menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitgedroogd gras

Ga naar meest recente reactie

pierreke101

Pierreke101

Dag iedereen,

Ik ben een beginnend tuinierder en heb sinds kort een nieuwe tuin waar wel nog wat werk aan is en kan hier wel wat hulp bij gebruiken van mensen met wat meer ervaring.

Het gras in deze tuin was erg hoog (meer dan 1m).
We hebben dit nu eindelijk allemaal af gedaan maar het gras is nu erg bruin en uitgedroogd lijkt me.

Mijn vraag is wat moet ik stap voor stap doen om dit terug levend te krijgen en zo groen mogelijk en ook voller te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 28 mei 2020 - 09:10
deHaan

DeHaan

Niets wordt vanzelf weer groen.
donderdag 28 mei 2020 - 09:23
pierreke101

Pierreke101

Bedankt voor uw reactie en dit weet ik uiteraard en vandaar ook mijn vraag wat ik dan wel moet doen om het terug wat proper te krijgen. Alle hulp is welkom.
donderdag 28 mei 2020 - 09:24
Patrikc

Patrikc

Je moet geduld hebben tot het na de zomer weer gaat regenen, dat is alles.

Wat is er volgens jou 'niet proper' ?
donderdag 28 mei 2020 - 10:45
pierreke101

Pierreke101

Bedankt voor uw reactie. Denkt u niet dat ik mijn gras moet bemesten met voedingstoffen?
donderdag 28 mei 2020 - 12:29
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Pas bemesten als er terug regen voorspeld wordt (en dan nog even de vraag op welk moment dit gaat zijn). Als je hierop gaat mesten zonder beregenen heb je gegarandeerd brandschade achteraf. Zoals Patrikc zegt: geduld hebben!
donderdag 28 mei 2020 - 12:48
pierreke101

Tekst aangepast

Pierreke101

Aangezien er eindelijk regen op komst is veronderstel ik dat het nu een goed moment is om te bemesten of nog steeds niet?

Ik heb ook gezien dat mijn gras heel wat mos heeft en zou daarom eerst kalk strooien en 2 weken later bemesten. Is dit een goed idee?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 4 juni 2020 - 08:59
deHaan

DeHaan

Eerst de zuurgraad meten, dan weet je of je kalk moet strooien en hoeveel.
donderdag 4 juni 2020 - 16:26
Heike

Heike

Dé ultieme tip is eenvoudig:
Minder maaien! (en meer genieten)

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 juni 2020 - 00:28
Geentuinman

Geentuinman

Heike. een vraag hoeft niet standaard beantwoord te worden met je eigen overtuiging en een foto van je kat.
zaterdag 6 juni 2020 - 17:52
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Iedereen heeft de vrijheid te antwoorden wat hij/zij wil, zolang het met respect is, over het onderwerp gaat en niet persoonlijk op de man/vrouw wordt gespeeld. Ook een heel eigen visie/overtuiging mag gewoon worden gedeeld. Dat maakt het forum toch juist interessant!
zaterdag 6 juni 2020 - 20:03
Heike

Heike

Beste Geentuinman
Mijn overtuiging? Wel, als blijkt dat het werkt, dat gras echt groener wordt door het minder te maaien, dan mag ik mijn stem toch wel laten horen zeker? Iedereen klaagt en zeurt hier over zijn dorre gazon en iedereen denkt dat er kant-en-klare oplossingen bestaan. De oplossing die ik in de kijker wil zetten (ja, mijn kat poseert graag in het fris groene gras) is heel simpel. Het kost je niks en het komt de natuur ten goede. Is het dat niet waar het om draait??
maandag 8 juni 2020 - 16:27
Dvr001

Dvr001

Indien het nodig is om te kalken gebruik dan zeeschelpenkalk,
toediening 1x om de 3 jaar
Tuin-, groenten- en fruitteelt: 10kg per 100m²

Zeeschelpenkalk bevat alle sporenelementen in de ideale verhouding.
Kalk van grof gemalen zeeschelpen wordt zeer langzaam gevormd en bevat een hele resem aan unieke mineralen en sporenelementen. Het is ook een levend calcium dat van levende dieren kwam en niet uit rotsen. Deze kalkbron heeft een langdurige werking en zorgt voor een stabiele pH. Bij een snelle werking heb je ook nog eens een snelle uitwerking. Wil je een goed bodemleven dan mag je nooit voor schokken zorgen.

Zeeschelpenkalk regelt de pH gedurende drie jaar.
Een bijkomend voordeel van zeeschelpenkalk is zijn regulerend vermogen. Het zal zijn kalk slechts afgeven wanneer de zuurtegraad te laag wordt en dat gedurende drie jaar. Dit is heel belangrijk, want niet enkel te weinig calcium is slecht, maar ook teveel calcium is niet goed.

Snel opgenomen calcium verdringt het zeer belangrijke kalium
Klei en humus zijn negatief geladen en calcium en kalium zijn positief geladen. Calcium en kalium kleven dus magnetisch aan de klei of de humus. Wanneer je snel opneembare calcium strooit, dan verdringt calcium de eveneens heel belangrijke kalium van zijn plaats, waar hij dan uitspoelt. Als je weet dat kalium één van de belangrijkste mineralen is, dan moet je dat zeker vermijden.

Zeeschelpenkalk spoelt niet uit
Kalk heeft ook de neiging om snel uit te spoelen, vooral in gebieden waar het veel regent, Wanneer je uw bodem een goede kalkbeurt geeft met snelle kalksoorten, dan verhoogt de pH té snel. Na een zware regenbui spoelt een groot deel van de kalk terug uit en dien je opnieuw te bekalken, want de pH daalt terug snel. Ook gekorrelde kalk, want dat is poeder die aan elkaar werd gelijmd en na een regenbui vallen die snel uit elkaar.Zo krijgt het bodemleven terug een schok in de pH te verwerken.
vrijdag 12 juni 2020 - 10:57
Dvr001

Tekst aangepast

Dvr001

bij het mesten zijn er verschillende zaken op de markt verkrijgbaar maar wil je het beste voor je gazon gebruik dan zeevogelguano, de beste 100% biologische meststof op de markt

Ben ook met van alles aan het experimenteren en wil het beste voor mijn gras!
Ik geef het maar even mee ter informatie...

Zeevogelguano en Batguano: de Rolls Royce onder de meststoffen
Dit is eenzeevogelguano-peru biologische NPK (12-12-3) meststof afkomstig uit de kuststreek van Namibië. De guano uit Namibië is gekend voor zijn hoge kwaliteit en bezit een heel hoge concentratie aan meststoffen, waardoor er hiervan maar weinig nodig is om een goede oogst te verkrijgen. Miljoenen pelikanen en andere zeevogels produceren daar een van de meest vruchtbare meststoffen op aarde. Door regelmatige perioden van droogte vormen deze uitwerpselen een harde min of meer versteende laag. Deze NPK meststof heeft een hoog organisch gehalte en is 100% biologisch.

Bij het toedienen krijgen de planten snel de nodige voedingsstoffen, maar op een langzaam tempo. Dit zorgt voor een langdurige werking en vermindert sterk de kans op verbranding, zelfs wanneer er teveel gegeven werd.

Wikipedia (samengevat):
Rond de jaren 1850 experimenteerde men heel succesvol met zeevogelguano. Guano werd beschreven als “een voor den landbouw onmisbaren mestspecie”. (1) Men concludeerde dat 1 ton guano overeenkwam met 33 ton gewone mest.

Eigenschappen:
Stimuleert de wortelontwikkeling en zorgt hierdoor voor een hogere opbrengst.
Verbetert de smaak van de vruchten of plant. Planten die 100% biologisch gekweekt worden smaken altijd beter dan deze die met kunstmest gekweekt werden.
Zorgt voor meer vruchten of bloemen en intensere kleuren.
De kwaliteit van de vruchten of plant wordt beter en de producten worden na het oogsten langer houdbaar.
De guano zorgt voor een 10 à 15 dagen vroegere rijping van de plant.
Bevordert de groei van micro-organismen in de grond en brengt ze op het juiste niveau voor een biologisch evenwicht. Deze micro-organismen produceren zo meer voedingsstoffen voor de plant.
Zeevogelguano zorgt voor een herstel van de door chemicaliën, herbiciden en pesticiden verontreinigde en door te veel zware metalen belaste grond.
Verbetert het wateropnemend vermogen van de grond en vermindert de erosie.
Voorkomt het ontstaan van dichtgeslagen grond en het ontstaan van dichtgeslagen lagen grond op het oppervlak.

Regelt de pH-waarde.
Bevordert de groei en de bloei.
De mest kan in elk jaargetijde worden gebruikt.
Zorgt voor een grotere weerstand tegen bacteriën


Zeevogelguano hoeveelheden:
Volle grond: 30 – 50 gram per m²
vrijdag 12 juni 2020 - 11:08
Henk-Willem

Henk-Willem

Geachte Drv001, reclame is op dit forum niet gewenst. Zie het forumreglement. Ik verwijder uw laatste bericht.

"Reclame is niet toegelaten tenzij met een toelating. Zoniet wordt dit eveneens verwijderd."

Groeten, Henk-Willem (mod)
vrijdag 12 juni 2020 - 23:25
Nicolasvp

Nicolasvp

Ik heb hetzelfde van doen. Ik vroeg me daarbij af als het niet interessant kon zijn om nu te verticulteren om het dode gras en mos te verwijderen.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 16 juni 2020 - 10:10
deHaan

DeHaan

Als het hetzelfde is, dan is mijn antwoordt ook hetzelfde, nl.
Niets wordt vanzelf weer groen.
dinsdag 16 juni 2020 - 12:48
Nicolasvp

Nicolasvp

@dehaan :En wat is jou advies hoe ik er dan mee moet omgaan om IETS te doen?

Bedankt.
dinsdag 16 juni 2020 - 15:11
Henk-Willem

Henk-Willem

Denk ook dat hier nu weinig mee te beginnen valt. Zoals DeHaan aangeeft, wachten...
Tot de regen van afgelopen periode effect gaat hebben en het "dode" gras vanzelf weer gaat groeien en groen wordt. Gras heeft een groot recuperatievermogen.
dinsdag 16 juni 2020 - 18:48
Heike

Heike

Gras wordt zeker vanzelf weer groen, maar dan moet het ook de kans krijgen om groen te mogen worden. Dit wil zeggen dat je het goed moet laten door groeien, véél minder maaien. Je zal versteld staan hoe groen het dan wordt...
Het is een knop die je moet omdraaien en eens je dat gedaan hebt, is je gazon geen bron van zorgen meer.
dinsdag 16 juni 2020 - 23:55
pplakke

Pplakke

Wat er de laatste jaren gebeurd. Is dat het gras toch durft afsterven, zeker op droge of hogere gronden. Nu als je je gras langer laat groeien zo dat het zaad vormt. Kan dit zaad kiemen in de natte herfst. Als je het niet tot zaad laat komen. Dan komt er ook iets en zijn dit vooral paardenbloem en biggenkruid. Omdat dit penwortel planten zijn die goed tegen droogte kunnen. En het zijn die pluisjes die je soms massaal ziet rondzweven en overal neerslaan. Iets wat graszaad niet heeft dit valt ter plekke af.

Je kan natuurlijk ook wat graszaad inharken tegen de herfst. Maar waarschijnlijk sterft het gras opnieuw volgende droge zomer. Omdat we nu blijkbaar plots een zeer droog klimaat hebben, en dus zit er niets anders op dan gewoon te worden aan dit andere landschap.
woensdag 17 juni 2020 - 05:10
Nicolasvp

Nicolasvp

De grasmachines hebben tegenwoordig ook maar 3 standen waarvan de 'hoogste' stand maar +- 5 cm is.
Het probleem met te laten doorgroeien is dat het ongelijk groeit en het er onverzorgd uit ziet.

gr.
woensdag 17 juni 2020 - 14:02
Henk-Willem

Henk-Willem

Het schijnt dat het klimaat nog niet zozeer droger is geworden. De hoeveelheid neerslag blijkt niet zozeer af te nemen op jaarbasis, de regen valt alleen veel onregelmatiger in korte hevige periodes afgewisseld met steeds langere droge perioden. Ik heb nu aan aantal grote regenvaten aangeschaft en aangesloten op de regenafvoer om in tijden van droogte de tuin toch te kunnen blijven bewateren om in ieder geval de tuin wat in leven te houden. Verder inderdaad accepteren dat het klimaat verandert. Ik maai nog maar heel af en toe, en alleen in de minder droge periodes of als er weer regen wordt voorspelt. En andere - sterkere plantjes - in je gras accepteren zoals al het "onkruid" en klaver. Het is allemaal een kwestie van wennen (en een mentaliteitswijziging).
woensdag 17 juni 2020 - 18:02
pplakke

Pplakke

Nu weet ik niet goed of ik dit mag posten, denk het niet ivb met reclame. In elk geval geen webshop. Maar ik zag onlangs video van zogenaamd golf gras, waarbij ze zo een perfect mogelijke gazon proberen te bekomen. Dit was uit de VS en zij gebruiken soort middel dat natuurlijk is en gras groen kleurt. Dus eigenlijk soort natuurlijke groene verf. Die persoon woont hoog in de bergen en zijn gazon is maanden bedekt met sneeuw. Na die sneeuw ziet het er geelig uit. En dan in de vroege lente kleurt hij dit met dat middel om die periode te overbruggen.

Maar je kan dit evengoed in een droge zomer doen. Het blijft wel maar max 3 maanden hangen en is best wel prijzig, zeker voor grote gazons. De naam van het product is green lawnger en ik vond het uitsluitend op websites uit de uk in Europa, maar word ook naar hier verzonden. Nu aangezien het maar natuurlijke groene kleurstof is. Is dit misschien wel ideaal voor wie een groen gazon wil tijdens de droogte. En veel minder belastend dan bv water sproeien wat bijna onmogelijk is omdat de droogtes zo lang aanhouden.
donderdag 18 juni 2020 - 07:12
Henk-Willem

Henk-Willem

Interessante info, ik had dit ook al eens gehoord Pplakke,
Maar je gras groen verven gaat toch best ver....zijn er ook nog andere kleuren mogelijk?
donderdag 18 juni 2020 - 23:17
pplakke

Pplakke

Er zijn meerdere merken dus misschien wel meerdere kleuren. Persoonlijk zou ik nooit zo iets doen en zo ver gaan, zou ook vrij duur zijn met groter gazon, en best veel werk met vernevelspuit voor 3 maanden. Met 1 fles van 27€ = 1 liter doe je maar 100 vierkante meter. Maar aangezien de vraag zo vaak terugkomt en er een markt voor is in Uk, VS, Australië voor zo ver ik zie online. Zou het best wel eens kunnen dat het hier ook op de markt verschijnt komende jaren.
vrijdag 19 juni 2020 - 01:50
Dunya

Dunya

En hoe slecht is het voor het milieu? In 'kleuren' zitten toch chemische stoffen!
vrijdag 19 juni 2020 - 08:39
pplakke

Pplakke

Het zijn natuurlijke kleurstoffen, vandaar dat het zo duur is denk ik. Daarom dat het ook maar maximum 3 maanden werkt en dan afbreekt of afgebroken is. Zal van de hoeveelheid neerslag afhangen.

Met echte verf moet je dit niet gaan doen. Want dan belanden er allemaal verf verharde sprietjes op de composthoop nadien. Het zou wel goedkoper zijn.
vrijdag 19 juni 2020 - 08:54
Folium

Folium

Dag Pierreke, een mooi en sterk vol fris groen gazon vraagt een volgehouden inspanning maar de beloning is er dan ook.
Bij mij is dat regelmatig bemesten met meststoffen die afgesteld zijn op de periode en de omstandigheden die zich op dat moment voordoen.
Steeds bemesten vlak voor er regen verwacht wordt.
Ikzelf gebruik eerder minder krachtige NPK samenstellingen wat mij toelaat om regelmatiger te bemesten met het type NPK verhouding wat het gazon op dat moment het best past.
Een bewateringsbeurt is bij aanhoudende droogte ook aangewezen maar het voordeel van regelmatig bemesten met aangepaste NPK's is dat je gras steeds voller en droogtebestendige wordt.
Je gras is nog steeds groen als andere gazons er reeds de brui aan geven en bruin worden ondanks het vruchteloos bewateren waartoe velen dan hun toevlucht toe nemen.
Bewateren is enkel zinvol als er ook voldoende voeding aanwezig is dat door het water opgelost kan worden en zodoende door de grasstengels kan opgenomen worden.
Als je bewatert doe het danbij voorkeur 's morgens of in de avond maar nooit tijdens een warme zonnige dag omdat je water dan sneller verdampt dan in de grond trekt.
Bewateren wil ook zeggen dat je de grond verzadigd met water, de grasmat moet werkelijk zompig staan net zoals dat na een fikse regenbui het geval is.
Er eens losjes met de tuinslang over passeren is nutteloos.
Verder regelmatig maaien en je hebt een schitterend mals gazon waarin het heerlijk vertoeven is met met verkoeling zoekende blote voeten zonder het risico op bijensteken.
Je kan deze strategie nu al beginnen toepassen maar het volledig gewenst resultaat zal je waarschijnlijk niet meer bereiken dit seizoen. Het gazon zal echter wel goed voorbereid zijn op de winter en er sterker uitkomen, in het voorjaar verticuteren en een directe voorjaarsboost bemesting geven , goed blijven opvolgen en volgend jaar heb je een magnifieke pelouse.
Persoonlijk doe ik niet meer mee met de bekalkingshype, mijn ervaring is dat er net meer mos kwam waar er veel kalk gestrooid was.
Als je de hopen kalk ziet die door landbouwers op hun akkers gestort worden in afwachting om uitgestrooid te worden is me al dikwijls opgevallen dat het eerste en enige dat daar op komt te groeien een laag groenig algenmos is.
Kalk wordt gebruikt omdat het zorgt voor een betere voedingsopname door de gewassen, geen enkele landbouwer gebruikt kalk tegen mos en ik ook niet, ik zorg dat mijn gras voldoende lekkers heeft het ganse seizoen, in ruil krijg je dan een gezond groen grastapijt.
Veel succes !

zondag 21 juni 2020 - 09:14
Wannus

Wannus

Probleem hier is veel te kort gemaaid zoals de foto bovenaan duidelijk laat zien . En tijdens droogte perioden zou ik zeker niet bemesten . Het mag twee dagen regenen , na enkele dagen is alles weer opgedroogd zoals we nu al voor het derde jaar meemaken , dus met de hevige temperaturen die weer aankomen zal de groei weer stilvallen . Ik heb al jaren gekozen voor bodemverbeteraars en heb daar zeker geen nadeel van . Bemesten stimuleerd enkel de groei , en bij droogte heeft het geen nut daar de groei stilvalt .Beter kun je enkel de topjes maaien zonder opvangbak of mulchen , net voor een regenbui kun je ook het gazon beluchten (prikken )
zondag 21 juni 2020 - 21:07
Folium

Tekst aangepast

Folium

Hallo Wannus, idd , de groei kan stilvallen bij droogte maar een goed gevoed gazon zal langer mooi groen blijven.
Hierbij een foto van hoe mijn gazon er nu op dit moment bijligt. Hier in de buurt zijn er al vele bruin gevlekte gazons terwijl het hier nog steeds genieten is van het koele malse gras.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 22 juni 2020 - 17:22
Wannus

Wannus

Hey Folium
Het ziet er heel mooi en groen uit ondanks de droogte . Bij mij in de buurt ook overal massaal gele gazons . Toch wil ik mij echter een klein beetje verdedigen om te tonen dat ik ook probeer een beetje een groen gazon te bekomen zonder meststoffen . Ik kan er geen jaartal op plakken , maar toch een groot aantal jaren gebruik ik nog enkel bodemverbeteraars . Onderstaande foto's zijn in de vooravond genomen . Ik werp regelmatig koemest korrels (3 a 4 maal per jaar ) Als het niet regent begiet ik dan . Gebruik heel veel compost die ik zeef over het gazon . Ik heb twee compostbakken ( zie foto) en verklein de grotere stukken met de hakselaar , zo verloopt de vertering sneller . Ik belucht ook veel en dan bij droogte een beetje begieten na het prikken . Maaien doe ik veel zonder opvangbak , de opening dan wel vrij laten om geen verstopping te bekomen .

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 22 juni 2020 - 22:34
Wannus

Wannus

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 22 juni 2020 - 22:34
Folium

Folium

Dag Wannus, idd grondverbeteraar is fantastish, het geeft spectaculaire resultaten. Ik weet dat het werkt want ik heb het ook al gedaan. Voor grote oppervlaktes heb je echter heel veel compost nodig, meer dan ik met mijn twee grote compostbakken en mijn compostvat zelf kan maken, die zelfgemaakte compost gebruik ik dan ook liever in de eerste plaats in mijn groetenbedden en borders. Grondverbeteraar is iets goedkoper dan compost maar ook grover van structuur waardoor je alles moet zeven, voor de hoeveelheid die ik nodig had was het naast tijdrovend ook nogal duur.
Als je goedkoop aan fijne grondverbeteraar kan raken dan zou ik dit ook in de eerste plaats aanraden. Voor mij lijkt weloverwogen bemesten echter vooralsnog de meest performante wijze om een qua kosten baten een fris groen en weerstandig gazon te bekomen. De meststoffen haal ik bij een landbouwleverancier, geen fancy verpakkingen met veel uitleg dus moet je jezelf eerst eens verdiepen in de NPK verhoudingen en weloverwogen kopen wat je denkt dat je gazon nodig heeft. Zo valt het kosten/ baten best mee.
Puur kwalitatief is grondverbeteraar zeker de beste keuze zoals je foto’s duidelijk aantonen, nu zo’n gazon liggen hebben is top .
maandag 22 juni 2020 - 22:56
pplakke

Pplakke

Er bestaat een soort rol, lijkt op zo een rol om gazon aan te rollen. Maar dan met gaatjes in en een scharnier deur. Via die deur vul je het met compost. Je rolt het leeg en de groven stukken blijven in het wiel. Zo kan je dus makkelijk compost in bulk laten afkappen goedkoop en gezeefd op het gras krijgen. Is online te vinden wormenmest verspreider word het genoemd.
dinsdag 23 juni 2020 - 05:04
pierreke101

Pierreke101

Intussen een kleine update na 3 weken.

Ik heb het gazon kalk gegeven en 2 weken later bemest. Daarnaast geef ik het gazon ook een beperkt aantal keren per week water.

Het resultaat na 3 weken is dat het gazon terug mooi groen wordt. Echter vrees ik ervoor dat de vorige eigenaar het gazon te veel heeft laten afzien en dat niet alles nog zal herstellen. Er zijn nog heel wat kale plekken, plekken met uitgedroogd kapot gras en mos.

Ik ben daarom van plan om het gazon binnen enkele weken te verticuteren waarna ik het zal doorzaaien.

Wat denken jullie heirvan?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 23 juni 2020 - 12:25
deHaan

DeHaan

Was kalk geven nodig?
Met een ph test weet je het.
Mesten had in mijn ogen nog uitgesteld kunnen worden.
Geef het gras tot het najaar de tijd om te herstellen.
Bij droogte 1 keer per week water geven is voldoende, wel een uur lang op 1 plaats.
Ik laat mijn gras gewoon verdrogen, het zoekt het maar uit.
dinsdag 23 juni 2020 - 17:05
Polplastron

Polplastron

Echter vrees ik ervoor dat de vorige eigenaar het gazon te veel heeft laten afzien en dat niet alles nog zal herstellen.


Ik vermoed dat de vorige eigenaar ook gewoon last heeft gehad van de droogte vorig jaar...
dinsdag 23 juni 2020 - 17:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon