menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Verwilderen tuin

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Een vraagje rond het verwilderen van een stukje tuin. Bij het zaaien van ons gras, heb ik bewust achteraan een stuk niet ingezaaid. De grond werd er wel bewerkt maar heb ik voor de rest zo gelaten. Ook tijdens het maaien laat ik dit stukje onbemoeid, buiten een paadje om zo naar het einde van de tuin te kunnen. Hierop groeien vooral wilde grassen met hier en daar een wilde bloem. Ik zal dit nu in stukjes maaien met de zeis, en het maaisel afvoeren.
Nu mijn vraag. Zal er op dit stuk na verloop van tijd buiten de talrijke grassen ook wilde bloemen voorkomen? Of wordt dit een werk van lange adem en zaai ik beter handmatig een bloemenmegsel in?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
donderdag 8 augustus 2019 - 21:40
c j de k

C j de k

Dat hangt er van af wat er allemaal in de buurt groeit en bloeit en of dat de kans krijgt om zich in jou tuin te vestigen (zaaien)
donderdag 8 augustus 2019 - 21:46
Tuinprins

Tuinprins

Dat is echt een proces van jaren, zo niet decennia. Wild gras is sterk en overheerst doorgaans zo'n wild stukje bloementuin ('meadow'). Wat je kunt doen is om daar Rhinanthus minor te zaaien. Deze eenjarige plant parasiteert op grassen en verzwakt ze daardoor. Rhinanthus minor kiemt beter na een koudeperiode dus het beste voor de winter zaaien. Een andere mogelijkheid is om er een wild bloemenmengsel te zaaien (geschikt voor een 'meadow', dus geen akkerbloemenmengsel) en kijken wat hiervan het resultaat is.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 9 augustus 2019 - 07:23
jdcoster

Jdcoster

De strook voor en naast het toegangspoortje is het resultaat na drie jaar, van het uitzaaien van een zakje bloemenweidezaden dat men gratis van provincie kan bekomen. Het zijn alle vaste planten: Margrieten, kaasjeskruid, rode klaver, rolklaver, een Centaureasoort, ... .
Op de bloemenakker achter het poortje werden de gewone akkeronkruiden uitgezaaid, samen met Phacelia. Dit stuk moet ieder jaar omgespit worden? Dit zijn eenjarigen.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 9 augustus 2019 - 09:47
jdcoster

Jdcoster

Het bloemenweidemengel:

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 9 augustus 2019 - 09:49
jdcoster

Jdcoster

Een momentopname van de bloemenakker. Momenteel bloeien er ook weer heel andere planten , o.a. bolderik, zonnebloemen, ganzebloem ... .
Om snel resultaat te hebben (de natuur een handje helpen) kun je, in het najaar ook hier en daar langs wegbermen en op braaklanden eens een paar planten gaan uitsteken en in dat stuk dan aanplanten. Ik denk aan boerenwormkruid, duizendblad, biggenkruid, St. Janskruid, ... .

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 9 augustus 2019 - 10:02
Patrikc

Patrikc

Dat is prachtig JDC, maar vergeet je er dan niet bij te vertellen dat je elk voorjaar een beetje tijd steekt in het verwijderen van de grassen die verschijnen ?
vrijdag 9 augustus 2019 - 15:23
leerling

Leerling

@Tuinprins
Bedankt voor de tip over de Rhinanthus minor. Er is hier een stukje grond waar de grassen elke keer de wilde bloemen overwoekeren. Het zou fijn zijn als Rhinanthus minor helpt bij het onderdrukken van die grassen.

@Jdcoster
Mooi project heb je daar!

@Roeliee
Als je de natuur een handje helpt, ga je sneller het gewenste effect krijgen.

Zelf niet zo'n fan van bloemenmengsels. De meeste die ik bekeken heb vermelden niet welke zaden erin zitten. Verschillende mengsels bevatten zaden van planten die het hier (droge zandgrond) niet zo naar hun zin hebben. Sommige bevatten ook heel wat wilde grassen en planten die hier zo ook al (te uitbundig) groeien.

Bij https://www.debolderik.net kan je je eigen mengsel (laten) samenstellen. (Kost wel wat meer, maar als je rekening houdt met de tijd/energie die ze erin moeten steken, dan is de prijs best redelijk.)

Zoals Jdcoster al aangaf, kan je je project ook verder een handje helpen door elders wat plantjes uit te steken.
Je kan ook zaden oogsten.
Kijk dan wel even na dat de planten in een gelijkaardige omgeving groeien. En uiteraard neem maar een klein deeltje mee van wat je vindt.
zaterdag 10 augustus 2019 - 00:41
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Wat een mooie verwilderde hoeken zie ik hier.
zaterdag 10 augustus 2019 - 11:21
jdcoster

Jdcoster

De strook met de weidebloemen lijkt nu al goed in evenwicht. Daar maai ik alles heel kort in november en voer het maaisel af. De margrieten, zuringen, klavers en Centaurea's hebben blijkbaar geen last van de grassen.

Het andere stuk is een bloemenakker en deze planten groeien het beste op verstoorde grond. D.w.z. dat dit stuk ieder jaar wordt omgespit en weer gezaaid. Ik doe dat begin maart. De zaden verzamel ik nu al stilaan op al de planten die er staan en ik maak daar mijn mengsel mee. Deze bijenstal staat naast een volkstuincomplex. Bijna iedere tuinier daar, zaait dan ook nog eens een boordje bijenmengeling voor mijn bijen. Ook daar verzamel ik wel wat zaden.

Ik heb er ook Galega's en Persicaria's laten "verwilderen. Ook die planten kunnen zich goed weren tegen het gras.

Dat onze honingbijen een bedreiging zouden vormen voor de wilde bijen trek ik erg in twijfel. De beide zijkanten van de bijenstal zijn volledig ingericht als bijenhotel en ieder jaar verbetert de bezetting nog.
zaterdag 10 augustus 2019 - 14:33
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Prachtig om te horen dat de bijenbevolking het zo goed doet. En bedankt voor de tip dat bepaalde zaden het goed doen op verstoorde grond.
zaterdag 10 augustus 2019 - 14:39
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Er zijn wel goede bloemmengsels commercieel te koop, maar die zijn wat duurder. Ecoflora heeft bloemenweide mengsels met vaste planten waar ik goede ervaringen mee heb. Bloemenmengsels zijn afgestemd op bodemtype.
Ik zelf gekozen om er ook wat eenjarigen aan toe te voegen, dit is een foto van 2017


Ondertussen nemen de vaste planten langzaamaan meer plaats in (koekoeksbloem, knautia, duizendknoop, walstro en knoopkruid), ik heb wel nog enkele tweejarigen die prominent aanwezig zijn , dan vooral einde mei het groot streepzaad (de gele bloemen), maar dat is ook een geweldige insectenplant, dus je hoort me niet klagen.
zondag 11 augustus 2019 - 08:20
Petrus 53

Petrus 53

Prachtige foto,s en uitleg erover
zondag 11 augustus 2019 - 09:24
Roeliee

Roeliee

Inderdaad bedankt allemaal voor de vele tips! Prachtig hoe jullie stukjes wilde tuin er uit zien... dat is hetgeen ik ook naar wil streven!

Jammer genoeg hebben ze bij ons korte tijd geleden alle bermen gemaaid... veel valt daar niet meer te rapen. Maar mag je zomaar planten uitstekken vanuit de bermen? Ik zal alvast beginnen met deze herfst Rhinanthus minor te zaaien, om zo de grassen hopelijk wat te onderdrukken.

Nog eens dank allemaal! Ik kan hier al heel wat mee. Als er verder nog tips zijn, laat maar komen!

Trouwens, het moet daar in die wilde stukjes bij jullie waarschijnlijk een heerlijk gezoem zijn van de verschillende insecten

Groetjes
Roeliee
zondag 11 augustus 2019 - 12:17
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Geen planten uitsteken in de bermen inderdaad. De bloemen komen ook zonder zaaien, maar dan duurt het wat langer
Rhinanthus minor in niet makkelijk om te zaaien, succes gewenst ermee alvast


Trouwens, het moet daar in die wilde stukjes bij jullie waarschijnlijk een heerlijk gezoem zijn van de verschillende insecten

Iedere week flink wat biologisch insecticiden spuiten helpt toch wel hoor, al dat gezoem willen wij hier niet en we blijven dan ecologisch bezig toch, want het is allemaal biologisch

Toch maar even bij vertellen dat dat spuiten dit een grapje is, mensen gaan dat anders nog geloven ook. Geen gifspuit, wel veel leven in mijn tuin

Fruitberg

zondag 11 augustus 2019 - 15:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon