menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantkeuze 2

Ga naar meest recente reactie

Snuitje

Snuitje

Mijn 2de border die moet worden aangelegd is 3.50m op 3.50m
Het is een echte zonneborder. Tegen de draad wil ik graag een haag van Portugese laurier (Prunus Lucitancia) en ik heb ook nog een olijfboom van 1.60m hoog staan die ik er in wil verwerken. Daarnaast heb ik nog hemelse bamboe (nandina domestica firepower) die in er eventueel kan in plaatsen.

Ik hou van borders die goed vol staan met verschillende hoogtes en kleuren. Ik hou niet van strakke snoeivormen. Planten die vlinders of bijen aantrekken zijn een pluspunt. Wel graag vaste planten of struiken want een bloemenweide heb ik al achteraan.

Iemand ideeën voor planten of zin om een kladje te maken?
Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 20 juli 2019 - 20:09
Jeanine S

Jeanine S

Verbena zou daar goed passen in het hoekje misschien
Trekt heel veel vlinders aan en beslaat met de tijd een mooi stuk
zondag 21 juli 2019 - 13:56
Snuitje

Snuitje

Dan veronderstel ik dat je de vernena bonariensis bedoelt ?

Ik kende verbena enkel als eenjarige plant maar na wat te Google zie ik dat de vernena bonariensis weleens helemaal mijn ding kan zijn!
Nog suggesties?
zondag 21 juli 2019 - 20:43
Jeanine S

Jeanine S

Echinacea - kniphofia en zeker daglelies (dankbare planten )
zondag 21 juli 2019 - 20:48
Carib

Carib

Ik zou afzien van de haag. Die zou al snel het licht voor de mooie miscanthus erachter wegnemen, wat zonde zou zijn. De planten die je al hebt, gecombineerd met de al genoemde verbena en echinacea is meer dan voldoende voor dit hoekje. Als de olijfboom zorgt voor schaduw zou je daarachter evt Brunnera kunnen planten.
zondag 21 juli 2019 - 20:55
Snuitje

Snuitje

Hoi,
De miscanthus die je daar ziet staan staan op mijn krijgtuintje. Dit is een allegaartje van planten die ik ooit gekregen of zelf vermeerderd heb. Zo staan er wat kruiden die uit hun pot groeide, een prunus die ik over had van mijn haag te planten en ook die zelfgesplitste miscanthus die ik van een vriendin kreeg. Dit stukje tuin gaat hopelijk een van de volgende jaren ook onder handen worden genomen. Nog voor de prunushaag dicht gegroeid is.
maandag 22 juli 2019 - 08:09
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Allereerst een dikke pluim dat je nog planten hebt staan en wil zetten. Tegenwoordig is het mode om alles vol kiezel te gooien.
Mijn mening is,ga dan op een appartement wonen, lekker geen onderhoud.

Wat uw plantvak betreft, ik zou de haag ook laten vallen en de miscantus laten staan. Zeer mooi contrast met de genoemde plantsoorten.
zaterdag 27 juli 2019 - 06:59
Snuitje

Snuitje

@Limburg vooruit
Bedankt voor je reactie. Misschien moet ik overwegen om de miscanthus voor de draad te plaatsen en de haag achter de draad om er zo voor te zorgen dat we in het voorjaar na de snoei van de miscanthus toch niet te veel inkijk hebben in onze tuin.

Zelf ben ik redelijk allergisch aan kiezel. Als het erg functioneel is (als wandelpad, parking,...) Kan ik er nog tegen maar als het 'voor het zicht' is krijg ik spontaan een anafylactische shock. ????

Waar planten staan groeit geen onkruid. Waar planten staan komen er dieren (insecten). Hoe meer verschillende dieren hoe groter de kans op een natuurlijke evenwicht, hoe minder kans op plagen.
Zo komt het koolwitje zijn eitjes leggen op mijn kolen en komen de vogels de rupsen uit mijn kolen pikken. Een spectacel om te zien! Daar offer ik met plezier stukken van mijn kool voor op, waar de kippen dan weer blij mee zijn, waardoor ik weer lekkere eitjes krijg,..

Dus grind? Nee dank u!
zondag 28 juli 2019 - 20:32
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Snuitje,

Bedankt voor de reactie. Ik zou haag en miscantus inderdaad wisselen qua inkijk, je zou wel moeten weten welke soort i.v.m. breedte van de volwassen plant.

Ik ben hetzelfde qua kiezel, ik heb het op mijn paden en de hondenren. Voor de rest heb ik onkruid met een beetje gras in

Ik zet altijd net over de kool en 2 planten in de borders voor de vlinders.
zondag 28 juli 2019 - 21:03
Snuitje

Snuitje

Limburg voorruit,

Bedank voor de kolentip!

Bedoel je dat ik moet weten welke haag in ga zetten? Daar ben ik al uit. Dat wordt Portugese laurier.
maandag 29 juli 2019 - 09:26
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Nee ik bedoel het gras, als je niet weet hoe breed die wordt kan je uw haag niet plaatsen.
maandag 29 juli 2019 - 17:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon