menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon verbeteren

Ga naar meest recente reactie

TuintjevanK

TuintjevanK

Dag allen,

Sinds een jaartje hebben we een huis met een tuin en ik wist niet dat het me zoveel rust en plezier zou geven om er in bezig te zijn. We hebben in onze tuin een stuk gras aangelegd (of aan laten leggen beter gezegd) met matten. Eigenlijk is het sinds de winter niet erg mooi meer en ik wil het graag redden en ervoor zorgen dat het weer een knap groen gazonnetje wordt!

Het probleem is dat we veel droge plekken hebben al. De bodem lijkt hard en plat en de sprieten zijn op sommige plekken geel en waar de zon valt groeien ze niet erg. Maaien heeft daar ook weinig zin want er valt niet veel te maaien.

Ik heb al: bekalkt in de herfst, geverticuteerd, bekalkt en bemest in de lente en we geven bij droge perioden zoals nu om de dag water aan t eind van de dag.

Gisteren heb ik eens een bodemtest gedaan en de ph waarde is 7, dus neutraal. Dan zou ik het wat kunnen gaan verzuren? Dat doe je dan door er turf op te strooien geloof ik, maar hoeveel? Of is het misschien te dicht en komt er geen lucht in? Of moet ik weer bemesten? Of is de maaier niet goed (hoe weet je of de messen not zijn en waar kun je zulks laten slijpen)?

Zoveel vragen haha!
Wie heeft er goede tips voor mij? Ben vastberaden om er iets moois van te maken!!

Bedankt alvast!
Groetjes van Kris
donderdag 21 mei 2020 - 12:15
Henk-Willem

Henk-Willem

Laat de illusie van een fris groen gazon (even) los. Met deze droogte valt überhaupt er weinig te beginnen. Als het weer gaat regenen herstelt gras zich meestal goed. Verzuren van de bodem gaat vanzelf.
donderdag 21 mei 2020 - 22:58
Wannus

Wannus

Enkele keren je gras mulchen of afrijden zonder opvangbak ( waar de opvangbak moet geplaatst worden het deksel open laten staan ) dan het meeste harken , zo blijft er veel liggen . Vooral niet te kort maaien met die droogte !! Was het al nodig om jong gras van één jaar reeds te verticuteren ? Niet goed voor de bodem !!
vrijdag 22 mei 2020 - 07:45
TuintjevanK

Tekst aangepast

TuintjevanK

Goedemorgen! Bedankt voor de reacties! Aan de ene kant wil ik het graag met rust laten, aan de andere kant heb ik wel het idee dat het aandacht nodig heeft.

Wat betreft het verticuteren: ik heb eigenlijk een beetje de boekjes gevolgd. Netjes alles gedaan wat ze aanraden maar ik begrijp nu dat dat niet helemaal nodig was geweest. Het idee van beluchten klinkt dan wel weer logisch.

@Wannes - waar is mulchen goed voor? Moet je juist niet alle troep uit je gazn weghalen? Ik zal even kijken of ik fotos kan uploaden.

We hebben de grasmaaier van kennissen gekregen. Het is een oudje en ik wilde de messen vervangen maar die bestaan niet meer voor dit model. Slijpen kan misschien dan? Is het na een poosje wel klaar ermee? Onze maaier is uit 2014 volgens mij. Vind ik wel erg zonde want het is allemaal al duur genoeg maar ik orienteer me op een nieuwe. Is een met een mulchfunctie dan handig?
vrijdag 22 mei 2020 - 09:47
Heike

Heike

Je wordt écht een gelukkiger mens als je afstapt van het idee dat een gazon immer en altijd stralend groen en kort gemaaid moet zijn. Eigenlijk is het ook nog eens kei saai, niet alleen voor jezelf maar ook voor de insecten.
Laat het groeien, écht door groeien, dan krijg je mooie wuivende grashalmen en her en der zul je gekleurde stipjes in je gras ontdekken van klaver, madeliefjes, viooltjes,... Zandbijtjes zullen de weg naar je grasveldje vinden. Het wordt een levendig stukje tuin vol gezoem, een waar genot om naar te kijken en te luisteren.


Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 22 mei 2020 - 18:51
Wannus

Wannus

Voor een groen gazonnetje wordt het steeds moeilijker , de weersomstandigheden beslissen daar over . Maar we kunnen wel een heel klein beetje hulp bieden .
Hoe langer het gras hoe groener , dus niet te kort maaien .
Een grasmaaier die kan mulchen is wel aan te raden . Maar ik maai het om de twee beurten eens zonder opvangbak . Het meeste wegharken en zo blijft er ook wat liggen ( het geen blijft liggen verteerd en goed voor de bodem )
Regelmatig goede compost over zeven is ook een aanrader . Ik werp dan ook om de twee maanden gedroogde koemest korrels , die ik dan bij droogte wel een paar dagen begiet . Bekalken is beter in het najaar heb ik altijd gehoord omdat de bodem tijdens de winters meest verzuurd , maar door de droogte wordt het als maar moeilijker . En tenslotte Verticuteren maakt het bodemleven kapot !!
vrijdag 22 mei 2020 - 18:54
TuintjevanK

Tekst aangepast

TuintjevanK

Wat fijn dat jullie meedenken!
Ik wil het ook zeker niet kort maaien maar wil eigenlijk een oorzaak weten voor de gekke plekken in t gazon zodat ik daar iets mee kan. Als mulchen of compost strooien of bemesten helpt dan doe ik dat graag! En lang laten groeien ben ik helemaal voor (ik moest glimlachen van je lieve plaatje dat je schetst, Heike) als ik het maar een beetje redden kan want ondanks m’n inspanningen (lees eerste post) zitten er veel kale plekken bij. Ik stuur wat foto’s mee!

Wannes, Wanneer zou je compost strooien en waarom? Mulchen lijkt me goed maar ik lees dan ook dat het kan vervilten?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 23 mei 2020 - 12:07
TuintjevanK

TuintjevanK

En nog eentje

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 23 mei 2020 - 12:09
TuintjevanK

TuintjevanK

De laatste foto is zoals de goede delen zijn.

Wateren doe ik in droge weken 2x pw trouwens. In de avond.



zaterdag 23 mei 2020 - 12:13
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Niks fout met je gras toch, moet je maar eens rondkijken als je gaat fietsen. Dit van mij ziet er minder frisjes uit hoor maar kan ik best mee leven zoals Heike schrijft is het anders maar saai ik geef wel toe dat ik het nogal graag kort heb maar sluit niet uit dat ik in de toekomst misschien wel meer naar de filosofie van Heike kan toegroeien. Eigenlijk werk ik tijdens mijn vrije tijd heel graag in de tuin en dat heeft er ook wel iets mee te maken, als je alles maar laat groeien heb je er geen of weinig werk aan en dan ben ik meteen mijn favoriete hobby meteen ook kwijt.
zaterdag 23 mei 2020 - 12:17
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Gevlekte koe kan ook mooi zijn toch?
Ik geef geen water, is veel te kostbaar geworden en dan nog.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 23 mei 2020 - 12:30
Wannus

Wannus

Compost is een bodemverbeteraar . je kan dit nu toepassen .Ik werp dit in Maart en dan nogmaals in juli . Nog beter is eerst je gazon beluchten ,dit kan met een riek , prikrol enz... Je kan ook zelf iets knutselen met een plankje waar je enkele grote nagels inslaat en ermee over je gazon loopt . Dan kun je de compost over je gazon zeven . Als je het zeer fijn kunt zeven lukt het ook met een strooiwagen met grote openingen . Maar de droogte die we opnieuw beleven maakt het bijna onmogelijk om te beluchten . Misschien de avond ervoor goed begieten , dat helpt wel .
Een viltlaag kun je bekomen door te veel maaisel die blijft liggen en niet snel genoeg verteerd . Dus daarom dat ik dat niet elke week doe . Je gazon mag dan ook niet te lang zijn om te mulchen .
Maar we moeten regen hebben en meer dan een beetje , want de bodems alhier zijn aan het veranderen in beton !!
zaterdag 23 mei 2020 - 17:45
Esem

Esem

Ik kan je een zeer goede tip meegeven,waar ik al menig mee geholpen heb.
Strooi nu nog een flinke gift compost,zoveel dat je nog nauwelijks gazon ziet.
Herhaal dit in het najaar,rond september/oktober.
Nu op het ogenblik zou ik wachten teo het weer aan het regenen gaat,want sproeien is uit en boze;
Sux6 gegarendeerd
Gr Esem
Ps; gebruik daarvoor een zelf gemaakte zeef met mazen van 5 op 5 mm.
Zeef zo de compost over je gazon uit.
zaterdag 23 mei 2020 - 23:16
Heike

Heike

Wat fijn om te lezen dat 'mijn filosofie' mensen prikkelt. Ik begrijp dat je verwacht dat er in de iets meer verwilderde tuin minder werk zou zijn, maar dat is niet zo. Er is altijd wel iets te doen. Je blijft er eigenlijk in bezig. Een paar kale plekken? Die horen erbij! Daar zal je ook insecten mee aantrekken. Hier zie ik overal kleine gaatjes op de kale plekken, de zandbijtjes zweven over hun holletjes. Door anders met je gazon om te gaan, laat je veel meer diversiteit toe in je tuin. Dat is zo een verrijking en niet enkel voor jezelf... De aarde heeft dat nodig.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 24 mei 2020 - 09:15
TuintjevanK

TuintjevanK

Het overgeven aan wat kale plekken heeft me erg geholpen! Fijn zo een plek om even mijn vraag te kunnen stellen! Heb het sindsdien maar 1x gemaaid want het blijft op sommige plekken nauwelijks groeien en ik wilde ook eens zien hoe het zou zijn

Nu zag ik net wat paddestoelen, gek toch! Zal komen door de natte dagen maar kan het ook zijn dat het gazon te ‘dicht’ zit?

@Esem, ik ga jouw tip zeker ook nog opvolgen! Kan dat nu ook nog? Compost erover?
vrijdag 10 juli 2020 - 16:22
Heike

Heike

Wat is dat fijn om te lezen... dat je kan berusten in de kale plekken. Minder maaien geeft écht een goed gevoel hé?!!
Ook hier staan er al paddenstoeltjes in het gras, verrassend, maar geen slecht teken lijkt me.
Gisteren zag ik een bruin blauwtje in de tuin, jawel, in het gras...

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 11 juli 2020 - 17:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon