menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Help! Eksters vreten m’n grasmat kapot!

Ga naar meest recente reactie

Frank W

Frank W

In november de mat erin gelegd en hij bijna totaal vernield door eksters. Ze prikken de matten los om zo larven te kunnen pakken hèb ik me laten vertellen. Nep kraai erin, hielp niet. Glinster papier helaas ook niet. Elke dag als ik thuis komt van t werk is meer aangevroten. Heeft iemand nog een tip? Of moet ik deze grasmat maar als verloren beschouwen...

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 11 januari 2020 - 10:24
LT

LT

Ik vraag me af hoe die larven IN deze matten is gekomen.....Ga maar met de leverancier praten...
zaterdag 11 januari 2020 - 14:48
Roeli

Roeli

Bij mij zijn het merels die het mos in het gras volledig omkeren om bij de lekkere hapjes te komen. Zeg nu niet, wat moet je met mos in het gazon, ik ben er blij mee. Wordt gebruikt in bloemstukjes. En daarbij, mos is ook mooi groen, hoor.
zaterdag 11 januari 2020 - 18:36
Tuinprins

Tuinprins

De eksters (of kauwen en kraaien) zijn op zoek naar emelten in de graszoden. Vermoedelijk zitten deze er ook in omdat de eksters blijven terugkomen. Dit is niet te voorkomen tenzij je 24 uur per dag met een dubbelloops jachtgeweer in je tuin gaat zitten. Reclameren bij de leverancier van de graszoden zal m.i. weinig uithalen. Waarschijnlijk zal men zeggen dat de larven niet in de graszoden zitten maar in de grond eronder.

Om te kijken of er inderdaad emelten (larve van de langpootmug) in het gazon zitten: doe een emmer driekwart vol met water en doe daar een aantal lepels zout bij. Snijd uit je gazon een stuk van 20 bij 20 cm en doe dit in de emmer met zout water. Na een uur controleren of er larven uit de graszode zijn gekomen.

Emelten kunnen worden bestreden met parasitaire aaltjes maar daarvoor moet de bodemtemperatuur boven de 10 graden liggen. Verder zijn aaltjes aan de prijzige kant. Chemische bestrijding kan ook maar bevatten doorgaans stevige toxische middelen en ook aan de prijzige kant.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 11 januari 2020 - 18:56
leerling

Leerling

Eens met de vorige reacties: hoogst waarschijnlijk emelt. Je kan de eksters proberen te verjagen, maar dan gaan die emelten het daarna wel naar de haaien doen.
zondag 12 januari 2020 - 14:54
Frank W

Frank W

Dank voor jullie reacties... ik weet nog niet precies wat ik nu t beste kan doen. Misschien hopen op vorst aan de grond.. deze ekster zijn vooralsnog voor niks bang. Balen. Was een dure grasmat
zondag 12 januari 2020 - 15:28
juffie64

Juffie64

Hoi Frank,
eksters en andere kraaiachtigen kun je wegjagen met een (groen) laserlampje.
Ze ervaren de lichtbundel als een object en vliegen daardoor instinctief weg. Op den duur is het voldoende om even voor het raam te gaan staan, zodra ze je zien vertrekken ze direct. Crowbegone biedt een mp3 met roofvogelgeluiden aan, daar houden ze ook niet van. Kun je automatisch afspelen als je niet thuis bent. Emelten kun je inderdaad goed met aaltjes bestrijden, nog even wachten tot het warm genoeg is.
succes!
maandag 20 januari 2020 - 14:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon