menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnolia snoeien

Ga naar meest recente reactie

gerien

Tekst aangepast

Gerien

Mijn man heeft in de herfst mijn magnolia gesnoeid. Doodzonde. Ik hoef jullie niet te vertellen dat er geen enkele bloem in heeft gezeten. Er komen nu allemaal knotten in. Wat kan ik doen om de schade eenigzins te beperken? Of hoe kan ik de snoei weer in goede banen leiden? Het zou me zo aan het hart gaan om deze na 14 jaar te moeten verwijderen. Heel graag advies!

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 27 mei 2020 - 18:08
gerien

Gerien

Nog een foto, nu van de hele boom!

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 27 mei 2020 - 18:09
Tuinprins

Tuinprins

Mannen met snoeigereedschap zijn niet te vertrouwen!

Je kunt 2 dingen doen:

1. niets

2. de 'knotten' iets uitdunnen zodat de vorm wat natuurlijker wordt en minder een 'pleeborstelmodel'.

Met wat geluk maakt de magnolia dit jaar al weer bloemknoppen aan, anders zeker volgend jaar. Waarom zou je deze magnolia willen verwijderen? Ik zie daar niet echt een reden voor behalve dan dat de plant nogal dicht op de erfgrens staat en de buren daar eventueel over kunnen piepen (soms heb je van die buren).

Tot slot: je man mag alleen onder strenge begeleiding met snoeigereedschap in de tuin komen. Vertel hem dat magnolia alleen direct NA de bloei gesnoeid mag worden, zeker niet in het najaar. Ook mag magnolia maar beperkt gesnoeid worden omdat bij sterke snoei een magnolia veel waterlot produceert. Waterlot zijn van die dunne slappe takken die dicht op elkaar staan. Bij magnolia oogt waterlot onnatuurlijk en moet dus vermeden worden.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 mei 2020 - 05:15
gerien

Gerien

Beste tuinprins,

Dank voor je fijne antwoord! Mijn man is een kei in verbouwen en heeft die principes toegepast op de tuin, ben ik bang! Maar ik zorg ervoor dat hij niet meer aan het snoeigereedschap kan komen! Ik was bang dat hij niet meer te redden is, en alleennon maar van die dunne takken aanmaakt! Klopt, dat de magnolia te dicht op de erfgrens staat, toen we 14 jaar geleden de boom plantte, hebben we hier niet bij nagedacht. Nu krijgen we na 14 jaar ook nieuwe buren dus ik hoop dat dit geen problemen oplevert. Ik kies optie twee en ga de komende dagen eens kijken wat ik weg kan halen! Fijn dat je me op een spoor zet!

Hartelijk dank voor je hulp!

Gerien
vrijdag 29 mei 2020 - 09:17
deHaan

DeHaan

Tuinprins
Mannen met snoeigereedschap zijn niet te vertrouwen!


Ik heb en gebruik snoeigereedschap en ben een man.
vrijdag 29 mei 2020 - 17:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon