menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onkruid in gazon?

Ga naar meest recente reactie

Zonnebloem8

Tekst aangepast

Zonnebloem8

Sinds kort hebben wij een nieuw huis met tuin. In het gazon zit enorm veel onkruid, o.a. zoals op de foto. Het lijkt op een klimplant dat de grond uit komt, en groeit zelfs de heg in van de buren. Ik zou graag nieuw gras in willen zaaien, maar wil niet dat dit onkruid (?) er weer doorheen gaat komen. Iemand een idee wat voor onkruid dit is, en hoe dit te bestrijden?
Groet,
Zonnebloem8

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 20 juni 2019 - 11:45
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Haagwinde. Moeilijk te bestrijden.
Ik heb ze hier ook in de bloemborders en wekelijks ben ik enkele uren kwijt om ze overal uit te trekken.
3 jaar lang heb ik ze aangestipt met een gif (Roundup Gel) maar kreeg ze daarmee zelfs niet dood.
donderdag 20 juni 2019 - 13:38
Zonnebloem8

Zonnebloem8

Ik kreeg vanmiddag nog de tip van de tuinman van de buurvrouw, dat als haagwinde (ik weet nu ook de naam) in je gazon staat, je vooral veel moet blijven maaien en dat het dan vanzelf doodgaat. Rondom het gras, in de borders, inderdaad er uit blijven trekken...Ik ga mijn best doen! Bedankt in ieder geval voor je reactie!
donderdag 20 juni 2019 - 15:31
Carib

Carib

Inderdaad, haagwinde in een gazon verdwijnt door regelmatig maaien. En zelfs als je de wortels hierdoor niet uitput, dan nog zie je de plant niet , simpelweg omdat je de uitlopers wegmaait en de plant niet sneller groeit dan jij maait.
Voordat je een nieuw gazon inzaait kun je ook proberen het bestaande gazon op te knappen. Regelmatig (echt minimaal 1 x per week) maaien, onkruid uitsteken, goed mesten en bij grote droogte watergeven kan een prima gazon opleveren. Wij hebben een weiland vol grof gras en onkruid bij onze tuin getrokken en door regelmatig maaien dit tot een toonbaar gazon omgevormd.
donderdag 20 juni 2019 - 16:31
Zonnebloem8

Tekst aangepast

Zonnebloem8

Bedankt voor de (aanvullende) informatie, Carib. Ik ga kijken wat er gaat gebeuren als ik het gazon eerst veel ga maaien tegen het onkruid, en goed ga onderhouden. Wellicht herstelt het zich dan inderdaad vanzelf!
vrijdag 21 juni 2019 - 14:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon