menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen nieuw gazon.

Ga naar meest recente reactie

Poelie

Poelie

Ca 7 weken geleden hebben wij een nieuw gazon laten zaaien.
De grond is flink overhoop gehaald de afgelopen jaren en bestaat uit voornamelijk klei en zand.
Nu hebben we de afgelopen weken veel droogte gehad maar we blijven het goed vochtig houden. Sommige stukken komen mooi door terwijl andere delen moeizaam groeien. Om de bodemgesteldheid wat te verbeteren hebben we afgelopen week gedroogde koe mest over het stuk gegooid.

Heeft iemand een idee hoe we de groei kunnen stimuleren? Voor mijn gevoel zitten er te weinig voedingstoffen in de grond, we hebben verder niet gemest of iets anders.
Om het onkruid maken we ons niet druk dat komt wel met maaien.

Sproeien doen we uit de sloot, en ook overdag omdat we het in een avond niet redden om alles nat te houden. In de volgende posts zal ik nog wat foto's toevoegen.

Michiel en Danique

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 mei 2020 - 16:13
Poelie

Poelie

Kaal stuk

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 mei 2020 - 16:14
Poelie

Poelie

Detail foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 mei 2020 - 16:16
Esem

Esem

Ik denk dat koemest en de hitte je gazon doen verbranden.
En wanneer geef je water?

Het best doe je dit als de zon van je gazon is,regendruppels dus het sproeien werkt als een vergrootglas .ook niet zo goed voor je gazon,en trouwens meer dan de helft van je watergift verdampt direct.
Dus een waterbeurt geven doe je het best na zonsondergang.
Zo krijgt het water de tijd om in e grond te trekken.

Gr Esem
zaterdag 30 mei 2020 - 20:29
c j de k

C j de k

Bij die laatste foto zie je ook dat de grond helemaal is dichtgeslagen , er kan geen zuurstof bij .
Planken met spijkers erin onder je botten binden en een avond of wat over je gazon wandelen .
Koemest had je beter mee kunnen wachten trouwens op zo'n teer gazon moet je nog helemaal niets strooien . En dat slootwater is dat getest ??? Ik kan me zo voorstellen dat op de slechte plekken nog meer gesproeid wordt als elders en als het water dan een beetje twijfelachtig is !!
Gr CjdeK
zaterdag 30 mei 2020 - 22:01
Poelie

Poelie

Ik begrijp dat het beter is om pas na zonsondergang te sproeien. Echter het totaal stuk is 1800m2 dat sproei je niet even snel na zonsondergang.

Het water uit de sloot heb ik wel vertrouwen in dat wordt hier in de hele polder gebruikt, juist de grond zelf is vermoedelijk heel arm.

Ik heb wel een beluchtiger staan maar ik ben bang dat die de tedere sprietjes gelijk stuk maken. Plank met spijkers is goed te proberen alleen het hele gazon even belopen is wel een probleem. Eerst maar even de probleem gebieden proberen.
zondag 31 mei 2020 - 09:33
c j de k

C j de k

1800 is wel een flinke lap idd , alleen het mindere stuk is een goed plan om mee te beginnen .
Het trouwens wel jammer om zo'n mooie lap helemaal als grasveld in te richten . Heb je helemaal geen plannen voor een paar bomen , wat leuke struiken en een mooie plantenborder bij jullie terras ?? Het lijkt mij daar op het eerste gezicht een soort van bedrijven terrein en je zit meteen een stuk vrijer met wat beplanting . Het zou trouwens best een uitdaging zijn om daar iets moois van te maken
Fijn weekend nog
zondag 31 mei 2020 - 10:35
Poelie

Poelie

Niet de volledige 1800 is van ons maar hebben we wel aangepakt en proberen we netjes te krijgen, het gras is nu eerst om het beheersbaar te houden omdat het huis ook veel aandacht vraagt.
We hebben zeker het plan om het volledig in te richten.

Het is geen Industrie terrein maar er staat een sporthal achter, plannen genoeg maar helaas kan niet alles tegelijk. De andere kant op is alles ingericht met planten borders, bomen etc etc. Dit stuk hebben we recent bijgekocht en was een chaos.
zondag 31 mei 2020 - 11:27
deHaan

DeHaan

Ik zou er gewoon regelmatig er met een maaimachine overheen gaan en mij er verder niet druk om maken.
Maar maai het niet te kort.
zondag 31 mei 2020 - 13:21
Poelie

Poelie

Bedankt. Ga ik doen
zondag 31 mei 2020 - 17:34
Geentuinman

Geentuinman

Mag ik in dit topic advies vragen over mijn nieuwe gazon? 6 weken gelden zijn graszoden gelegd. Op zich gaat het prima maar het oogt op plekken niet heel lekker. Iemand een idee wat er 'mis' gaat?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 3 juni 2020 - 18:39
Geentuinman

Geentuinman

en een 2e foto van dichterbij

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 3 juni 2020 - 18:40
deHaan

DeHaan

Ik zie niets bijzonders.
woensdag 3 juni 2020 - 19:13
Geentuinman

Geentuinman

dacht zelf dat het wat droog/dor/geel is voor zo'n jong gazon, dit terwijl ik zeker genoeg sproei
woensdag 3 juni 2020 - 19:35
Heike

Heike

Amai, 18 are gras... in deze tijd. Dat is om problemen vragen, tenzij je natuurlijk héél veel sproeit. Ik zou zot worden in zo'n saaie tuin en als je je continu zorgen moet maken om de staat van je gazon, hoe kan je dan van je tuin genieten???

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 juni 2020 - 01:08
Poelie

Poelie

Gelukkig heeft iedereen een andere perceptie van genieten
Deze grasmat is de basis, er komen een aantal volwassen bomen bij, een veranda, diverse zithoeken, planten borders, japanse hoek, etc, etc. Helaas lukt dit niet allemaal in één jaar. Gras houdt het mooi overzichtelijk en beheersbaar.
Voorgaande jaren was het één groot onkruid veld, dat vinden wij geen genieten.

zaterdag 6 juni 2020 - 12:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon