menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Japanse duizendknoop komt van sporen

Ga naar meest recente reactie

Zani82

Zani82

Beste,
Onze tuin grenst aan de treinsporen in Ekeren.
Vandaag hebben wij echter veel overlast van de Japanse Duizendknoop die woekert in de berm van de sporen en via onze achterafscheiding en zelfs via de ondergrond tot in onze tuin komt.

Ik had graag advies gehad hoe ik dit probleem moet aanpakken daar de grond waar dit onkruid woekert in eigendom is van Infrabel. Kan je hen contacteren om hun terrein te onderhouden? zo ja, hoe kan dit het gemakkelijkste?

Gezien ik mezelf niet mag begegeven op de sporen of de berm, is het uiteraard uitgesloten dat ik zelf een oplossing vind.

ALvast bedankt
Christophe
donderdag 4 juli 2019 - 08:19
Patrikc

Patrikc

Zoek gewoon contact met infrabel, normaal zullen ze wel het nodig doen.
donderdag 4 juli 2019 - 09:01
pplakke

Pplakke

Volgens deze link is afmaaien, dan 3 jaar afdekken met epdm folie (genre zo dik als vijver folie vermoed ik) iets dat werkt tegen de Japanse duizendknoop. Voor zo ver ik weet het zowat het enige dat werkt.

https://www.ecopedia.be/project/bestrijding-van-japanse-duizendknoop-naast-een-bufferbekken-kleine-herk-wellen
donderdag 4 juli 2019 - 15:14
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij is er in België geen wettelijke verplichting om de Japanse duizendknoop te bestrijden. Ik vermoed daarom dat je bij Infrabel te vergeefs zult aankloppen. Als ze de Japanse duizendknoop bij jou aanpakken, staan er binnen de kortste keren veel meer mensen bij Infrabel op de stoep die met hetzelfde kampen. Bestrijding kost geld en is in het geval van de Japanse duizendknoop nog niet zo eenvoudig.

Wat ik zou doen in het geval Infrabel geen actie onderneemt? Aan mijn zijde van de tuingrens professionele wortelbegrenzer ingraven (minimaal 1 meter diep). Verder zou ik de Japanse duizendknoop verzwakken door scheuten telkenmale af te maaien of weg te plukken. Dit ondanks het feit dat je het gebied van Infrabel eigenlijk niet mag betreden. Voor mij geldt in zo'n geval: nood breekt wet. Wel zorgen voor je eigen veiligheid en nooit de sporen zelf betreden.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 juli 2019 - 05:45
Zani82

Zani82

@Pplakke, dit heb ik inderdaad ook gevonden maar het helpt niet daar de wortels en de grootste stammen niet op mijn eigendom bevinden maar op die van Infrabel.

@ Tuinprins, het is dan niet verplicht en ieder heeft de keuze dit onkruid op zijn eigendom te hebben, echter is het dan wel niet aan deze persoon of onderneming om ervoor te zorgen dat anderen geen overlast ervan ondervinden? ik ga er nog altijd van uit dat dit beheert moet worden "als een goede huisvader"; Hier wordt het gewoon, zonder meer, aan z'n lot overgelaten.
Intussen Infrabel gecontacteerd en ze hebben me toch al om foto's gevraagd.

de tuin van het huis naast ons is helemaal overwoekert door dit onkruid. Dat huis staat te koop en staat leeg waardoor de tuin niet echter onderhouden wordt.
Er is echter 2 weken geleden een tuinman in dienst van het immokantoor langsgeweest en deze is blijkbaar een halve meter door te grond gezakt ter hoogte van dit onkruid. Hij gaf ons aan voorzichtig te zijn en dat dit waarschijnlijk de oorzaak is van dit onkruid dat zich ook helemaal in de grond geboord heeft.
vrijdag 5 juli 2019 - 13:08
Zani82

Zani82

Hierbij een foto van het achteraanzicht.
Ik probeer het nog lokaal aan te pakken maar bij de buren is het al volledig overwoekerd.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 5 juli 2019 - 13:09
pplakke

Pplakke

Voorlopig zal het dus even wachten zijn wat infrabel doet. In elk geval ik zie daar ook andere bomen staan. Dit maakt het al moeilijker om daar epdm folie te leggen. Want dit neemt de zuurstof weg en dan gaan die bomen ook afsterven.

Ook gif spuiten maakt het dan moeilijker want er kan een haard blijven onder die bomen. Zo als te zien is want het priemt door de schuttingen heen, en die bomen zijn toch wel een 4 tal m breed lijkt me.

vrijdag 5 juli 2019 - 15:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon