menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

"Beginnende" composteerder met vragen

Loki

Loki

Hoi,

ik ben Loki. ik heb een bescheiden kleine moestuin/serre (4-paprika planten, 3 tomaten, 2 pepers, 1 komkommer, en nog wat kleingoed).
En een klein moestuintje (momenteel nog maar een 5m² (maar ga +/- 10x groter uitbreiden).

Verder heb ik veel snoeiafval in de tuin van diverse hagen enz.

Vorige 7 jaar lukte het me nooit om deftig te compostern (Al het groen op een hoop en laat maar doen). NIet dat dit stonk, maar om een of andere manier wilden mijn composthopen niet aanslaan (1 open compostbak en 1 gesloten).
Sinds vorig jaar heb ik 2 klasieke compostvaten, met bodem en heb deze volgens de regels opgebouwd, met als resultaat, dat het na een paar dagen begon te broeien van de warmte, en volledig op gang getrokken is, met zelfde soort van materiaal.

Om te voorkomen dat er commentaar zou komen op de "kleine" moestuin, totale tuin oppervlakte +/- 250m² met vooral bloemen waarvan de moestuin momenteel gaat uitgebreid worden.
Tot zo ver mijn korte inleiding, nu mijn vragen.

1. Ik heb al ontzettend veel geleerd over composteren, de "done's" en "not-dones" en ben relatief goed mee. Nu stel ik mij de vraag, ik heb 2 compostvaten. 1 was volledig opgebouwd volgens de regels en volledig gevuld (al het materiaal werd ook verkleind tot max 5cm). Nu stel ik mij de vraag, intussen is het allemaal gezakt tot 50% van het vat, en is de compostering/hitte een stuk verminderd. Ik heb in tussen terug materiaal voor een half vat te vullen.
Zou ik het 2de vat gebruiken, of het 1ste vat terug gelaagd aanvullen? Mensen met compostvakken, die actief omzetten, naar ik verneem, vullen na een omzet dacht ik ook niet meer aan, of ben ik mis? (Ja ik weet het, vaten en bakken/actief en pasief zijn verschillend).
2. Ik heb veel nachtschade planten zoals je in mijn inleiding kon lezen, maar wees gerust, dit is niet het groen-afval dat in het compostvat komt. Toch heb ik vooral groen materiaal (=95%) in mijn tuin. Het bruin materiaal haal ik van mijn buren. Echter heb ik in mijn tuin veel zonnebloemen staan. Behoren de stengels tot groen of bruin materiaal?
3. Indien je hagen afscheert, en je hebt takken (=bruin materiaal) met bladeren (=groen materiaal) wordt dit dan aan zien als overwegend bruin of groen materiaal?
4. Ik heb al vaak gehoord van een wachthoop aan te leggen indien je niet genoeg zou hebben om een volledig vat te vullen. Nu vraag ik mij af, hoe lang mag deze wachthoop blijven wachten? Gaat dit na een bepaalde tijd niet zelf wegrotten/verteren? Ik heb zo ooit hedra afgedaan, en wilde deze niet op mijn composthoop. Na een dikke maand was er van de bladeren geen sprake meer...
5. Iemand al ooit bladcompost gemaakt? Voordelen om het zelf te doen? Of gewoon alles composteren?
vrijdag 10 juli 2020 - 21:54
leerling

Leerling

Helemaal niet nodig om bescheiden te zijn over de oppervlakte van je tuin. Elke tuin is waardevol. Kijk maar eens op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/18/oehoe-s-bouwen-hun-nest-op-een-vensterbank-in-geel/

We hebben een wat grotere tuin.
Zaadhoudend en moeilijk verteerbaar materiaal (o.a. klimop) gaat een composthoop op, die gewoon zijn gang gaat.
De rest gaat in een open compostbak van 1m3. Als die dreigt over te lopen, gaat die, goed gemengd, in een tweede open compostbak met dezelfde afmetingen . Als de eerste compostbak weer vol zit, gaat de tweede compostbak in een gesloten compostvat, en schuift de rest weer door.
De eerste bak beluchten we wekelijks met een roerstok, om muizen/ratten/egels te ontmoedigen er nesten in te bouwen. Af en toe haal ik er de riek door, omdat dat beter mengt en het op die manier gemakkelijker is om het materiaal van de randen, dat sneller uitdroogt, te mengen met de rest. (Dat is wel zwaarder werk dan de beluchtingsstok erdoor halen.)
Afhankelijk van hoe ruw het materiaal in de tweede bak is, haal ik daar soms ook de stok door, maar eerlijk gezegd laat ik die meestal gewoon zijn werk doen.
Het vat heeft zelden aandacht nodig.
Als het lang warm is en de compost te droog aanvoelt, kan het zijn dat er een gieter water overheen gaat.

De termen bruin en groen materiaal zijn m.i. wat verwarrend.
Groen materiaal is voor mij materiaal dat vocht bevat en snel verteerd: afval van (rauwe) groenten en fruit, groene bladeren, wiedsel zonder zaden, grasmaaisel ...
Als je voornamelijk groen materiaal hebt, dan dreigt de boel dicht te slaan, en krijg je anaerobe (zonder zuurstof) compostering, die meestal onaangenaam ruikt.
Bruin materiaal is droger materiaal (takjes, droge herfstbladeren, dikkere plantenstengels, desnoods proppen krantenpapier ... ), dat trager verteert en dat er in de eerste plaats voor moet zorgen dat er genoeg lucht in de hoop blijft.
De stengels van zonnebloemen en twijgen van snoeisel zijn voor mij dus bruin materiaal.

Wachthopen lijken mij alleen zinvol als je overschot aan bruin materiaal hebt. Dan kan je dat toevoegen aan je groen materiaal, wanneer je daar te veel van hebt. (Bv. tussen twee bakken grasmaaisel.)
Als je een keertje wat meer groen materiaal hebt, haal je er de beluchtingsstok wat meer door en wanneer je dan bruin metariaal hebt, zet je hem nog eens extra om.
Als je vooral groenafval hebt, zou je ook een wormenbak i.p.v. een compostbak kunnen overwegen.

Mijn vader had vroeger een bladkorf waar hij herfstbladeren in composteerde. Gewoon een cilinder gemaakt van kippengaas. Gaf goede compost, maar gaat heel traag.
Hier mogen de bladeren blijven liggen waar ze geen kwaad kunnen. Het zijn schuilplaatsjes voor insecten en/of plaatsen waar vogels in de winter eten weten te vinden.
Op het 'gazon' worden de bladeren grotendeels mee opgeruimd door de laatste maaibeurten en komen ze zo als mulchmateriaal onder de struiken en hagen terecht.

Veel van de raad die je vindt over composteren zou ik, als hobbytuinier, vooral gebruiken als leidraad. Ik ga in elk geval niet met de weegschaal/meter langs staan de bakken staan om te zien of de verhoudingen 100% kloppen.

Nog even meegeven dat ik vroeger zelf ook twee gesloten bakken had, en daarmee lukte het me niet zo best. Was in een andere tuin, ik had minder ervaring - en minder tijd.
Daar uiteindelijk met open bakken begonnen van dit type https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/20718/compostsilo-van-hout-voor-in-de-tuin en sedertdien gaat het als vanzelf. Ik vermoed dat er door de open randen vanzelf meer zuurstof bij kan. Beluchten en omzetten is ook gemakkelijker, omdat je een de randen gemakkelijk kan verlagen/verhogen.
Wel dus regelmatig beluchten en zorgen dat het materiaal aan de wanden niet uitdroogt.
zondag 12 juli 2020 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon