menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuingereedschap

Ga naar meest recente reactie

ErikR

ErikR

Hallo allemaal, sinds kort heb ik een kleine tuin. Ik heb totaal geen ervaring met tuinieren en vraag me af wat essentieel nodig is aan tuingereedschap om de tuin te onderhouden. Ik denk dan aan dingen als een hark, een spade, een grasmaaier etc. Ik wil liever geen dingen kopen die ik in de praktijk toch zelden gebruik. Kan iemand mij advies geven wat ik echt nodig heb om de tuin te onderhouden?
Vriendelijke groet Erik
woensdag 22 mei 2019 - 11:57
minouke

Minouke

Je kan misschien best naar gelang je iets nodig hebt het gerief kopen.
Want alles hangt af wat voor tuin je hebt. Heb je bvb. alleen een gazon dan heb al niet veel meer nodig dan een maaier, kantenmaaier en desnoods een strooikarretje en bv geen snoeischaar of schoffel.
woensdag 22 mei 2019 - 12:23
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

eerst de naam van het gereedschap en dan het merk van goede kwaliteit.

Spa - Spear en jackson Ongeveer €45
Snoeischaar - Felco 2 en als je links ben is er ook een linkshandige. Ongeveer€40
Schoffel - De Wit Ongeveer €30 zonder steel, steel dus apart bij kopen
Heggenschaar - Freunde
Plantschopje - De Wit
Handhakje - De Wit
Snoeizaag - Felco Ongeveer€60

En inderdaad koop het als je het nodig hebt.
woensdag 22 mei 2019 - 12:59
Polplastron

Polplastron

eerst de naam van het gereedschap en dan het merk van goede kwaliteit. Spa - Spear en jackson Ongeveer €45 Snoeischaar - Felco 2 en als je links ben is er ook een linkshandige. Ongeveer€40 Schoffel - De Wit Ongeveer €30 zonder steel, steel dus apart bij kopen Heggenschaar - Freunde Plantschopje - De Wit Handhakje - De Wit Snoeizaag - Felco Ongeveer€60 En inderdaad koop het als je het nodig hebt.


DeHaan heeft goede smaak! Toch merk ik graag op dat je met goedkoop spul ook ver geraakt afhankelijk van de grootte van je tuin en de hoeveelheid werk.
Een spa van Pollet of een "onbenaamd merk" is vaak goedkoper, maar voldoet voor het gewone werk ook heel goed tenzij je veel spitwerk gaat doen.
Een Felco snoeischaar is (wat mij betreft) de Rolls Royce onder de snoeischaren; sinds ik massa's rozen in de tuin heb, ben ik zeer blij dat ik hier een aantal Felco's heb liggen, maar voorheen heb ik jaren, zeer goed, gesnoeid met een simpele Gardena.
Van Gardena heb je overigens een aantal goede systemen waarbij je eenzelfde steel kunt vastzetten op het gewenste gereedschap; voor een simpele schoffel, hark, ... is dit zeer goed tenzij ... je een grotere tuin hebt; ga dan maar voor het "betere werk"!
Plantschopjes en harkjes koop ik meestal erg goedkoop en merkloos; zo vaak gebruik ik die dingen niet.
De Felco snoeizaag heb ik pas een paar jaren geleden gekocht omdat een aantal rozen sterk verhout waren en ik daar met een snoeischaar niet mooi iets aan kon doen!

Dus ... belangrijkste deel van wat hier al gezegd is, herhaal ik graag: koop wat je nodig hebt op het moment dat je het nodig hebt. Maar kijk daarbij vooral ook naar de grootte van je tuin en schat even in hoe vaak je dat gereedschap nodig hebt. Professioneel gereedschap is wat duurder en zeker beter van kwaliteit, maar een beetje "overdone" als je maar twee struikjes hebt die één keer per jaar een beetje moeten worden bijgeknipt ...

Grts,
Pol
vrijdag 24 mei 2019 - 15:40
ErikR

ErikR

Bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de slag. Het wordt nog een hele klus. De vorige bewoner had er jaren niets aan gedaan. Maar het belooft mooi weer te worden, dus als het niet te warm wordt een mooie reden om wat te gaan schoffelen en snoeien. Morgen eerst maar eens op jacht naar wat gereedschap.
vrijdag 24 mei 2019 - 21:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon