menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus eruit, Hulst erin

Maux316

Maux316

Beste mensen

Bijgaand een foto van het graf van mijn vader. Zoals jullie kunnen zien is de Buxus behoorlijk gesneuveld. Ik verwacht een combinatie van heet weer afgelopen jaar en de buxusmot.

Nu ben ik voornemens deze buxus te verwijderen en te vervangen door een haagje Ilex Luxus (Hulst). Volgens de lokale intratuin de perfecte vervanging voor buxus.

Echter heb ik geen groene vingers. Ik wil het wel allemaal zelf dus vandaar graag jullie advies
Hoe dien ik te werk te gaan met het verwijderen? Brute kracht met enig beleid en de haag eruit trekken? Of knippen/zagen? Wortels wel of niet verwijderen?

Daarna dien ik ongetwijfeld de gaten op te vullen. Tips voor (pot)grond? Het graf grenst aan een bos met groet bomen en de grond is doorgaans al vrij droog.

Lang wachten voordat ik de hulst ga poten? En zijn daar nog tips in? Afstand van de plantjes?
Alle ideeën zijn welkom. Bij voorbaat dank voor jullie berichten!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 21 mei 2019 - 12:09
Tuinprins

Tuinprins

Als de haag pas is kaal gevreten door de rupsen van de buxusmot dan zullen de individuele planten nog behoorlijk vast staan. Een goede steekschop (is iets anders dan een platte bats/tuinschep, google voor afbeeldingen)) komt dan goed van pas. Buxus maakt in de regel een dicht wortelgestel en omdat je wat anders wil terug planten is het wijs om een deel van de wortels van de buxus met een riek (google voor afbeeldingen ) te verwijderen. Ik zou dit alles VOORZICHTIG EN MET BELEID doen omdat je niet wil dat de grafplaat beschadigd wordt of scheef komt te liggen.

Gaten opvullen met zwarte grond of eventueel potgrond. Voordeel van potgrond is dat die wat meer vocht vasthoudt dus op de beschreven plek is dat een voordeel. Ik zou direct daarna de Japanse hulst / Ilex crenata Luxus Globe planten. Niet planten als je daarna 3 weken op vakantie gaat want het nieuwe haagje zal als het niet regent toch geregeld water moeten hebben (de planten evenwel niet verzuipen).

N.B. Ilex crenata soorten zijn minder geschikt voor aanplant op kleigrond. Als het kleigrond is (denk het niet) dan voor iets anders kiezen.


Gegroet, de tuinprins

dinsdag 21 mei 2019 - 20:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon