gekozen. Ik heb er veel van gelezen (voordelen & nadelen) & maak me daardoor ook wel een klein beetje zorgen... Op sommige websites staat veel onderhoud , andere weinig dus ik weet niet goed wat er van te verwachten. Alleszins ...

Is er een 'makkelijke' manier om een Pachysandra in te tomen? Ik zou niet willen dat die doorgroeit naar onze bloemengedeelte of onder onze hulst. Moet ik dan gaan voor wortelbegrenzers (hoeveel CM moet dit in de grond voor een Pachysandra?) of kan ik gedeeltes uitsteken/kapotsteken?

Alvast bedankt voor dit te lezen.
Ik apprecieer alle tips!
woensdag 15 juli 2020 - 22:51
Plantadvies

Plantadvies

Al plant je een tuin onderhoudsvrij, dan komen er toch altijd wel klusjes om de hoek kijken. Het onderhoud is prima te doen en afsteken kan altijd.
donderdag 16 juli 2020 - 05:11
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Pachysandra maakt korte worteluitlopers maar omdat deze niet al te diep in de grond gaan zijn ze gemakkelijk te verwijderen.

Zorg dat Pachysandra niet in de volle zon staat want dan wordt het blad geel.

De afgelopen 10 jaar komt bij Pachysandra een schimmelziekte voor genaamd Phytophthora citrophtora die er voor zorgt dat de stengels afsterven. Zie:

https://edepot.wur.nl/180981

Koop daarom gezond plantmateriaal dat afkomstig is van een betrouwbare kweker.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 16 juli 2020 - 06:40
boeleke

Boeleke

Ok bedankt voor de tips. Dan laat ik het voorlopig zo en probeer ik het uit te steken als het te ver groeit en wacht ik ook even met wortelbegrenzers.
donderdag 16 juli 2020 - 20:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon