menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond verbeteren en onkruid

Chrisvn

Chrisvn

Beste tuinliefhebbers,

De grond in de voortuin probeer ik te verbeteren. Hier heeft lang grind in gezeten. De vorige bewoners waren gek op grind. Wij niet. Dit heb ik er 2 jaar terug allemaal uitgezeefd. (leuk karwei trouwens ). Ik heb er een combinatie van normale en zuurminnende heesters staan. Er staat ook een es in van zo'n 25 meter. Je begrijpt dat die een hoop vocht en voedingsstoffen onttrekt. De zuurminnende planten voorzie ik van een laag turfstrooisel rond de wortels en dcm mestkorrels voor hortensias e.d.

Nu heb ik 2 vragen. Vorig jaar heb ik bij de milieustraat 10 vuilniszakken compost gehaald en door de voortuin gezet. Alleen heb nog nooit zoveel onkruid gehad. Kan dit een direct gevolg zijn van slechte compost?

Zo ja, zat ik te kijken naar een alternatief om de bodem te verbeteren. Is Dcm kippen koe paardenmest een goed product? M.a.w. kan ik met een aantal jaren consequent bodemverbeterende mestkorrel strooien ook goed de bodem verbeteren? Wat ik jullie ervaring?

Alvast bedankt,
Chris
zondag 3 mei 2020 - 16:02
Tuinprins

Tuinprins

Als compost veel onkruid geeft dan komt dat meestal doordat de temperatuur tijdens het composteren niet hoog genoeg is geweest. Of dat bij de gemeente-compost die jij hebt gebruikt ook het geval is, is zo niet te zeggen. Het kan namelijk zijn dat door het inwerken van de compost onkruidzaden aan de oppervlakte zijn gekomen en die kiemen dan natuurlijk razendsnel.

Om problemen met onkruid te vermijden gebruiken veel hoveniers de laatste jaren compost die gestoomd is zodat de onkruidzaden zeker dood zijn. Nadeel hiervan is dat ook de goede bacteriën in de compost het loodje leggen. Bij gebruik in de tuin (als grondverbeteraar) komen de goede bacteriën natuurlijk wel weer terug maar dat duurt even.

Het product van DCM dat jij noemt ken ik niet. De vraag is natuurlijk hoeveel echte humus dat spul bevat. Persoonlijk denk ik dat je het vochtvasthoudend vermogen van de grond meer verbetert met compost of goed verteerde stalmest dan door het product van DCM (dat overigens een betrouwbaar bedrijf is).

Gegroet, de tuinprins



zondag 3 mei 2020 - 20:10
Chrisvn

Chrisvn

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ja, vond het aantrekkelijk omdat ik DCM hoog heb zitten. Vivimus bijv. wordt ook veel door hoveniers gebruikt. Dus zocht een manier om relatief goedkoop de grond te verbeteren/vruchtbaarder te maken. Ik vind het nogal wat om jaarlijks dure big bags met compost te laten bezorgen.

Ik ga het nog even verder onderzoeken.
zondag 3 mei 2020 - 22:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon