menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dubbel worteldoek onvoldoende

Ga naar meest recente reactie

sponchie

Sponchie

Hoe kan ik dit het best aanpakken? Er ligt op het moment dubbel worteldoek onder en een dun laag split maar zoals je ziet lijkt het door of op de worteldoek te groeien. Had ik dit anders moeten aanpakken en hoe kan ik het beste resultaat behalen zonder dit soort "onkruid" voor m'n voortuin?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 18 juli 2019 - 16:42
sponchie

Sponchie

Flinke wortels

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 18 juli 2019 - 16:44
Roeli

Roeli

Het meeste onkruid komt niet dóór het worteldoek, maar komt van boven. Zaad door de wind of door vogeltjes. Dus gewoon uittrekken.
donderdag 18 juli 2019 - 16:47
LT

LT

Of asfalteren...
donderdag 18 juli 2019 - 17:18
deHaan

DeHaan

Bij asfalteren krijg je ook onkruid, al duurt het wel even.
donderdag 18 juli 2019 - 18:04
Roeli

Roeli

Gewoon, op de ouderwetse tuinders manier, Op de knieën en uittrekken.
donderdag 18 juli 2019 - 18:24
leerling

Tekst aangepast

Leerling

'k Heb een hekel gekregen aan worteldoek en aan split, grind, kiezel...

Zeker als op worteldoek maar een dunne laag van om het even wat komt, groeien de wortels van onkruid in het doek en krijg je het er nauwelijks nog uit.
De vorige eigenaar had hier ook grindpaadjes gemaakt, en ik wied overal grind.

De meeste onkruiden tussen uw split zullen inderdaad van aangewaaide zaden komen, maar als je op het doek maar een dun laagje split hebt gelegd, kan er mogelijk ook nog genoeg licht bij de grond onder het doek, om het onkruid (of het zaad) dat eronder zit toch nog te laten groeien.
Bedenk dat er naast zaadjes ook heel wat stof en zand tussen het split zal komen, en dat zal een voedingsbodem worden voor wat er allemaal komt aanwaaien.

In de voortuin van mijn moeder hebben we de grond afgedekt met een paar lagen karton (goed over elkaar gelegd) en daar een flinke laag (+/- 10cm) schors op. Dat schors vergaat langzaam (afhankelijk van de soort en grootte), zodat het af en toe zal moeten worden aangevuld. Ook hier ontkiemt wel eens onkruid dat komt aanwaaien, maar dat hebben we er zo tussenuit gehaald, omdat het zich niet kan vastzetten.

De volgende eigenaar zal zich in elk geval niet moeten ergeren aan steentjes. Of aan plastic.
donderdag 18 juli 2019 - 23:59
pplakke

Pplakke

Het probleem is dat iedereen dit ziet bij mensen (split). En dat dit onderhoudsvriendelijk lijkt. Tot het onkruid komt en mensen er aan trekken en blijkt dat het afbreekt. En wat dan, dan blijkt dat onkruidvrije verharding enkel mogelijk is met dingen die uit de handel zijn of verboden zijn daar voor te gebruiken. En op die manier zet dit onderhoudsvriendelijk, milieu belastend fabeltje zich voort. Wil je iets wat geen werk kost, milieu niet belast hoog gras en 1 keer trimmen per jaar.



vrijdag 19 juli 2019 - 14:17
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En ik strooi bewust zaad van kattensnor in het grind. Minder last van slakken en gegarandeerd dat ze opkomen. Nu moeten ze nog voor een deel mijn tuin in.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 19 juli 2019 - 17:22
LT

LT

Wie geen tuin wil of kan onderhouden, kan beter plaats maken voor iemand die dat wel nog kan...
vrijdag 19 juli 2019 - 18:42
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@LT
Dat lijkt me onkarakteristiek scherp.

Mijn moeder kan haar tuin ook niet meer onderhouden zoals zij dat het liefst wil, en wij wonen te ver weg om regelmatig te gaan helpen. Dus ligt de voortuin onder het schors en is een groot deel van de moestuin nu een bloemenweide.
Neem haar haar tuin af en we kunnen binnen het jaar terug een begrafenis houden. Nee, dank je.

De vraagsteller wilde in de eerste plaats weten wat hij (?) moet doen om dit recht te zetten en wat hij anders had kunnen doen.
vrijdag 19 juli 2019 - 20:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon