menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Madeliefjes inzaaien gazon

kiks

Kiks

Hallo !

Zoals de titel zegt wil ik graag mij gazon (+10are) opfleuren met madeliefjes. Niet hier en daar een bloemetje, ik wil graag een gazonnetje vol Na wat zoekwerk kwam ik op een verdeler van bloemzaad met volgende omschrijving :

Gewone madeliefjes kunnen bij de aanleg van een nieuw gazon worden meegezaaid of in een bestaand gazon worden bijgezaaid. In het geval van een bestaande grasmat deze eerst goed verticuteren, het madeliefjeszaad mengen met fijn zand (droog metsel- of zilverzand) en goed verspreiden over het gazon. 1 gram zaad is voldoende voor 10 m². Zaaien: maart-juli

Graag wou ik ook even jullie advies.
1. Nu in juli verticuteren lijkt mij niet aangeraden. Als ik wacht tot maart volgend jaar, dan alles verticuteer, opkuis van dood gras, bloemenzaad inzaai en lichtjes inhark, kunnen de zaadjes dan kiemen?
2. Kan ik ook inzaaien dit jaar in oktober na de laatste maaibeurt?
3. Is de methode van verticuteren een goede methode?

Bedankt alvast
Kiks
donderdag 9 juli 2020 - 21:36
leerling

Leerling

Om jezelf heel wat tijd en geld te besparen en je bodem echt te verbeteren, gebruik je favoriete zoekmachine en zoek eens even op "waarom niet verticuteren".
Alleen wat uitkijken met verhalen over kunstmest strooien. 2 keer per jaar een laagje compost (o.a. te koop op de meeste containerparken als je zelf niet genoeg hebt) is al ruim voldoende. Mulchmaaien helpt ook.

Ik hou ook meer van een kleurrijk 'gras'-veldje. Sommige plantjes vestigen zich hier spontaan. We hebben hier 'borders' waar paarse en witte dovenetels afwisselen met stinkende gouwe en dagkoekoeksbloemen.
'Onze' madeliefjes heb ik "geoogst" van bermen tijdens wandelingen in de buurt. Ik neem nooit meer mee dan een paar plantjes, en doe dat ook maar alleen als er nog heel veel meer staan.
Het gaat wat trager zo, maar de kans is groot dat plantjes uit de buurt het hier ook willen doen.
En tuinieren is ook geduld hebben.

Voor alle duidelijkheid: niet alle planten die komen aanwaaien zijn hier welkom. Ik doe wel eens halfslachtige pogingen om schijnaarbei, kruipende boterbloem, schapenzuring ... ten minste uit de borders te houden.
Houttuynia cordata duld ik nergens (ik begrijp niet dat die plant niet allang op de lijst van invasieve exoten staat).
Hondsdraf mag gerust door ons 'pelouske' kruipen, maar niet door lage grondbedekkers.
vrijdag 10 juli 2020 - 20:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon