menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras op zandgrond

Ga naar meest recente reactie

Heike

Heike

Komt de titel van dit topic u bekend voor? Dat kan... er is immers nog een ander topic 'Aanleggen gazon op zandgrond'. Het gaat al jaren mee, en af en toe lees ik eens bij hoe het gaat met het gazon op de zandgrond.
Ook reageer ik nu en dan, maar de starheid waarmee mensen dit negeren, blijft me zo verbazen dat ik besloten heb zélf een topic te starten.
Al enige tijd beweegt er iets onder de mensen... vastgeroeste denkpatronen worden doorbroken, er mag méér groeien dan gras, stilletjes aan toch. De natuur moet meer bewegingsvrijheid krijgen, minder verharding, meer groen, maar géén steriel groen, honderdduizend tinten groen. Ik ben voor leven in de brouwerij en laat mijn grasveld lekker groeien!
Jij ook? Laat het zien, post een foto, stoef met je kleurenpalet in het gras!
Dit is mijn gras op zandgrond...


Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 4 mei 2020 - 12:59
pplakke

Pplakke

Mijn gras is beiden, maai ik het wekelijks dan is er weinig bloem. Maar tijdens droge zomers laat ik het groeien, omdat het dan beter groen blijft. En dan verandert het in bloemenweide. Hoe dan ook nu onkruidverdelgers verboden zijn voor particulieren. Zullen alle gazons meer zo gaan worden.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 4 mei 2020 - 14:13
wimdewaal16

Wimdewaal16

Mijn siergazon op zandgrond lijdt onder de hete zomers. Ondanks verticuteren, doorzaaien en inharken van teelaarde dit voorjaar ligt het er slecht bij: geen dichte grasmat en veel kale plekken. Ik wil opnieuw doorzaaien en een laag fijne compost opbrengen. Als dat een goed idee is heb ik nog de volgende vragen:
1. Moet het gazon eerst losgeharkt worden?
2. Welke soort graszaad gebruiken?
3. Hoe dik moet de compostlaag zijn? (om het aantal kuubs te berekenen).
4. Moet fijne compost bij opbrengen nog gezeefd worden?
5. Moet de ingeharkte compost aangerold worden?
maandag 4 mei 2020 - 15:01
Heike

Heike

Dag Wim
Je kan hier in de webshop graszaad voor droge grond kopen blijkbaar. Is misschien eens de moeite waard om te proberen. Persoonlijk zou ik het gewoon een beetje los harken en inzaaien. Werkt dat toch niet, laat dan groeien wat komt 'aanwaaien', zo doe ik het. Niets is leuker dan bloemetjes her en der in het gazon zien opkomen...

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 4 mei 2020 - 17:19
Henk-Willem

Henk-Willem

Ziet er prachtig uit Heike! Even geen foto voorhanden maar ik maai mijn "gazon" of beter gras (op klei) nog maar eens in de 6 weken. Staat tussentijds hoog en eerst vol met speenkruid en bloembollen, en nu meer klaver, paardenbloemen, madeliefjes, pinksterbloemen en zelfs bloeiend fluitenkruid. Ik zaai tegenwoordig de nog resterende kale plekken in met een mengsel van graszaad en (micro)klaver, het heel jaar door groen! Er komt denk ik nog wel eens een tijd dat dit meer algemeen geaccepteerd zal gaan worden.
maandag 4 mei 2020 - 23:12
Heike

Heike

Oh Henk-Willem, hopelijk volgt er nog een foto want wat klinkt dat mooi! Al die bloemen in het gras en klaver, ik ben daar zot van, er zijn ook zoveel verschillende soorten klaver, een plezier om tussen het gras te laten groeien. Hier steken overal kleine, lieflijke bloemetjes van wilde geraniums de kop op...

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 5 mei 2020 - 01:11
Henk-Willem

Henk-Willem

Stukje gazon..

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 6 mei 2020 - 14:25
Heike

Heike

Mooi, Henk-Willem... heel wat anders dan al die dorre, troosteloze gazonnetjes die hier regelmatig de revue passeren.
zaterdag 9 mei 2020 - 00:26
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank je Heike. Het scheelt een hoop werk én stress als je een beetje meer met de natuur mee-tuiniert en de onnatuurlijke strijd naar perfecte cultuur - die je natuurlijk vroeg of laat altijd gaat verliezen - opgeeft.
zondag 10 mei 2020 - 00:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon