menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde haag aanplanten

Ga naar meest recente reactie

Joerai

Joerai

Dag allemaal,

Komende maanden wil ik de rand van mijn weiland aanplanten met een wilde haag. Maar ook na een tijd googelen zit ik nog met wat vragen.

De situatie is als volgt:
Ik zou graag op termijn een dichte, hoge (ca4-6m) en onderhoudsvriendelijke (of vrije?) haag hebben, die in ieder geval in de zomer het zicht van de aanliggende weg volledig weg neemt. Er is voldoende ruimte om een haag breder uit te laten groeien, het hoeft dus geen strakke haag te zijn! Variatie in kleur en  vorm hoogte lijkt me mooi

Wat zouden jullie hiervoor adviseren? 

Aan wat voor breedte moet ik denken bij een dergelijke haag? 

Welke soorten worden voldoende hoog en dicht en geven een mooie gevarieerde haag?

Hoeveel planten heb ik per meter nodig en in welk verband plant ik deze het beste en hoe ver van de sloot moet ik dan blijven?


Alvast hartelijk dank voor het mee denken!


dinsdag 4 februari 2020 - 09:26
LT
dinsdag 4 februari 2020 - 10:03
Joerai

Joerai

Dank voor je reactie. Vooral de laatste link geeft me wat meer helderheid. Wat me opvalt is dat het aantal planten per m zo verschilt. De ene site noemt 5-7 per meter, de ander heeft het over 1-2 per vierkante meter.

Is het verstandig om de planten in een dubbele rij aan te planten? En groepeer ik ze dan per soort of kan ik ze allemaal door elkaar gebruiken?
dinsdag 4 februari 2020 - 10:17
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Vroeger was een dubbele haag handig op het recreatieoord. Eentje werd laag gesnoeid en drie/4 jaar later de andere rand. Bleef er altijd genoeg groen staan. Het hangt van de ruimte af wat je wilt.
dinsdag 4 februari 2020 - 10:49
satomi
dinsdag 4 februari 2020 - 12:23
LT

LT

Wat een mooie link, Satomi
dinsdag 4 februari 2020 - 12:27
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ga ik nog eens lezen. Interessant Satomi.
dinsdag 4 februari 2020 - 12:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon