menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Emelten in gazon.

Hendrik De Cock

Hendrik De Cock

Beste, ik stel vast dat ik last heb van emelten op ongeveer 80m² gazon, deze ligt op een schaduwrijke plaats. Ik ben zinnens om begin/half april te vertikuteren en daarna opnieuw in te zaaien. Mijn vraag is de volgende, kunnen deze emelten kwaad voor het nieuw ingezaaide gras, gezien de beste periode voor het bestrijden van deze emelten met aaltjes september/oktober is.
Bij voorbaat, bedank voor de respons.
donderdag 19 maart 2020 - 16:56
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Emelten vind je alleen op gazons die weinig of niet gebruikt worden.
Heb je (klein)kinderen die je daar regelmatig kan laten ravotten?
Zo niet, heb je al overwogen om dat stuk tuin milieuvriendelijker en minder arbeidsintensief te maken?
https://www.velt.nu/vraag-antwoord/siertuinvragen/wat-doe-je-tegen-emelten-en-engerlingen-het-gazon

Over de zin en onzin van verticuteren is al veel geschreven. (Zoek zelf maar op.) Misschien kan je ook daar heel wat geld en tijd besparen door te mulchmaaien en een paar keer per jaar compost uit te strooien i.p.v. te verticuteren.

Wat bedoel je met 'een schaduwrijke plaats'? Hoeveel zonlicht (uren/dag) krijg je daar nog?
Wat voor gazongrassen groeien daar? De meeste gazongrassen groeien het best in zonnige plaatsen.
Er zijn ook grassen die het in 'schaduw' doen. Als je hier op de webshop zoekt op 'schaduwgazon' vind je meteen zadenpakketten van verschillende merken.
donderdag 19 maart 2020 - 23:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon