menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste hulp bij tuinaanleg

Appelsien

Appelsien

Hallo iedereen

Ik ben bezig met de voorbereidende fase van de aanleg van mijn gazon. Het betreft een ZO-gerichte van 200 m². Volgens de bodemkaart betreft het een 'Sch' of 'Sbm' grond, wat zoveel wil zeggen als lemig zand, eerder (matig) droge grond. 

Vroeger was dit een boerderij, maar het werd een tiental jaar geleden omgetoverd tot bouwgrond. Ik denk dat mijn perceel zelf geen landbouwgrond was, maar de grond is wel stevig vervuild met steenpuin. Een aantal jaar geleden hebben we al een eerste gazon gezaaid, maar door andere prioriteiten (afwerking binnen) en een droge zomer schiet hier bijna niets meer van over, buiten onkruid en mos. 

Nu hebben we wel tijd om te investeren in de tuin en willen dit daarom ook grondig aanpakken. Een aanzienlijk deel van de grond was vervuild met steenpuin wat ik ondertussen reeds handmatig gezeefd heb. 

Wat lichtzinnig van geest, heb ik ook het meeste onkruid doodgespoten, waardoor er nu vooral een dode toplaag achterblijft. Ik hark dit om de zoveel dagen wat samen en verwacht binnenkort een hoofdzakelijk vrije aardbodem te zien. 

Mijn volgende stap zou zijn om de grond een aantal keer machinaal om te freezen en hier ook compost aan toe te voegen. Daarna zou ik de grond nivelleren en gras zaaien. Dit alles zie ik gebeuren voor einde mei. Vermijd ik best regenweer tijdens de periode voor het zaaien? Of kan dit bv. helpen om grote oppervlakteverschillen voor het nivelleren op te vangen? 

Gezien de voorgeschiedenis en soort grond - aan welke voorwaarden voldoet dit compost dan best? En welke hoeveelheid voeg ik best toe? 

Ik overweeg ook om eventueel (een deel) van het gazon op te hogen (maar hoop deels dit effect met de compost te bereiken). Ik zou dit dan voor het freezen doen.



Alvast bedankt voor jullie hulp! In bijlage nog een foto van de huidige toestand van mijn gazon. 

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 21 mei 2019 - 17:56
jan-abma@live.nl

[email protected]

Best Appelsien,

Een leuk project waar je voor staat! toch zijn er inderdaad dingen waar je rekening mee moet houden.
Ten eerste is er de zandig tot Lemige grond. zandkorrels zijn groter dan leemkorrels, de leemkorrels gaan daarom tussen de zandkorrels zitten waardoor de grond slecht water doorlaat. zorg ervoor dat het water in jouw gazon een goede weg kan vinden. Toch in tijden van droogte ben je blij dat er ook leem door je grond zit.

Ten tweede is er het puin waar je het over hebt. het puin heb je er grotendeels al uitgehaald dit is mooi. weet dat gras niet diep wortelt en wanneer je de grond ophoogt hoeft dit niet een probleem te zijn.
Het feit dat je de onkruiden hebt doodgespoten is het jammer voor het bodemleven, maar niet erg. Frezen en niveleren is altijd goed bij aanleg van het gazon.

De laatste vraag van jou is welk compost je moet gebruiken.
Ophogen met compost is niet een goede keuze omdat compost een restproduct is van bladeren en dergelijke. Met compost kun je niet ophogen omdat het verteerd. een advies aan jou is om een paar kuub grond(teelaarde) te kopen (bij een loonbedrijf uitteraard en niet in zakjes bij een tuincentrum). vervolgens deze grond mengen met de grond die aanwezig is. Freezen en niveleren.

wat je vervolgens kunt doen is een zak Ecostyle/DCM gazonstart over het gazon strooien (let op aantal gram per/m2).

En zaaien maar... vervolgens in droge periode (vooral de eerste maanden goed sproeien). in het najaar zou je het gazon kunnen bemesten en bekalken, om de bodemstructuur en voeding voor het gras te verbeteren.

Dus
1. Teelaarde kopen met niet te veel compost
2. freezen en mengen met de aanwezige grond en freezen
3. vlak maken en zorg dat het water weg kan.
4. niveleren en een mooi zaaibed maken
5. zaaien en goed water geven.

Ik denk dat het zo wel lukt succes

Jan de tuinman
dinsdag 21 mei 2019 - 22:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon