menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Prairieborder

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Na een zoveelste tekensessie voor het aanleggen van onze tuin, is mijn idee nu om doorheen de tuin met borders te werken vol prairieplanten. Borders van verschillende groottes en vormen. Het is hier vrij vochtige (zand)leem grond met bijna de volledige dag zonlicht. Doenbaar of niet? Mensen die ervaring hebben met dergelijke tuinplannen? Tips, voorbeelden van eigen werk,... ?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
vrijdag 8 november 2019 - 08:09
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Wat bedoel je met een 'prarieborder'?
Prairies zijn grasvlaktes op droge grond.
Je schrijft dat je vrij vochtige zandleemgrond hebt.
Mij lijkt het eenvoudiger om planten te kiezen die bij je type grond horen.
vrijdag 8 november 2019 - 09:48
Roeliee

Roeliee

Dit is wat ik op oog heb: https://prairietuin.be/ Ik had graag gehoord of er mensen zijn die hier al ervaring mee hebben. Een boek hier over heb ik al, maar ervaringen van jullie zijn altijd een meerwaarde!

Groetjes
Roeliee
vrijdag 8 november 2019 - 19:47
Tuinprins

Tuinprins

De prairietuin komt m.i. alleen tot zijn recht als je redelijk grote groepen van planten kunt maken. In een kleine tuin kun je doorgaans geen grote groepen van planten maken en komt de sfeer van een prairietuin à la Piet Oudolf niet over.

Sommige planten werken niet in een echte prairietuin ondanks het feit dat zo'n plant in het beplantingsplan wordt opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan Echinacea, Monarda en diverse Aster soorten. Deze soorten kunnen slecht tegen concurrentie van andere planten en zijn na een paar jaar verdwenen.

Aantrekkelijkheid van de prairietuin in de winter wordt vooral bepaald door het wintersilhouet van de grassen. In NL met zijn soms natte en winderige winters blijven lang niet alle grassen in de winter goed overeind staan.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 8 november 2019 - 21:47
c j de k

C j de k

Dat moet naar mijn mening toch mogelijk zijn, het gaat natuurlijk over planten die over het algemeen van een droge stek houden . Wat niet wegneemd dat ze van een wat vochtiger standplaats nu direct last zullen ondervinden en ik neem aan dat er ook aan dat vochtige wel een einde komt na een droge periode , zeker bij een ganse dag zon .
Ga gewoon eerst eens met één border aan de slag .
vrijdag 8 november 2019 - 21:48
Carib

Tekst aangepast

Carib

Prairietuinen bestaan niet per definitie uit droogteminnenden planten. Er bestaan ook vochtige prairies.
De prairietuinen, zoals bekend geworden door Oudolf en de Dutch wave, zijn vooral geschikt voor grote tot zeer grote tuinen. Je kunt er natuurlijk je eigen draai aan geven. Een belangrijk kenmerk van prairietuinen is dat er vaak veel zomer- en herfstbloeiers gebruikt worden. Dat vind ik er zelf erg aantrekkelijk aan, want de tuin komt dan qua bloei pas na juni op gang. De tuin is dan niet in juli al uitgeblust, zoals tuinen met veel voorjaarsbloeiende planten.
vrijdag 8 november 2019 - 22:11
Roeliee

Roeliee

Wat wordt er dan verstaan onder grote tot zeer grote tuinen? En hoe groot maak je zo'n border dan het best dat het concept zo goed mogelijk tot zijn recht komt? Ik speel inderdaad vooral met dit idee met in het achterhoofd dat onze zomers waarschijnlijk droger en droger zullen worden. Ik ben dan ook niet van plan iedere week te besproeien. Ook het feit dat zo'n tuin zijn hoogtepunt in de zomer/nazomer heeft, vind ik wel iets hebben. Dat zijn immers de momenten dat wij het vaakst buiten zitten. Op die manier hebben we ook het meest genot van onze tuin...

Groetjes
Roeliee
zaterdag 9 november 2019 - 12:20
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb die prairietuin ook even bekeken prachtig. Gewoon doen!!

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 9 november 2019 - 15:52
Carib

Carib

Zoals gezegd, je kunt er je eigen draai aan geven, maar het concept prairietuin gaat eigenlijk niet uit van borders, maar gewoon een vlakte planten waar je met paadjes doorheen kunt lopen. De onderhoudsvriendelijkheid ontstaat doordat de planten langdurig een gemeenschap vormen en vaak wordt er een ongeveer 10 cm dikke laag van inerte materie/stenige mulch op de grond gestort.
Er is op internet genoeg info te vinden over de voor- en nadelen daarvan.
Op kleine schaal, dus in gewone tuinen en borders kun je de voor prairietuinen gebruikte planten uiteraard ook gebruiken maar het effect wordt dan wel anders. Overigens zie je ook verschillende varianten, namelijk een reeks planten die volledig gemengd geplant worden, maar je ziet ook tuinen van Oudolf waar met zeer grote, zich steeds herhalende groepen planten wordt gewerkt. met hier en daar accentplanten/struiken. Grassen zijn altijd een essentieel onderdeel.
zaterdag 9 november 2019 - 20:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon