menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras onderhoud

Ga naar meest recente reactie

Mikedane

Mikedane

Goedendag,

Ik zal me even voorstellen, Mike 27 jaar en graag bezig in de tuin!

Alleen heb ik een vraag of het goed onderhouden van gras. In de voortuin hebben we best een mooi grasveldje alleen de eerste jaren is er eigenlijk niets aan gedaan.

Nu geef ik 3in1 voeding en doe dit 3x per jaar. Grasmaaien doe ik iedere week op middenstand grasmaaier. Alleen nu komt het verticuren heb vorige week een elektrische verticuteermachine gekocht met twee rollen, een met messen en een met pinnen hoe en waarvoor gebruik ik het?

Mvg mike
zaterdag 3 augustus 2019 - 19:31
Mikedane

Mikedane

Klopt het dat de messen voor onkruid en mos is en de pinnen voor te beluchten?
zaterdag 3 augustus 2019 - 19:51
c j de k

C j de k

Is dat niet een beetje raar iets kopen waarvan je niet weet wat je ermee kunt doen ??
zaterdag 3 augustus 2019 - 22:19
Patrikc

Patrikc

En wat je zelfs niet nodig hebt
zaterdag 3 augustus 2019 - 23:03
Mikedane

Mikedane

Nouja ik weet wel wat ik ermee kan doen... Maar als je op internet zoekt krijg je weer allerlei reacties te zien ook die elkaar weer tegen spreken..

Dus ik wil graag weten van mensen die verticuren/beluchten hoe die dit doen.

En Patrick waarom is dit volgens jou niet nodig? Als ik na de winter flink wat mos in het gras heb wat moet ik hier aan doen dan volgens jou?..
zaterdag 3 augustus 2019 - 23:43
Patrikc

Patrikc

Als ik na de winter flink wat mos in het gras heb wat moet ik hier aan doen dan volgens jou


Elke keer het mos weghalen zonder aan de oorzaak iets te doen is dweilen met de kraan open. Zodra je de oorzaak weet, doe je bij wijze van spreke de kraan toe, en dan is dat verticuteren niet meer nodig.

Op een gezonde bodem is gras sterker dan mos en maakt mos weinig of geen kans, probeer eens om 2 x per jaar een laagje compost over het gras te strooien.
dinsdag 6 augustus 2019 - 07:43
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je verticuteert haal je inderdaad het mos en de viltlaag uit je gazon.
Je beschadigt ook het gras en haalt daar ook een deel van weg.
Door te verticuteren verschraal je je grond (je neemt organisch materiaal weg) en creeer je de ideale omstandigheden voor onkruiden en ... meer mos.

Eigenlijk moet het bodemleven korte metten maken met die mos- en viltlaag. In ruil geeft het je gratis extra humus (natuurlijke mest) en door de gangen die o.a. aardwormen graven, wordt je gazon gratis belucht.

De beste manier om je bodemleven in orde te krijgen en te houden is inderdaad jaarlijks (lente en herfst) je gazon (en je borders) te tracteren op compost.

Bedenk dat de natuur het miljoenen jaren zonder mensen heeft gered. De Aarde kent van nature graslanden. Daar is nooit geverticuteerd. Daar is ook nooit kunstmest uitgestrooid. (Kunstmest is meestal ook niet zo vriendelijk voor het leven in je bodem.)
dinsdag 6 augustus 2019 - 23:57
leerling
zondag 11 augustus 2019 - 13:58
Mikedane

Mikedane

Oké bedankt voor de tips! Ik doe nu 3x per jaar 3in1 gazonmest en kalk van pokon. Is dit ook goed?

En jullie hebben het over compost, deze zijn toch gewoon in zakken te koop? En strooi je met de hand gewoon compost uit over het gras?

Mvg Mike
zondag 18 augustus 2019 - 16:23
Wannus

Wannus

Verticuteren verstoord het bodemleven . Meststoffen stimuleren de groei , dus onregelmatige groei en bijgevolg moet je meer maaien . Ik gebruik al een aantal jaren enkel bodemverbeteraars voor mijn gazon ( compost en koemestkorrels) . Compost kun je zeven over het gazon .
maandag 19 augustus 2019 - 18:54
Mikedane

Mikedane

Oké! Dan ga ik ook is proberen alleen maar voeding/mest/kalk te geven 3x per jaar en kijken hoe het uitpakt. Onze grasmat ligt er nu weet mooi bij.

Ik moet zelf toevoegen dat ik eigenlijk altijd wel te kort maai. En toevallig word het dan net te warm/droog weer. Ik ga in warmere maanden op de hoogste stand maaien. Het gaat voornamelijk vergelen met lelijke plekken.

Mvg Mike
dinsdag 20 augustus 2019 - 13:03
Mikedane

Mikedane

En wat ik ook wel eens lees en hoor is maaien zonder opvangbak dus het gemaaide gras laten liggen doen jullie dat ook?
dinsdag 20 augustus 2019 - 13:04
deHaan

DeHaan

Waarom wil je kalk geven?
dinsdag 20 augustus 2019 - 13:05
Mikedane

Mikedane

Jaa dat zit er bij in.. Maar dat hoef ookal niet?? Nou het word steeds makkelijker! Alleen compost als ik het zo lees op het forum.
woensdag 21 augustus 2019 - 21:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon