menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Olivijn als CO2 vanger. 5kilo bindt 6.25 CO2

Ga naar meest recente reactie

Joukje Smeding

Joukje Smeding

De bezorging was laat, maar het is hier een hype. Je kunt de groene tegels er schoon mee maken. Toevoegen aan kalkminnende planten enz. enz. Het is een natuurprodukt. Grijs groenig zand. Maar ook in stenen hebben ze al proefpaden aangelegd. Olivijn heet het en kijk maar eens op you tube.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 5 december 2019 - 12:29
Joukje Smeding

Joukje Smeding

LT. bedankt voor de extra informatie.
donderdag 5 december 2019 - 17:33
c j de k

C j de k

Heel goed bezig Joukje
vrijdag 6 december 2019 - 20:01
Dany

Dany

Weet iemand of dat het ook al te koop is in België?
vrijdag 6 december 2019 - 22:20
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Bol.com verkocht het maar de levering ging mis omdat er veel vraag was. Ze leveren volgens mij ook in België. Ze geven bericht als het weer leverbaar is.
zaterdag 7 december 2019 - 00:16
Dany

Dany

Bol.com verkocht het maar de levering ging mis omdat er veel vraag was. Ze leveren volgens mij ook in België. Ze geven bericht als het weer leverbaar is.

Ik dacht eerder aan tuincentra waar je het gewoon koopt en meeneemt.
zaterdag 7 december 2019 - 10:41
leerling

Leerling

Toch even nadenken voor je olivijn uitstrooit in je tuin. Er zijn ook nadelen aan verbonden. Zie o.a. https://debilt.sp.nl/nieuws/2016/10/olivijn-strooien-wondermiddel-of-fantasie

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/22/ccs-ccu-deel-2-bodem-en-zee-enhanced-weathering/ schrijft ook nog dat het nikkel afzet, wat voor gebruik op land een probleem kan zijn.
zaterdag 7 december 2019 - 12:17
c j de k

C j de k

Het zou zo maar kunnen dat we het verhaal van de SP ook met een flinke korrel groen zand moeten nemen . Waarschijnlijk licht de waarheid zoals zo vaak ergens in het midden .
zaterdag 7 december 2019 - 12:57
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Hallo Leerling. Er is overal wel een negatieve benadering te vinden. Maar ik schrob er mijn tegels mooi schoon mee.i.p.v. andere materialen. En kalk strooien doe ik nu minder. Trouwens kalk komt ook ergens weg en krijg je keurig aangeleverd in korrels. Ik zou zeggen succes met het opzoeken van die nadelen. Ik vind de voordelen best interessant. Net zoals lavameel.
zaterdag 7 december 2019 - 13:09
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Je kunt ook nog kijken bij olivijn en tv uitzending en dan even scrollen. Zowel op radio als op tv. 31 okt 2019 was deze uitzending. Het lukt mij niet om een link te maken.
zaterdag 7 december 2019 - 19:30
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De uitzending waar Joukje naar verwijst vind je op https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-31-10-2019/
Even wachten tot de reclame voorbij is, dan verschuiven naar 21:00. De reportage duurt 5 minuten.

Nu misschien toch ook even de kritische noten lezen in de links hierboven?
zaterdag 7 december 2019 - 20:36
LT

LT

Mooie link.
zaterdag 7 december 2019 - 23:30
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Leerling. Die kritische noot heb ik gelezen voordat ik olivijnzand heb aangeschaft. Nog even de negatieven onder de loep. Er zit chrysotiel in olivijn gesteente. Dat is witte asbest. De minst erge. Het hangt ervan af waar olivijn gewonnen wordt. Ook nikkel is genoemd. Dit komt ook voor in mestprodukten die we gebruiken op het land. Mijn voorkeur is dat er magnesium en kalk in olivijn omgezet wordt. Zit hier op veengrond. En andere mineralen doen ook hun werk in mijn compostbak. Dit strooi ik normaal ook maar nu in de vorm van olivijn. In de compost en op de groene tegels . Een mooi alternatief. Twee emmertjes totaal 10 kilo is ruim voldoende. Er worden in Nederland overal proeven mee gedaan. En de laatste bevindingen zijn van 2019 . Gezien het asbest besluit in Europa denk ik dat witte asbest niet overdreven veel in olivijn zit. Er is al eens een rechtzaak over geweest en dat heeft tot nu toe niet voldoende uitgewezen om het niet te exporteren. In basalt zit het ook. En wie weet in welke gesteente nog meer.
zondag 8 december 2019 - 12:01
LT
zondag 8 december 2019 - 12:52
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Jouke
Die witte, 'minst erge' asbest is wat gebruikt werd als brandremmer in gebouwen. Die wordt nu massaal verwijderd. Ik zie werkmannen rondlopen in witte pakken en speciale stofmaskers, gebouwen die in onderdruk worden gezet, afval dat met de nodige omzichtheid wordt afgevoerd.
Met asbest neem ik geen gemakkelijk te vermijden risico's.

Je vindt het niet erg dat er in olivijn nikkel zit, omdat dat ook in mestprodukten die we gebruiken op het land zou zitten.
Vreemde redenering. Op het land wordt ook glyfosaat uitgestrooid en weet ik veel wat nog meer chemische stoffen die voor milieu- en gezondheidsproblemen zorgen. Allemaal spul dat ik niet in mijn tuin wil.
We hebben een heel kleine hoeveelheid nikkel nodig, maar het wordt al gauw te veel. Voor het effect van nikkel op je gezondheid en op het milieu, zie o.a. https://www.lenntech.nl/periodiek/elementen/ni.htm
Opnieuw, ik neem liever geen nodeloze risico's.

Uit het eerste artikel waar ik naar verwees, begrijp ik dat greenSand, de enige importeur van olivijnzand in Nederland, het olivijn uit Groenland haalt. De winning ervan wordt omschreven als een kaalslag.
Ik weet niet of je ooit de kans hebt gehad/genomen om arctische gebieden te bezoeken of er documentaires hebt over bekeken. Schade aan de natuur daar herstelt zich niet zo snel als hier, omdat het groeiseizoen er zo heel veel korter is. Een gids gaf me ooit een gepolijst schijfje van een boomstam van een 2,5cm doorsnede. Het schijfje was schuin afgesneden om de jaarringen beter te kunnen tellen. Die 2,5cm waren gegroeid in zowat 50 jaar.
Groenland heeft al ontzettend te lijden onder de klimaatverandering, terwijl het er zelf nauwelijks toe bijdraagt. Ik vind het heel pijnlijk dat we dat gebied nog meer schade gaan berokkenen in een poging de CO2-uitstoot van de rest van de wereld minimaal te compenseren, terwijl de wetenschap al decennia waarschuwt dat het aan het mislopen is en oplossingen aanreikt die politici weigeren te implementeren omdat er geen draagvlak voor zou zijn.
Wat mij betreft, wordt het helemaal cru als je zo'n gebied laat vernietigen, omdat je het een gemakkelijke manier vind om je tegels schoon te schrobben.

Sorry, maar ik begrijp je reactie niet. (En wil heel erg op de bal en niet op de persoon spelen.)
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, wil ik gewoon begrijpen wat gezegd én wat verzwegen wordt.
Ik reageer in de eerste plaats om ervoor te zorgen dat mensen niet alleen de 'hype' te horen krijgen.
maandag 9 december 2019 - 00:57
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Leerling. Mooi onderwerp. Sterkte om dit te betrijden. En ik denk dat greensand olivijnzand uit Spanje komt. Maar er zijn heel veel gebieden op de wereld . Hoe kom je erbij om glyfosaat te noemen. Het gaat mij om priveprivégebruik van het nieuwe produkt olivijnzand. Ben dit al jaren aan het volgen. In groei en bloei enz enz. Bij de nieuwe aanleg metrolijn. En prima dat je hier tegen bent. Ik heb de nadelen nog even extra benoemd. Maar zag dus ook voordelen. Weet je nog kalk en magesium en Co2 opvang.

De praktijk. Nikkel komt voor in chocolade, noten, dropjes, volkorenproducten enz enz. Laat ik ook niet staan. Ben misschien eigenwijs maar ik mag wel graag vergelijken. Zo ook de kalkwinning of olivijnwinning.
maandag 9 december 2019 - 14:18
c j de k

C j de k

@ Leerling
Ondanks dat je zegt op de bal te spelen vind ik dat je nu wel erg ver gaat om er dingen bij te halen die hier niks mee te maken hebben . Ik ga ze hier niet allemaal herhalen maar op een paar punten wil ik toch nog even wat gezegd hebben .
Je bent bang voor schade aan de natuur en de lange tijd die nodig is voor herstel . Olivijn wordt afgegraven zoals men hier zand en grind af of opgraaft of op welke manier ook . Het is een product dat op veel plaatsen op aarde voorkomt en niet alleen op groenland .
En dan nog even over asbest , ik heb in het begin van mijn werkzame leven meermaals asbest staan zagen zonder afzuiging of zelfs maar een mondkapje en heb er nog geen nadelige gevolgen van ondervonden . Ik ga niet beweren dat het gezond was natuurlijk maar wat ik hiermee wil zeggen is dat het hele asbest verhaal momenteel sterk overdreven wordt .
Die mannen met witte pakken en zeker hun baas lachen zich rot . Gelukkig dringt het ook bij overheden steeds meer door dat men in deze niet goed (lees overdreven) bezig is .
maandag 9 december 2019 - 16:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon