menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Platen in 35cm grond

Ga naar meest recente reactie

gvdgoten

Gvdgoten

ik heb een klein stadstuintje waar ik (boven de septische put etc) toch iets van planten wil zetten. hier kan echter slechts een 35 cm grond op. ik weet dat ik heel beperkt ben met welke planten ik hierop zal kunnen plaatsen, maar onder het motto van beter iets dan niets wil ik hier toch iets doen. vraag is nu: welke grond moet ik hiervoor gebruiken? ik vind voornamelijk wat ik niet moet doen
-potgrond niet want verteert
-tuinaarde niet want niet geschikt om rechtstreeks planten in te plaatsen (moet je vermengen met de aarde die er al is lees ik overal, maar er is dus geen aarde...)

wat is de minst slechte optie?

bijkomend: als jullie ideeën hebben voor planten die het in slechts 35cm goed doen hoor ik het graag
maandag 20 januari 2020 - 14:48
Roeli

Roeli

Hoeft die septische put nooit geleegd te worden ?
Waarom graaf je geen planten in grote potten een stukje in ?
maandag 20 januari 2020 - 16:03
LT

LT

Gewoon beschouwen als een grote bloempot...Opvullen met potgrond, evt mengen met tuinaarde....Zomerbloemen zaaien. Is ook nog goed voor de bijtjes. Wel regelmatig water geven.
maandag 20 januari 2020 - 16:32
gvdgoten

Gvdgoten

het deksel van de put blijft uiteraard boven de grond, dat is opgehoogd. de rest van de put mag gelukkig bedekt worden. die potten is miss idd een optie ja, maar is er ook een optie zonder?
maandag 20 januari 2020 - 16:34
gvdgoten

Gvdgoten

zou ik er dan ook hydrokorrels onder leggen? als ik het moet bekijken als bloempot?

1/2 bemeste tuinaarde, 1/2 potgrond?
dinsdag 21 januari 2020 - 11:28
LT

LT

Afwatering heb je genoeg langs de put af. Korrels niet nodig. Indien je de grond daar zelfs wat hoger doet, kun je er ook "rotsplanten" op doen. Om hoeveel vierkante meter gaat het hier? Ligt er een gazon langs? Ligt ie langs het "scheid" met de buren? Zo ja, dan zijn lage borderplanten ook een optie...
dinsdag 21 januari 2020 - 11:55
gvdgoten

Gvdgoten

dat stuk met de put is 4m². gelukkig niet te groot dus.verder is er nog een ander stuk van een 10m² waar dit probleem zich niet stelt (oud terras, uitgebroken). rotsplanten is idd een goed idee!
geen gazon, wel langs de scheid met de buren
dinsdag 21 januari 2020 - 13:13
leerling

Leerling

Waarom ga je uit van 35 cm hoogte?
Ik begrijp dat je het deksel van de septische put wil vrij houden, maar wat let je om voor de rest van de oppervlakte hoger te gaan?

Ik bezocht ooit een stadstuin in Mechelen. De tuin lag boven gewelven en had ook geen diepte. De tuinierster had er pracht van een tuin van gemaakt door een pad te maken tussen verhoogde bakken. Er groeide en bloeide van alles, ook kleine boompjes en muurbeplanting. Een van die bakken was zelfs een vijvertje waar vanzelf amfibieën in waren gekomen.

Potgrond heeft het voordeel dat je het kan aanpassen aan het type planten dat je er wil zetten. En als het al verteert, kan je gewoon bijvullen.
zondag 26 januari 2020 - 15:16
jdcoster

Jdcoster

Hier kweken we veel soorten groenten op een dak in bakken van slechts 25 cm diepte. De bakken werden gevuld met de helft tuinaarde en de helft GFT-compost. Ieder jaar moet er wel weer een laagje compost toegevoegd worden omdat de compost verder verteert en er ook wel wat grond afgevoerd wordt met de wortelkluiten van selder en kolen bvb.
maandag 27 januari 2020 - 09:08
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Een foto: https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/132411/jdcoster/2366/daktuinen/#!foto66084
maandag 27 januari 2020 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon