menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon verschillen

Ga naar meest recente reactie

Herbiek

Tekst aangepast

Herbiek

Hoop dat iemand hier verstand/ervaring heeft met problemen met gras.

Mijn gazon is 3 seizoenen geleden als zodengazon op rol) aangelegd door een professioneel bedrijf. Dat is 2 zomers prima gegaan (op een iets uitgezaaide klaver verspreiding die ik met de hand de kop heb weten in te drukken na).

Afgelopen winter had ik echter erg veel zand (hoopjes) in het gazon (voornamelijk aan de achterzijde bij de leibomen) en langs de borderbak. Ook zag je (en allemaal putjes in die zandplekken). Op veel plekken was de grasmat verre van gesloten. Grasmat was ook erg vochtig en is op een aantal plekken omhoog gekomen. Ik kwam er later achter dat ik behoorlijk wat emelten in mijn grasmat had zitten. Hier kwam ik achter toen ik in de tuin vlak langs de grasmat bezig was en heb op een paar plekken een stuk afwijkende grasmat uit de tuin gehaald (die kale plekken zijn nog zichtbaar). Inmiddels heb ik 2 weken geleden aaltjes uitgezet zodat ik een uitbraak van nieuwe larven hoop te voorkomen van de langpootmug die in april/mei de eieren legt. (ga het nog een keer doen in September).

Mijn tuin (vanuit standpunt foto) is gericht op zuiden (achterkant zit op 11 uur)

Mijn grasmat is voorzien van 7 popup sproeiers die gedeeltelijk overlappen, maar allemaal ongeveer een uur aan gaan als ik sproei (liever veel 1 in keer dan telkens kleine beetjes).

In het voorjaar heb ik 1 keer met organische kunstmest voor gazon bemest (met een handverdeler van Gardena) Je moet daarbij aan een handeltje draaien en zelf een patroon lopen over je grasmat. Volgens mij zijn de meststoffen redelijk netjes verdeelt.

Maaien doe ik op 3 a 4 cm en heb het mes van mijn elektrische gazonmaaier 4 weken geleden laten slijpen.

Toch heb ik een aantal problemen met mijn grasmat. Er zijn plekken links van de borderbak en rechts voor waar het gras voornamelijk erg geel is terwijl links voor en rechtsachter mooi groen is. Is verdeling van water niet gelijk genoeg, kan het zijn dat die gele plekken niet genoeg kunstmest hebben gehad?

Dan nog een vraag over de verschillende (ongewenste) grassen in mijn grasmat. Ik heb het idee dat ik er veel straatgras in heb zitten doordat de grasmat in de winter redelijk open lag door de emelten. Na het maaien zie ik op veel plekken harde stengels tussen het gras staan, maar weet niet of dat in het gazon hoort (vind het niet fraai). Ook staan er op diverse plekken plukjes van heel fijn gras.

Of ik heb vorige zomers helemaal niet opgelet (heb sinds 3 jaar pas een gazon) of afgelopen herfst/winter is het gruwelijke snel mis gegaan met mijn gazon. Is dit nog te redden? Zal hieronder wat meer foto's posten.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 3 juni 2020 - 20:11
Herbiek

Herbiek

Voorbeeld van zon harde stengel op de voorgrond. Ook valt me op dat op een een aantal plekken gras zelf wel groen en weelderig lijkt, maar dat onderste gedeelte van gras gele doorschijnt (en dan niet geel van droog)

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 3 juni 2020 - 20:14
Herbiek

Herbiek

Op de voorgrond een plukje van dat hele fijne gras, met verderop een droge plek waar de boel ook kaler is maar de sprieten zelf juist weer donkergroener zijn?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 3 juni 2020 - 20:16
Herbiek

Herbiek

Nog een foto van fijne grasstengels. Ook is gele sprieten (onderkant gras) op paar plekken zichtbaar.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 3 juni 2020 - 20:18
Heike

Heike

Het gras heeft geen problemen, toch niet in de zin van dat je iets verkeerd zou doen. Het reageert op de aanhoudende droogte, sommige delen zullen gevoeliger zijn voor de brandende zon. Je gras minder vaak maaien, liefst véél minder vaak, zal het sterker maken en uiteindelijk ook groener. Het klimaat verandert, de tijd dat het regelmatig regent en dat de temperaturen niet zo hoog waren, ligt achter ons. Grasmatten die er perfect (?) bij liggen, zijn niet meer van deze tijd. De natuur past zich aan, de mens heeft er meer moeite mee, op sommige vlakken dan toch...

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 juni 2020 - 00:56
PeterC

PeterC

Herbiek sproeit zijn gazon, dus water zou geen probleem mogen zijn.

Herbiek,
Je gazon komt op sommige plaatsen omhoog, zeg je.
Ben je zeker dat het om emelten gaat?
Onze vorige gazon zag er op een gegeven moment ook niet meer uit, lokaal verdord terwijl het niet eens droog weer was. Bij nader toezien leek de grasmat op die plaatsen wel gescalpeerd.
Je trok aan het gras en de bovenste laag kwam mee.
Dat waren geen emelten maar engerlingen van junikevers en roze kevers. Massa's.
Ik heb een poging gedaan om die te bestrijden met aaltjes. Dat had wel een effect, beperkt effect. Toch besloten volledig te laten herzaaien.
Er zitten nu nog engerlingen in het gazon maar hun aantal is beperkt en niet meer storend. De grasmat lijdt er niet meer onder.
maandag 8 juni 2020 - 19:49
Herbiek

Tekst aangepast

Herbiek

Ik weet zeker dat het emelten waren. Ben met een paar grasplaggen (en in de borderbak er vlak rondom het gras) de volgende rakkers tegen gekomen. Aan 1 einde zit een soort kransje met 6 stekels. Voor of achterkant is eigenlijk niet te onderscheiden, ze zijn een soort van dof grijsbruin en maximaal ongeveer 4 cm lang. Aaltjes bestrijden overigens zowel emelten als engerlingen. Denk ook dat tijdstip/datum waarop je ze inzet van belang is. Hoe groter de larve hoe minder last die van de aaltjes zal hebben.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 9 juni 2020 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon