menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg Tuin - Problemen met gazon, kerselaar, zilverlinde...

Ga naar meest recente reactie

TJ86

Tekst aangepast

TJ86

Hallo iedereen!

Ik volg al lang de website en alle interessante artikels, maar heb nog nooit zelf gepost. Dit wordt mijn eerste bericht, en meteen een flink wellicht - dus bedankt alvast voor jullie moeite om het te lezen en eventueel te antwoorden!

Sinds 1/12/2019 zijn wij verhuisd van een appartement naar een alleenstaande woning; er is dus een stukje tuin links en rechts, en een groter stuk achteraan. In plaats van gazon, was er vooral mos in de tuin; zelf heb ik helemaal geen ervaring met tuinieren (gezien jaren op appartement gewoond) maar wél heel veel zin om vanalles uit te proberen, dus in het voorjaar allerhande zaken uitgespookt: afgereden, geverticuteerd, bodemstaal genomen, gekalkt, moscide gespoten, etc... Uiteindelijk ook beslist om een klein grondfreesje te kopen (€120), bleek nadien eigenlijk vooral geschikt om een kleine moestuin om te ploegen: ik raakte niet door de resterende zoden, ging niet diep genoeg... Dan maar bij Huurland een deftige grondfrees gehuurd, niet gehinderd door enige ervaring de hele tuin omgefreesd omdat ik gelezen had dat je best 20-30 cm grond omwoelde vooraleer een nieuw gazon te zaaien. Enz.

Ik had via DCM (merk van het bodemstaal, gewoon gekocht in de winkel - niet professioneel dus) een plannetje opgesteld o.b.v. de "kenmerken van de bodem"; heb dus eerst gekalkt (februari ergens), en dan tijdens het frezen (midden april) ook nog DCM Bodemactivator in de grond ingewerkt. Vooraleer te zaaien (eind april), dan ook nog een laag DCM "Aanleg Gazon" ingeharkt. Gewacht tot het zou gaan regenen (gezien de lange droogte) en dan uiteindelijk eind april gezaaid, de avond vooraleer het zou gaan regenen. Had gelezen dat je anders zelf continu moet sproeien eens het nat geworden is, dus we hebben gewoon gewacht tot er een periode regen zou komen (rond 27-28 april) en dan gezaaid.

Inmiddels zijn we een dikke maand verder, en hebben we de droogste maand mei in 118 jaar achter de rug...

Gevolg: het gazon ziet er niet bepaald goed uit:


Na de regenperiode eind april / begin mei, heb ik elke week een keer of 2 goed gesproeid, 's avonds na zonsondergang, manueel met de tuinslang. Dan raakte de regenput natuurlijk leeg, en gezien de droogte heb ik met lichte tegenzin toch ook nog 1 à max. 2 keer per week verder gesproeid met stadswater (manueel met tuinslang). Nu zijn we dus bijna anderhalve maand verder, en hetgeen me vooral verwondert is het verschil in hoe goed het gras het doet op verschillende plaatsen rondom het huis. De foto hierboven is van het gazon achteraan (grootste stuk).

Dit is de rechterkant van het huis (doet het ook niet super):


Terwijl het langs de linkerkant van het huis een stuk beter gaat:



Het stuk links (hierboven dus) heb ik donderdag zelfs voor het eerst afgereden: op de hoogste stand van mijn grasmaaier (7,5 cm), omdat 1.ik had gelezen dat je het best je nieuwe gazon eens afrijdt als het 11-12 cm hoog is (en dat was het geval); 2.het onkruid zo wordt verminderd (want dat staat natuurlijk OVERAL); en 3.je gazon dan meer in de breedte gaat groeien, om kale plekken op te vullen.

Het stuk links doet het dus best wel goed lijkt me; wellicht omdat dit stuk het vaakst in de schaduw ligt (i.t.t. links en achteraan). Kan ook verklaren waarom dit stukje (achteraan, maar achter de garage) het ook vrij goed doet:



Dit staat echt veeeeel mooier en langer dan de rest van het gazon achteraan, en volgens mij kan dat alleen maar zijn omdat de grond minder uitdroogt gezien het vaker in de schaduw ligt. Grappig genoeg zijn die stukken nét de stukken waar er vroeger bijna enkel mos groeide, en zat ik op voorhand het méést in met deze stukken (zou er wel genoeg licht vallen? had ik niet beter schaduwgazon gezaaid i.p.v. sport- en speel?)...

Ik weet dus niet goed wat er is fout gelopen - het voor de hand liggende antwoord is wellicht: te weinig regen; maar ik vraag me af wat ik er nu nog aan kan doen. Volgens het plan van DCM moet ik pas na de derde keer afrijden, opnieuw bijmesten. Aan dit tempo weet ik echter niet wanneer mijn gras achteraan en rechts ooit hoog genoeg zal worden om het voor de eerste keer af te rijden, want het lijkt wel alsof het gewoon gestopt is met groeien.

Bijkomend vraagje:
het frezen is niet overal even goed gegaan; ik had op een bepaalde plaats een vrij grote kuil, die ik achteraf een beetje heb opgevuld met universele potgrond. Hier groeit het gras veel minder goed dan in de rest van de tuin. Is trouwens ook het geval rond de bomen die we hebben geplant (hierover hieronder nog meer); op de cirkels rond die bomen groeit ook bijna geen gras:



Hoe komt dit? Ik heb al gezocht of gras misschien niet goed groeit in potgrond, of dat niet de bedoeling is, maar ik vind niet meteen info hierover?


TOT SLOT: DE BOMEN

Nog vóór het avontuur hierboven, hebben we (begin maart) enkele nieuwe boompjes geplant in de tuin: een perelaar, pruimenboom, zilverlinde en kerselaar. Put gegraven (dubbel zo diep als de kluit en driedubbel zo breed), boom geplant, terug gevuld met de uitgegraven grond en afgetopt met de potgrond (vandaar potgrond rond de bomen zoals hierboven beschreven) en bemest met koemest. Ondertussen zijn we ongeveer 3 maanden later, en de perelaar en pruimenboom doen het uitstekend:

Perelaar:



Pruimenboom:



Echter, de Zilverlinde en de Kerselaar doen het een stuk minder goed.

Kerselaar




Toen de eerste knopjes van de kerselaar uitkwamen, hebben we nadien gezien dat deze werden aangevreten door bladluizen. Gezien lieveheersbeestjes kopen etc. te lang zou duren, hebben we in AVEVE een spray tegen bladluizen gekocht en de knopjes hiermee bespoten. Dat was ongeveer 1,5 à 2 maanden geleden. Het is echter nooit meer goedgekomen. De foto's hierboven zijn van vandaag; er komen geen nieuwe blaadjes meer aan, en de weinige groene blaadjes die er zijn blijven aanhangen zijn nu ook aan het verdorren...is deze boom verloren? We weten ook helemaal niet of we deze teveel, of net te weinig water geven. In het begin gaven we deze elke dag water, en daarna minstens om de 2 dagen.

Zilverlinde:




Deze deed het lange tijd best OK, maar groeide bijlange niet zo goed als de perelaar en pruimelaar. Een buurman (twee huizen verder) had ons eens gezegd dat deze volgens hem niet genoeg water kreeg (kon hij zien vanuit zijn tuin), maar we gaven deze ook elke dag water in het begin en daarna minstens om de 2 dagen. Zelfs water geven tot het bleef staan, dan even op een andere plaats water geven, en dan opnieuw tot het bleef staan. Volgens m'n vriendin is het ook niet goed als de wortels nat staan, dus we wisten niet goed of we nu net teveel of te weinig water gaven.

De laatste 1,5 à 2 weken is deze nu echter óók flink achteruit aan het gaan, zoals je kunt zien op de foto's hierboven. Groeien geen nieuwe blaadjes of scheuten meer aan.

Hebben deze gewoon te weinig water gekregen? Kunnen we hier nog iets aan doen?

Sorry voor het lange bericht...ik dacht gewoon: beter meteen genoeg info geven zodat jullie de situatie zo goed mogelijk kunnen inschatten...

Alvast bedankt voor jullie input/mening! Hopelijk weten jullie raad.
zaterdag 6 juni 2020 - 20:26
c j de k

C j de k

Een heel verhaal wat het beste in een paar regels is samen te vatten . Je geeft eigenlijk zelf al aan wat er aan de hand is en dat is te weinig water. Als je het gazon bij de bomen bekijkt is dat mooi gezond en veel langer dan de rest , de bomen hebben veel meer water gekregen dus daaraan kun je zien waar het fout gaat . Een gevolg van het manueel sproeien is dat de grond dicht slaat en er dus geen zuurstof meer bij de wortels kan dus gaten prikken met een riek of planken met spijkers onder je botten en over je grasveld lopen
Wat de bomen betreft kan de droogte maar vooral de harde koude wind die we ook veel hebben gehad de oorzaak van de problemen zijn . De probleem bomen vangen waarschijnlijk meer wind al is dat zo moeilijk te beoordelen . Het kan ook zijn dat ze wat meer vatbaar zijn voor wind , dit staat als het goed is op het kaartje wat er aan zit of staat op de site waar ze zijn bekeken . Dat laatste neem ik tenminste aan .
Groet C jdek
zaterdag 6 juni 2020 - 21:15
deHaan

DeHaan

Bij 1 boom zag ik een groen plakkertje, waarom?
Bij dezelfde boom zag ik dat je het boomband wel erg strak zit, er mag rustig ruimte in zijn.
Hoe diep zijn ze geplant?
Het gras komt wel goed.
zaterdag 6 juni 2020 - 21:37
TJ86

Tekst aangepast

TJ86

Een heel verhaal wat het beste in een paar regels is samen te vatten . Je geeft eigenlijk zelf al aan wat er aan de hand is en dat is te weinig water. Als je het gazon bij de bomen bekijkt is dat mooi gezond en veel langer dan de rest , de bomen hebben veel meer water gekregen dus daaraan kun je zien waar het fout gaat


Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik moet wel verduidelijken: het gras dat je rond de bomen ziet, is eigenlijk zowat het enige resterende "oude" gras...gezien de bomen reeds geplant waren toen ik de grondfrees heb gehuurd, ben ik niet dicht genoeg bij de boom durven komen waardoor er een cirkeltje "oud" gras resteert...dat wel heeft meegenoten van de bodemverbeteraar, wellicht ook wat DCM Aanleg Gazon meststof, de kalkkorrels met magnesium etc. begin februari, enz... Dus vandaar dat dat gras er zo mooi uit ziet daar denk ik maar dat is dus geen eerlijke vergelijking met de rest van het gras...

Een gevolg van het manueel sproeien is dat de grond dicht slaat en er dus geen zuurstof meer bij de wortels kan dus gaten prikken met een riek of planken met spijkers onder je botten en over je grasveld lopen


Interessant! Kan inderdaad wel zijn, want de kale plekken in het gazon zien er inderdaad bijna als beton uit... M.b.t. de plank met spijkers, ik ben al eens per abuis hier op gestoten ook: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/1881/priksandalen?gsh=1&gsk=2&gclid=EAIaIQobChMI9pKQpY3u6QIVGOh3Ch2NUQ8WEAQYBSABEgJzTvD_BwE - je bedoelt zoiets qua principe dan waarschijnlijk?

Alles tesamen is het gazon wel vrij groot: zo'n 500m² achteraan, 80m² links en 215m² rechts...om dat dan allemaal te gaan afstappen met van die priksandalen; dan lijkt het me misschien handiger om te kijken voor zoiets? https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/1425/prikrol-gazon

Als ik zoek op "gazonbeluchter", dan kom ik ook op dergelijke zaken uit: https://www.gardena.com/be-nl/producten/gazonverzorging/cultivator/ maar dit lijkt mij meer een verticuteermachine / gazonhark om mos en dode materialen te verwijderen? Denk niet dat het een goed idee is om daarmee nu over het gazon te gaan...

Dus misschien zo'n prikrol wel een goed idee? Zal ik daarmee het beetje nieuwe gras dat er nu wel al staat, niet teveel beschadigen? Ik vind ook wel dit op het internet: "Als u een nieuw aangelegd grasveld heeft, wacht dan minstens een jaar met beluchten van uw gazon, omdat gras tijd nodig heeft om goed in de grond te hechten;"

Wat de bomen betreft kan de droogte maar vooral de harde koude wind die we ook veel hebben gehad de oorzaak van de problemen zijn . De probleem bomen vangen waarschijnlijk meer wind al is dat zo moeilijk te beoordelen . Het kan ook zijn dat ze wat meer vatbaar zijn voor wind , dit staat als het goed is op het kaartje wat er aan zit of staat op de site waar ze zijn bekeken . Dat laatste neem ik tenminste aan


Zeker in het begin na aanplanting was er inderdaad heel veel wind. Vandaar dat we de bomen ook vrij stevig hadden vastgemaakt toen, want in het begin waren ze nog vrij fragiel en er was echt wel vrij hevige storm toen (ook enkele dakpannen afgewaaid bvb.). Volgens internet kan de Zilverlinde wel goed tegen de wind, de Kerselaar blijkbaar iets minder. Maar dat kan toch de enige reden niet zijn dan? Dan toch gewoon te weinig water?

Kunnen we "teveel" water geven?

Bij 1 boom zag ik een groen plakkertje, waarom? Bij dezelfde boom zag ik dat je het boomband wel erg strak zit, er mag rustig ruimte in zijn. Hoe diep zijn ze geplant? Het gras komt wel goed.


Bedankt voor je antwoord! Het groene plakkertje: we dachten dat dat een goed idee zou zijn om te voorkomen dat er beestjes zich via de stam in de knoppen zouden nestelen...bij nader inzien was dat wellicht niet het beste idee, want bladluizen zijn er tóch in gekomen maar zo raakten bvb. de mieren er niet op om die eventueel aan te pakken.

Boomband erg strak: zie hierboven, in het begin stond er echt héél veel wind. En de boom waar je naar verwijst is de perelaar, die het op zich eigenlijk wel best ok doet?

Hoe diep geplant: ongeveer dubbel zo diep als de kluit volgens de instructies van de boomkweker; heb toch een serieuze put gegraven toen elke keer, want die moest ook driedubbel zo breed zijn als de kluit volgens de instructies. Eigenlijk was die zelfs elke keer een klein beetje te diep, want om de stam van de boom op dezelfde hoogte uit de grond te laten komen zoals bij de kweker (kon je immers zien aan de kleur van de stam) moesten we de put telkens een klein beetje opvullen, anders zat-ie te diep.

Het gras: laat ons hopen
zondag 7 juni 2020 - 09:55
c j de k

C j de k

Een prikrol kun je altijd proberen daar kun je geen buil aan vallen hoop alleen dat het ding zwaar genoeg is . Een verticuteer machine moet je maar over een paar jaar gaan gebruiken als je een mooi vol gazon hebt . En ik hoop dat je de bomen toch echt niet te diep hebt geplant , dit zou namelijk ook nog een oorzaak kunnen zijn .
Succes
zondag 7 juni 2020 - 21:18
Henk-Willem

Henk-Willem

Beluchten werkt het best met een beluchtingsmachine met holle pijpjes, dan maak je daadwerkelijk meer ruimte / lucht in je grond. Mijn ervaring is dat een zware prikroller met massieve pinnen de grond alleen maar verder verdicht, althans op zware (klei)grond.
Zorg voor een gezonde, humusrijke bodem. Dat trekt regenwormen aan en uiteindelijk zijn dat toch de ultieme, natuurlijke bemesters en beluchters!
zondag 7 juni 2020 - 21:43
deHaan

DeHaan

Ik krijg de indruk dat de bomen veels te diep staan, of ik lees verkeerd.
Ik stel de vraag anders, de bovenste wortel die uit de stam komt, hoeveel cm diep zit hij in de grond?
maandag 8 juni 2020 - 09:52
TJ86

Tekst aangepast

TJ86

Een prikrol kun je altijd proberen daar kun je geen buil aan vallen hoop alleen dat het ding zwaar genoeg is . Een verticuteer machine moet je maar over een paar jaar gaan gebruiken als je een mooi vol gazon hebt . En ik hoop dat je de bomen toch echt niet te diep hebt geplant , dit zou namelijk ook nog een oorzaak kunnen zijn . Succes


Ok bedankt - dat dacht ik ook (omtrent de verticuteermachine).

Beluchten werkt het best met een beluchtingsmachine met holle pijpjes, dan maak je daadwerkelijk meer ruimte / lucht in je grond. Mijn ervaring is dat een zware prikroller met massieve pinnen de grond alleen maar verder verdicht, althans op zware (klei)grond. Zorg voor een gezonde, humusrijke bodem. Dat trekt regenwormen aan en uiteindelijk zijn dat toch de ultieme, natuurlijke bemesters en beluchters!


Op zich vraag ik me ook wel af in hoeverre het gebrek aan lucht in de bodem de oorzaak is...ik heb dus midden april wel de bovenste 30 cm van de bodem volledig omgefreesd...het kan toch eigenlijk niet dat ik nu alweer de bodem moet verluchten, als ik dan lees dat beluchten eigenlijk maar 1 à 2 keer per jaar wordt aangeraden?

Op zich heb ik toen wel een kans gemist om aanvullende (humus)grond onder de bestaande grond te mengen...ik heb me beperkt tot het toevoegen van DCM Bodemverbeteraar, maar dat waren eerder een soort kleine microgran korrels en dus helemaal geen substantiële hoeveelheid andere grond. Hoe kan ik nu (of bvb. in het najaar) nog op een goede manier humus toevoegen? Gewoon er dun oversmijten?

Hier en daar heb ik ook wel kuilen in het gazon (gezien dat frezen niet overal even goed is verlopen), dus ik had sowieso gedacht om in het najaar kuilen her en der op te vullen...misschien kan ik dat dan ook meteen op die manier doen?

Ik krijg de indruk dat de bomen veels te diep staan, of ik lees verkeerd. Ik stel de vraag anders, de bovenste wortel die uit de stam komt, hoeveel cm diep zit hij in de grond?


Jullie deden me twijfelen, dus ik heb nog eens teruggezocht in m'n fotorol en ik denk toch niet dat we bvb. de Zilverlinde té diep zouden geplant hebben:

Hier zie je de Zilverlinde liggen in de verte:


Hier zie je de Zilverlinde nogmaals: je kan linksboven op de foto de wortels zien, en je kan zien dat er onderaan de stam een verdikking is en ook een kleurverschil:


Hier zie je de Zilverlinde net geplant:


Onderaan zie je opnieuw dezelfde verdikking, en zoals ik zei hebben we het "kleurverschil" ongeveer gelijk gedaan met de grond (dus zoals bij de teler in de grond zat).


Om te antwoorden op je vraag: de bovenste wortel die uit de stam komt, zit dus...ik denk een 15-20 cm diep? Het is moeilijk inschatten nu. Je kan wel zien dat het een serieuze wortelkluit was, dus de uitlopers van veel van die wortels zitten wel een stuk dieper. Maar anders kregen we die ook gewoon de grond niet in?

P.S.: We hebben de peren- en pruimenboom volgens exact dezelfde logica geplant, en die doen het wél goed...
maandag 8 juni 2020 - 12:08
TJ86

TJ86

P.P.S.: Toen ik dit zei:

Hoe diep geplant: ongeveer dubbel zo diep als de kluit volgens de instructies van de boomkweker; heb toch een serieuze put gegraven toen elke keer, want die moest ook driedubbel zo breed zijn als de kluit volgens de instructies. Eigenlijk was die zelfs elke keer een klein beetje te diep, want om de stam van de boom op dezelfde hoogte uit de grond te laten komen zoals bij de kweker (kon je immers zien aan de kleur van de stam) moesten we de put telkens een klein beetje opvullen, anders zat-ie te diep.


Dan bedoelde ik, voor de duidelijkheid en zoals in m'n eerste bericht beschreven: de put was dubbel zo diep als de kluit; deze hebben we dan telkens terug een beetje opgevuld met aarde en potgrond, omdat de wortels makkelijker door "omgewoelde" grond zouden raken i.p.v. hardere grond die niet eerst zou opgegraven zijn. Maar we hebben de boom dus wel niet "dubbel zo diep als de kluit" begraven
maandag 8 juni 2020 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon