menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Lage grondbedekker gezocht

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Ik ben op zoek naar lage(re) grondbedekkers die, tussen de straat en de nieuwe hagen, ongewenste planten helpen onderdrukken.

Echt droge zandgrond, eerder zurig, zonnige plaats. (Kan worden verrijkt met compost en bentoniet.)

Een plus voor eetbare planten, of voor planten die zo lang/veel mogelijk aantrekkelijk zijn voor bestuivers en/of vogels.

Momenteel denk ik aan Fragaria vesca (bosaarbei) en Cotoneaster procumbens, maar misschien hebben jullie andere tips?
zondag 12 januari 2020 - 14:56
LT

LT

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/683/fragaria-vesca
Volgens deze link is de bosaardbei kalkminnend
zondag 12 januari 2020 - 15:53
LT

LT

Kijk eens bij de Liriope. Veel keus in soorten en cultivars
zondag 12 januari 2020 - 15:57
Tuinprins

Tuinprins

Liriope krijgt geel blad als het te veel zon krijgt, is eerder een plant voor de halfschaduw.

Bij de laagblijvende tuingeraniums kun je wel wat vinden dat op zijn plek past al geven die geen vruchten en blijven in het najaar ook niet lang groen. Je kunt niet alles hebben!


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 januari 2020 - 07:30
Eryngium

Eryngium

Stachys byzantina
dinsdag 14 januari 2020 - 12:36
Polplastron

Polplastron

Geranium macrorrhizum en zijn cultivars zijn semi-groenblijvend en onderdrukken door hun dichte begroeiing vrij goed het onkruid.
Denk gerust ook eens aan de varen Polypodium vulgare (en eventuele, eerder zeldzame, cultivars of aanverwante soorten). Deze varen kan perfect wat zon verdragen en verdraagt ook droge grond.
Beide planten geven geen vruchten, maar de Geranium is door zijn bloemen wel interessant voor insecten en de Polypodium heeft als meerwaarde dat hij zo dicht groen blijft dat hij een goede schuilplaats biedt aan heel wat klein grut.
dinsdag 14 januari 2020 - 20:35
leerling

Leerling

Bedankt voor de ideeën en de tips.

De meningen over Fragaria vesca schijnen uiteen te lopen. Volgens https://www.rhs.org.uk/plants/7280/Fragaria-vesca-(F)/Details trekt de plant zich weinig aan van de zuurtegraad, en hier doet die het op een paar zonnige plaatsen alvast prima.
Ik las ergens dat gewone aardbeien een zoetere smaak krijgen wanneer je ze wat kalk geeft. Misschien doen Fragaria het gewoon beter op kalkrijkere grond?

Liriope muscari vind ik wel mooi, maar is hier, tot nog toe, eerder een beperkt succes. In volle zon lukt het niet: zoals Tuinprins schreef, krijgt die hier dan gele bladeren. Ik heb ze vorige lente verplaatst naar halfschaduw en daar doen ze het al wat beter. (Nog niet ideaal, maar de droogte heeft ook zijn tol geëist, dus is het nog even afwachten.)

Stachys byzantina vind ik ook leuk, al helemaal omdat wolbijen er zo dol op zijn, maar die is hier helaas geen vaste waarde. Het ene jaar doet hij het vrij goed, het volgende jaar lijkt die zo goed als verdwenen, het jaar daarna duikt die toch weer ergens elders op.
Het lijkt me hier eerder een wandelaar dan een betrouwbare bodembedekker.

Geranium macrorrhizum (hier groeien ondertussen al Geranium 'Rozanne' en Geranium 'Johnson's Blue') doen het hier inderdaad vrij goed als bodembedekker, maar ze lijken me wat hoog voor jonge haagjes van momenteel nauwelijks 60cm (een van de hagen is een haagbeuk die we kochten via de haagplantaktie van de gemeente).

'Klein grut' ligt me nauw aan het hart. Ik denk dat ik die Polypodium vulgare ga proberen, maar dan op een iets schaduwrijker plaatsje. De voorkant van die hagen vangt echt wel volle zon.

Wintergroen is zeker geen vereiste. Ik vind wieden niet erg, ook niet tussen bodembedekkers, maar kan wel wat hulp gebruiken van gewenste planten.

Zelf ook nog wat aan het zoeken geweest.
Rubus tricolor 'Betty Ashburner' (een braambes) en Vaccinium vitis-idaea subsp. minus (een rode bosbes) lijken me ook geschikt.
Heeft iemand daar ervaring mee?
De Rubus is hier te koop in de webshop. Weet iemand waar ik de Vaccinium vitis-idaea subsp. minus kan vinden?

Op sommige plaatsen in de tuin gebruik ik wilde, inheemse planten als al dan niet tijdelijke bodembedekkers. "Tijdelijke", omdat ze niet allemaal het hele jaar rond bovengronds leven. Het gaat o.a. om Lamium album (witte dove netel), Lamium purpureum (paarse dove netel), Chelidonium majus (stinkende gouwe), Silene dioica (dagkoekoeksbloem), Glechoma hederacea (hondsdraf), Portulaca oleracea (postelein), Ajuga reptans (zennegroen)...
Ik ben nog volop aan het uitproberen, maar hardnekkige onkruiden als Elytriga repens (kweekgras) en beperkte/onregelmatige beschikbare tijd om op tijd in te grijpen helpen niet echt.
Is het doenbaar om zo'n bodembedekkers te combineren, zodat er een flink deel van het jaar wat in bloei staat? Of gaan die planten elkaar gewoon wegconcureren?
maandag 20 januari 2020 - 01:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon