menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost inwerken op gazon

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Ik zat met het idee om in het voorjaar een laagje compost op mijn gras in te werken. Maar hoe doe je dit nu het best? Voorlopig gaat het nog altijd om een vrij groot stuk gras (ongeveer 1000m2). Welk materiaal gebruik je hiervoor het best? En hoeveel compost zou je hiervoor nodig hebben? Heb je nadien niet het "probleem" dat je tuin allemaal bultjes vertoont? Want ik vermoed dat dit niet gemakkelijk is om gelijkmatig in te werken. Of bestaan er hier bepaalde manieren om dit vermijden. Niet dat de tuin een biljartlaken moet worden, verre van.
En gebeurt de bemesting van het gras in het voorjaar dan best voor of na dat je compost hebt aangebracht? Of is dit dan helemaal niet meer nodig?

Nogal wat vragen, maar als er iemand al een deeltje van de puzzel kan oplossen, bedankt!

Groetjes
Roeliee
woensdag 25 september 2019 - 07:57
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik heb op TV eens de tip gezien om elke vierkante meter een emmer (10 liter) compost uit te storten en dat dan open te rijven. Dat werkt wel goed.
Het enige wat wij toen wel ondervonden is dat je de hoopjes compost niet te lang mag laten liggen. Wij waren halfweg even gestopt met openharken om 's middags te gaan eten en op die plaatsen hadden we roste plekken. Het heeft zich wel mooi hersteld. Het gras zag enkele weken later (tijdelijk) echt mooi groen. Ik heb hier op het forum daar nog een topic over geplaatst: https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/49096/compost-op-gazon-aangebracht
donderdag 26 september 2019 - 15:46
Wannus

Wannus

Compost kun je bekomen bij Vlaco . De hoeveelheid dat je nodig hebt kan ik moeilijk inschatten .Ik maak zelf compost in bakken . Voor tussen de struiken en planten zeef ik hem . Voor op het gazon wordt hij nogmaals gezeefd ,dan met heel fijne mazen . Dit zeef ik dan over het gazon tot het er een beetje zwart uitziet .

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 26 september 2019 - 17:52
leerling

Leerling

Daar steek je heel wat werk in, Wannus.

@Roeliee
Hangt er helemaal vanaf wat je wil doen met je grasveld of wat je ervan verwacht.

Ik weet dat er veel, heel veel, reclame wordt gemaakt om je gazon minstens jaarlijks te bemesten en/of te bekalken. Te weinig mensen vragen zich dan af waarom, wat dat aangeprezen product is, hoe hun gazon daar beter van wordt, wat de (on)gewenste neveneffecten zijn.

Bemesten/bekalken heeft alleen zin als er tekorten zijn. In Vlaanderen is +70% van de tuinen overbekalkt. (Zoek zelf maar eens op 'gazons overbekalkt'.) Verbranding door overbemesting is ook een probleem dat regelmatig opduikt. (Zoek maar eens op 'gazons overbemest'.)

Gras en grasvlaktes bestaan al veel langer dan mensen of dan fabrikanten van bemestingsproducten.
Grasmachines om dat gras op de - door 'ons' - gewenste lengte te houden bestonden er in dat verre verleden ook niet. Mulchers en/of compost vullen het tekort weer aan dat we zelf maken door (weg) te maaien. Ze helpen je bodemleven en daardoor ook je gras.

Meten is weten. Als je twijfelt aan de kwaliteit van je grond, investeer dan eens in een analyse van een bodemstaal voor je investeert in producten die je misschien niet nodig hebt.

Als dat grasveld eerder een gewoonte is geworden dan dat het een gebruiksnut heeft, werp je dan ook eens een blik op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/15/bye-bye-grass/?
woensdag 2 oktober 2019 - 00:27
Esem

Tekst aangepast

Esem

ROELI,
Wat ik twee maal per jaar doe (voorjaar maart/april )en najaar (september/oktober) met een zelf gemaakte zeef, (grootte 50X50) de compost over het gazon strooien. Zo is de compost mooi verdeelt. Je strooit net zo lang tot het gazon juist niet meer zichtbaar is. Wel eerst het gazon op een lage stand maaien.
Zoals je wel zal weten maakt compost zware grond lichter en zandgrond beter water vasthoudend.
Ook dient de compost tevens als meststof.
Ik doe dit al jaren met zelfgemaakte compost, en het resultaat mag er zijn. Een frisgroen gazon.
Hopelijk heb je hier wat aan. Laat maar weten.
Gr Eddy
dinsdag 8 oktober 2019 - 10:37
Roeliee

Roeliee

Sorry voor mijn late reactie, even uit het oog verloren... Bedankt voor de tips wel!

Het is inderdaad niet mijn bedoeling om er een biljartlaken van te maken... hier en daar het gras langer laten groeien, zeker niet sproeien tegen (on)kruid,... is het doel dat ik wat voor ogen heb. Wel wil ik dat de bodem er zo goed als mogelijk bij komt te liggen, lees dat mijn "basis" goed is. Aangezien het over een nogal groot stuk gaat, zal ik nog eens bekijken of het inderdaad wel haalbaar is om compost uit te strooien... Of misschien zoals leerling zegt, heeft onze grond dat allemaal wel niet nodig...

Merci!

Groetjes
Roeliee
woensdag 23 oktober 2019 - 11:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon