menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Byebyegrass

Ga naar meest recente reactie

Heike

Tekst aangepast

Heike

Meer en meer mensen bedanken voor een strak, groen gazonnetje. Gras wordt minder gemaaid, er ontstaat meer diversiteit, meer kleur, allerlei kruiden steken de kop op. Insecten worden aangetrokken, het grasveldje zoemt, het gras wiegt in de wind en je kan er uren naar kijken en van genieten.
De beweging 'Byebyegrass' groeit, op facebook is hun ondertitel "De meest luie klimaat campagne". Ik kan me er helemaal in vinden. Op dit forum lees ik geregeld topics over mensen die een ware strijd leveren met hun gazon. Ook mijn buurman, met wie ik geregeld een praatje sla, wil zo'n strak groen gazon, zijn leven lijkt er vanaf te hangen. Als hij over de draad kijkt, ziet hij allemaal vlinders en bloemen, het verwondert hem dat het hier 'groener' is.
Wie van jullie laat zijn/haar grasveldje groeien? Pronk er maar mee, met leuke foto's...

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 20 juli 2019 - 13:57
LT
zaterdag 20 juli 2019 - 14:56
pplakke

Pplakke

Ik heb ook al 4 weken niet meer gemaaid de groei is grotendeels gestopt toen het droog werd. Met deze droogte verwacht ik ook niet snel meer te maaien. Mijn grootste gazon hebben al meermaals mollen gezeten. Het is dus wat van ales van aangewaaide gras soorten ook veel klaver. Maar het ziet nog groen. Natuurlijk ligt dit ook aan de zandleemgrond, mensen die opgehoogd hebben met zavel zie je zo dat die grasmatten nu geel gekleurd zijn hier in de straat.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 20 juli 2019 - 18:30
Snuitje

Snuitje

Mijn buurman is ook redelijk freacky bezig met maaien en sproeien en mesten en ....

Bij ons daarentegen staat het gazon vol met paardenbloem, boterbloemen en klaver. Achteraan doe ik het gras zelfs niet af en maai ik enkel een lus waar de kinderen racejes houden. In de kippenweide maai ik ook enkel een paadje naar de composthoop en naar het hok.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 20 juli 2019 - 21:06
LT
zaterdag 20 juli 2019 - 22:01
Heike

Tekst aangepast

Heike

Dat zijn 2 mooie grasvelden! Prachtig toch dat je door minder maaien zo'n kleurrijk resultaat krijgt. Waarom zou een mens wél wekelijks maaien, bemesten, verticuteren,..?
zaterdag 20 juli 2019 - 23:52
pplakke

Pplakke

Ik bemest wel maar dan met evergreen economic :
Gewaarborgde samenstelling: MESTSTOF: Samengestelde organisch-minerale meststof NPK+(MgO) mengsel 6-5-8+(2)
6% stikstof (N) totaal, waarvan
3,4% organische stikstof afkomstig van vleesbeendermeel, kippenmest, beendermeel en meel van oliekoeken
1,5% ureumstikstof
5% fosforzuuranhydride (P2O5), oplosbaar in neutraal ammoniumcitraat en in water
8% kaliumoxide (K2O), oplosbaar in water
2% magnesiumoxide (MgO)
Organische stof: 45%, afkomstig van vleesbeendermeel, kippenmest, beendermeel en meel van oliekoeken. Organische fosfaten afkomstig van vleesbeendermeel en kippenmest. Bevat dierlijke bijproducten. Organische meststoffen of bodemverbeteraars / Landbouwhuisdieren niet laten grazen en gewassen niet als groenvoer gebruiken binnen 21 dagen na gebruik.


En ook lava meel in de winter, beiden zijn dat natuurlijke dingen. En ik maai normaal hoog en zo heb ik geen last van mos. Ik zie soms grasveldjes in de zon die uit mos bestaan. Dan vraag ik mij af komt dat nu net door de kalk (grond kan ook dichtgeslagen zijn). Of het korte maaien voor de winter. In de gazon meststof is ook iets verandert, die met onkruidverdelger in is verboden. Dus sowieso gaat over een aantal jaar iedereen een bloemiger gazon krijgen.
zondag 21 juli 2019 - 05:21
Tuinprins

Tuinprins

Even als contrapunt: in lang gras kunnen teken zitten en betekent in de regel meer 'onkruid'zaden (zo'n paardenbloempluisje kan bij bepaalde weersomstandigheden redelijk ver reizen).

Ik heb totaal niets met gazon. Heb zelf een paar grasstroken die vol staan met diverse onkruiden. Deze worden wel gemaaid omdat ik niet wil dat onkruiden zich via zaad verspreiden in de borders en het vanwege diverse activiteiten handig is dat het gras kort is.


Gegroet, de tuinprins

zondag 21 juli 2019 - 06:53
Snuitje

Snuitje

Tuinprins, dat van de teken klopt. Gelukkig hier nog nooit geen last van gehad. Mijn hond en kinderen kunnen natuurlijk ook teken oplopen in bos bij vake of bij boer jan of ..... dus dat beschouw ik als een risico van het vak.

In mijn borders heb ik weinig last van onkruiden aangezien ik het gemaaide gras tussen de planten verspreid waardoor de grond minder uitdroogd en er minder onkruid groeit. Wel komt de akkerwinde er steeds nog door. Weet ook niet goed hoe ik dit kan vermijden. Momenteel pluk ik maar zo veel mogelijk in de hoop de plant wat te verzwakken maar ik krijg nooit de wortels helemaal mee.
zondag 21 juli 2019 - 08:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon